• LyckligtSlut

Vem köper handväskan för ca 90 000 kr?

Hej hej!

Jag undrar lite, vem köper t ex denna krokodilväska som kostar 13500 dollar från Gucci? www.gucci.com/us/us-english/us/spring-summer-10/handbags/

Folk blir ju sura för att Mona Sahlin har en väska för 6000 kr, vilket är ganska mycket för en vanlig svensk, men inte så mycket. Har haft vanliga svensson-bekanta somtyckt att det varit värt med väska för en hel månadslön. Man prioriterar som man vill med det man har. Var och ens ensak (jag vet, alla tycker inte det).

Men vem köper en såhär dyr väska? 13500 dollar? Krokodil, men ändå!

Hur blir man mottagen om man går runt med den? Politiker blir stenade, artister idiotförklarade, Kronprinsessan? Nja, man skulle nog få mer negativa än positiva kommentarer, om hon hade det.

Lånar man ut den till folk vid modevisning?

De andra väskorna har ju rätt normala priser på sidan.

Hur dyr är er dyraste väska förresten?

Min dyraste handväska kostade nog bara runt 500 kr. Men jag är inte intresserad av märken. Ni då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 03:55
    Ska se om länken funkar nu...

www.gucci.com/us/us-english/us/spring-summer-10/handbags/

• Svar på tråden Vem köper handväskan för ca 90 000 kr?
  • LyckligtSlut

Får inte länken att funka, men det är den första på sidan på www.gucci.com när man klickar på handbags, shoulderbags. Tror jag...

• Fruochmamma

Hade jag haft mycket mycket mer pengar och inte behövde oroa mig över min ekonomi hade jag absolut köpt en snygg Gucci!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Smultron ett

Tja. Den var ju inte särskillt snygg. Ser väldigt Tantig ut.

• Smultron ett

Men altså nej jag jobbar inte i ett årför att köpa en väska... och då skulle jag inte ha råd till mat. Skulle jag spara ihop till den väskan skulle det ta mig minst 10 år.....

Så.. nä

• Kjell2

Det finns folk här i världen som tjänar och har extremt mycket pengar. För dem är det inte konstigt att köpa en handväska för 90 000. Det motsvara kanske en liten del av deras månadsinkomst.

Det finna andra människor runt om i världen som inte kan först hur normalsvenskar kan lägga 500 kr på ett par skor. 500 kr är ju en normal månadsinkomst.

/Kjell

• Tittij

Som vanligt ett klokt svar från Kjell!

Har man pengarna och tycker en sak är snygg så varför inte.

Jag har vänner som inte tjänar så bra och de handlar lite smått på HM här och där "Ja men den kostade ju bara 149 kr". Jag handlar sällan massa smått utan köper det jag verkligen vill ha en gång i månaden max. Satsar på kvalitetskläder såsom Anna Holtblad, Filippa K och liknande. Det får jag ofta skit för, trots att jag inte lägger mer pengar på shopping varje månad än mina "fattiga" kompisar.

Och som svar på frågan; min dyraste handväska är en gucci för strax över 10 000 kr, som jag fick av min generösa sambo i 30-årspresent. Har även en Louis Vuitton för 4000 kr. Fler handväskor behövs inte, så jag behöver inte springa på HM och köpa 400-kronorsväskor flera gånger om året..

• nickefiki

Jag vet vilka. De Saudiarabiska prinsessorna.

• Smultron ett
    Kjell2 skrev 2010-01-26 08:25:19 följande:
    Det finns folk här i världen som tjänar och har extremt mycket pengar. För dem är det inte konstigt att köpa en handväska för 90 000. Det motsvara kanske en liten del av deras månadsinkomst. Det finna andra människor runt om i världen som inte kan först hur normalsvenskar kan lägga 500 kr på ett par skor. 500 kr är ju en normal månadsinkomst. /Kjell
    Visst sånt vet ju alla. Men man utgår väl från att man bor i sverige???
  • Kjell2
    Smultron ett skrev 2010-01-26 08:58:00 följande:
    Visst sånt vet ju alla. Men man utgår väl från att man bor i sverige???
    Bara i Sverige finns ett antal med tillgånga på flera miljarder och månadsinkomster  på miljoner. Att i det läget köpa en handväska för 90 000 är inget konstigt.

Marknaden i Sverige för handväskor för 90 000 är inte stor men den finns där.
  • Smultron ett
    Kjell2 skrev 2010-01-26 09:03:35 följande:
    Bara i Sverige finns ett antal med tillgånga på flera miljarder och månadsinkomster  på miljoner. Att i det läget köpa en handväska för 90 000 är inget konstigt. Marknaden i Sverige för handväskor för 90 000 är inte stor men den finns där.
    Ja det är ju heller inget nytt. Men va fan. 99% av befolkningen skulle ha svårt att köpa en sån väska. Orka.
  • Mamsis

Antagligen skulle Anna Anka köpa den och också se till att alla fick veta exakt vad den kostade och också hinna med att flika in att 'varje kvinna borde unna sig en sådan väska'.

• Kjell2
    Smultron ett skrev 2010-01-26 09:05:54 följande:
    Ja det är ju heller inget nytt. Men va fan. 99% av befolkningen skulle ha svårt att köpa en sån väska. Orka.
    Det är inte meningen att 99% av befolkningen skall köpa en sån väska. Vilket är lite av poängen. Ibland vill man vara exclusiva och ensam om något. Alltså finns det en marknad för 90 000 kr handväskor. På samma sätt som det finns en marknad för bilar för en miljon, vin för 1000 kr och klockor för 100 000 kr.
  • ninmid
    Kjell2 skrev 2010-01-26 09:10:37 följande:
    Det är inte meningen att 99% av befolkningen skall köpa en sån väska. Vilket är lite av poängen. Ibland vill man vara exclusiva och ensam om något. Alltså finns det en marknad för 90 000 kr handväskor. På samma sätt som det finns en marknad för bilar för en miljon, vin för 1000 kr och klockor för 100 000 kr.
    Precis, de flesta väskorna på Gucci kostar ju inte 90 000...
    Det finns självklart presslån för de stora kändisarna men oftast blir dom väl sponsrade eller köper. Inget konstigt med att köpa en så dyr väska när man lever den typen av livsstil med helt andra tillgångar än en vanlig svensson.
    Vet inte exakt vad min dyraste väska kostade, men har en Chanel som kostar runt 16-18000 kr.
  • LyckligtSlut
    Kjell2 skrev 2010-01-26 08:25:19 följande:
    Det finns folk här i världen som tjänar och har extremt mycket pengar. För dem är det inte konstigt att köpa en handväska för 90 000. Det motsvara kanske en liten del av deras månadsinkomst. Det finna andra människor runt om i världen som inte kan först hur normalsvenskar kan lägga 500 kr på ett par skor. 500 kr är ju en normal månadsinkomst. /Kjell
    Nej, det förstår jag. Men folks reaktioner skulle ju tyvärr ofta vara negativa!
  • LyckligtSlut
    nickefiki skrev 2010-01-26 08:42:10 följande:
    Jag vet vilka. De Saudiarabiska prinsessorna.
    Min sambo gissar på samma:)
  • LyckligtSlut
    Mamsis skrev 2010-01-26 09:10:22 följande:
    Antagligen skulle Anna Anka köpa den och också se till att alla fick veta exakt vad den kostade och också hinna med att flika in att 'varje kvinna borde unna sig en sådan väska'.
    Haha!
  • LyckligtSlut
    ninmid skrev 2010-01-26 09:50:08 följande:
    Ah, har du en bild på denna Chanel? Chanel brukar vara finare än Gucci! 15 000 är en helt annan sak... Det är ju liksom okej
  • ninmid
    LyckligtSlut skrev 2010-01-26 17:40:59 följande:
    Ah, har du en bild på denna Chanel? Chanel brukar vara finare än Gucci! 15 000 är en helt annan sak... Det är ju liksom okej
    Här finns en bild, andra uppifrån:
  • enlitenbitkaka

Jag har en äkta krokodilväska och köpte den för 50:- av en gammal dam ;)

Jag skulle i dagsläget inte ha råd med en sådan väska, men om det var en möjlighet hade inte priset varit ett problem. Vill man ha något, har man råd-.....why not?

Svar på tråden Vem köper handväskan för ca 90 000 kr?