Inlägg från: CuteElliz |Visa alla inlägg
  • CuteElliz

Tagit smslån i min sambos namn:-(

Herr Hagelin skrev 2010-02-09 16:43:22 följande:
    man kan inte det raka bevis heller. nån snodde grabbens identitet o sålde datorer på blocket. (datorer som inte fanns) så folk satte in pengar på deras konto men  det kom ju ingen dator såklart. så börja det ringa hoss oss folk undra var deras dator va.. osv osv det va fan inte kul. men vi tog så mycke fakta vi kunde av dom som ringde o självklart anmälde till polisen. så vi hade namn, telefon nummer (går ju att ha kontantkort som inte går att spåra) me vi hade även 2 kontonummer. o så vitt jag vet så får du inte öppna konto utan att legitimera dig i sverige,  det va en kille o tjej som låg bakom detta.  men polisen la ner förundersökningen i brist på bevis. istället för o kolla vem som står på kontot... skadat
    problemet är att om ngn är tillräckligt skicklig på att manipulera så kan den människan få igenom det ändå... det handlar om att verka trovärdig nog för att de ska känna att de kan lita på dig...

en kompis till mej o sambon har en tjej vars ex lyckades få ut telefoner o annat i en annan killes namn... o behövde aldrig visa legitimation... han var så pass skicklig på att manipulera o verka trovärdig så dom trodde på honom om han t ex sa att han glömt legitimationen hemma... tyvärr...

det har också lett till att den killen har en jäkla massa skulder hos kronofogden... killen vars namn den andra tog ut allting i alltså...

plus att den killen var "schysst" o ställde sig på ett företag som den andra killen tänkte starta... då han får ersättning från staten får han inte jobba... dock sket ju den killen i att betala ngt så det är en av anledningarna till att den "schyssta" killen har stora skulder... han kunde dock bevisa att han inte skrivit på en del av de grejer som hämtats ut... så han slapp ju skulderna för de grejerna åtminstone... men iaf...
  • CuteElliz

jag tänkte på det där med lönespecen...

kan ni få den mailad till din sambo istället för via vanlig "snigelpost"?
    eller kanske han kan be om att få den på jobbet istället för hemskickad?

men konstigt att ngn lyckats få en legitimation med din sambos uppgifter men med ett annat kort...!!!!

• CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-16 18:30:17 följande:
    Har köpt en ny nu, en låsbar. Fast nu har ju redan identiteten blivit bestulen....
    jo, visst... men det kan bli svårare att fixa nya grejer i din sambos namn...

får hoppas på att det funkar...

har ni gått till banken med en kopia på er polisanmälan o visat upp...??
  • CuteElliz

härligt att ni ligger i iaf ts o försöker göra ert bästa för att få en lösning på det här... tyvärr har inte alltid polisen resurser (eller tålamod heller för den delen) för att lösa alla såna här fall... men hoppas att de iaf lägger ner tid o resurser på ert fall eftersom det är ganska stort, med flera olika grejer som sms-lån, banklån osv...

hoppas det går bra för er ts...

sen kan man ju alltid hoppas på att den där kvinnan är inblandad så det blir en lösning... men samtidigt hoppas man ju på att hon inte är det, för isf är det ju riktigt dålig stil av henne...

• CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-18 13:44:06 följande:
    Tack. Ja först trodde vi det va ett skämt...det började ju ganska litet. Kan ju säga tt det hade inte gått lika fort med saker o ting om jag inte var ledig denna veckan. jag har ju tagit posten med en gång o åkt till polisen direkt. min sambo var hemma mån och tis sen va han ju tvungen att jobba. Det har funkat med polisen tills sista gången vi va där, igår eftermidda, då fick vi vänta i över en timme!!!! Sa till TRE gånger att vi är här oxå och behöver hjälp. Inte bara ta folk som ska ta eller hämta pass. Men jag tror att dom tycker det är lite väl mycke jobb att hålla på med anmälningar, för det tar ju tid, sitta vid datorn o skriva o skriva o skriva.... Men det är ju faktiskt deras jobb. Vi ska till skattemyndigheten imon spärra hans identitet (om det går...) Blir ju lite meck med det där för det går inte att bara spärra sitt person nr, utan man blir helt spärrad, tills man säger till att man inte vill vara det längre. Jobbigt läge, men hellre det, än att ha det som nu. Sen gäller det ju att polisen gör resten av jobbet o tar den jäveln som förpestat vårat liv, plus hans fula ID kort....
    ja, definitivt... tur i oturen alltså att du är ledig den här veckan så du kan kolla posten direkt... jobbigt bara att ni börjat bli bemötta lite sämre nu hos polisen... =/
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 09:43:15 följande:
    Så, nu har sambon vart på skattemyndigheten o fått skyddat person nr, i ca ett och ett halv år.... Känns ju skojjsigt Får väl se om det hjälper bara... känns som om om man vill så kan gå genom pansar, för att förstöra för andra...
    ni får hoppas att det hjälper...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 13:58:07 följande:
    Ja han fick... MEEEEEN nyss kom det med posten från det jävla "easycredit" som bed tog ett sms lån på. så här stod det: "Vi har fått in en polisanmälan där det framgår att du blivit utsatt för bedrägeri. Eftersom vi inte kunnat nå dej ( tror fan det när TELEFON NR som DOM har går till bedragaren!!!! GAHHHH!!!!  ) på telefon, vill vi gärna komma i kontakt med dej för en redogörelse från din sida. Lånet som tagits i ditt namn är verifierat med e-legetimation och det är näst intill omöjligt att bli utsatt för bedrägeri med e-legetimation. Vi överväger nu att lämna in en stämnings ansökan mot dej men vill först o främst tala med dejoch undersöka ärendet närmre innan vi tar beslut." Fattar nu, min sambo ska ev stämmas!!!!! Näst intill omöjligt, ja men inte omöjligt att sno nåns e-legetimation... Har vart hos polisen dag igen....
    då ber du din sambo att ringa till dem på det telefonnr som finns o prata med dem... försök att stämma träff med dem personligen så kanske det kan gå att reda ut...

en tanke jag har är att e-legitimation inte är megasvårt att skaffa sig... eftersom ni vet att bedragaren har ett ID-kort med din sambos namn o personnr men med ett annat foto så slår tanken mej att bedragaren kan ha använt det för att skaffa ett bankkonto i det namnet (din sambos namn alltså)... då e-legitimationen är kopplad till en Internetbank som i sin tur är kopplat till ett konto eller en kontoinnehavare så framstår det som att det är din sambo som verifierat sig med en e-legitimation när det i själva verket är bedragaren... förstår du hur jag menar...??

så skulle jag vara din sambo så skulle jag ta kontakt med det företaget och stämma träff med dem personligen och då ha med alla papper ni har fått ihop och all annan fakta ni fått fram för att kunna bevisa er sak...

funkar det fortfarande inte, så ta kontakt med ert försäkringsbolag och se vad som gäller med juridisk hjälp... eller kontakta polisen för att fråga om hur det fungerar med rättshjälp... den hjälpen borde ni ju kunna få trots att det inte handlar om någon rättegång, utan att ni bara vill ha juridisk hjälp i den här härvan...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 16:24:05 följande:
    Nyss fick vi veta att det är beställt mobiler och datorer oxå...På ett telia nr som skulle vara spärrat....
    men om det skulle vara spärrat så har ju telia gjort fel...!!!!!
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-19 17:38:29 följande:
    Ja så är det ant, bedr har öppnat ett konto på skandia banken, som bara ligger i stockholm o vi bor långt därifrån..., öppnat ett konto som pengarna ska sättas in på, så visst det verkar ju enkelt. Jag trodde att man bara hade EN e-leg, men man kan ju öppna i vilken bank som helst, man tycker ju att en e-leg ska vara ruskigt personlig, och att man bara ska ha EN. Men så personlig är det uppenbarligen inte eftersom en annan har öppnat i sambons namn....
    som sagt... en e-legitimation kopplas till en Internetbank som i sin tur är kopplat till ett konto (eller en kontoinnehavare)... så skulle jag öppna ett konto på en annan bank så skulle jag kunna skaffa en e-leg där också...
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(