anna klara skrev 2010-02-19 13:58:07 följande:
Ja han fick... MEEEEEN nyss kom det med posten från det jävla "easycredit" som bed tog ett sms lån på. så här stod det: "Vi har fått in en polisanmälan där det framgår att du blivit utsatt för bedrägeri. Eftersom vi inte kunnat nå dej ( tror fan det när TELEFON NR som DOM har går till bedragaren!!!! GAHHHH!!!! ) på telefon, vill vi gärna komma i kontakt med dej för en redogörelse från din sida. Lånet som tagits i ditt namn är verifierat med e-legetimation och det är näst intill omöjligt att bli utsatt för bedrägeri med e-legetimation. Vi överväger nu att lämna in en stämnings ansökan mot dej men vill först o främst tala med dejoch undersöka ärendet närmre innan vi tar beslut." Fattar nu, min sambo ska ev stämmas!!!!! Näst intill omöjligt, ja men inte omöjligt att sno nåns e-legetimation... Har vart hos polisen dag igen....
då ber du din sambo att ringa till dem på det telefonnr som finns o prata med dem... försök att stämma träff med dem personligen så kanske det kan gå att reda ut...
en tanke jag har är att e-legitimation inte är megasvårt att skaffa sig... eftersom ni vet att bedragaren har ett ID-kort med din sambos namn o personnr men med ett annat foto så slår tanken mej att bedragaren kan ha använt det för att skaffa ett bankkonto i det namnet (din sambos namn alltså)... då e-legitimationen är kopplad till en Internetbank som i sin tur är kopplat till ett konto eller en kontoinnehavare så framstår det som att det är din sambo som verifierat sig med en e-legitimation när det i själva verket är bedragaren... förstår du hur jag menar...??
så skulle jag vara din sambo så skulle jag ta kontakt med det företaget och stämma träff med dem personligen och då ha med alla papper ni har fått ihop och all annan fakta ni fått fram för att kunna bevisa er sak...
funkar det fortfarande inte, så ta kontakt med ert försäkringsbolag och se vad som gäller med juridisk hjälp... eller kontakta polisen för att fråga om hur det fungerar med rättshjälp... den hjälpen borde ni ju kunna få trots att det inte handlar om någon rättegång, utan att ni bara vill ha juridisk hjälp i den här härvan...