Inlägg från: CuteElliz |Visa alla inlägg
  • CuteElliz

Tagit smslån i min sambos namn:-(

anna klara skrev 2010-02-25 20:49:22 följande:
    Nu ikväll kom det hem 2 civilklädda poliser, och lämnade över alla våra polisanmälningar. Det blir ju lite skillnad när man ringer och anmäler, tar lite längre tid att få dom kopiorna, plus att nu har ju min sambo skyddat person nr, så då går ju all post till skattemyndigheten först.... Herregud va krångligt det är..... Vi e ju tvugna att skicka polisanmälningarna  till telia, men nu mailade vi dom så det går fortare. Om detta kunde lösa sig nångång.... En polisman som min sambo talade med tyckte vi skulle skicka tillbaka orginal-räkningarna till telia o säga att dom inte är våra... Det är ju telia som gjort fel, inte min sambo....
    ja, varför inte... dra en kopia på dem så ni åtminstone har det... o sen stryker ni ett streck över originalräkningarna o skickar tillbaka dem till telia... som sagt... det är telia som gjort fel, inte ni...
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 10:45:32 följande:
    Fast giltighetstiden gick ut i år om jag inte missn fel, jag tror inte att de suttit och hållt på det så länge för att nu dra igång världens scam, men postenID är väl kanske enkla att förfalska och därav så valde de att förfalska just ett postenID. Man kan ju bara slå en pling till skatteverket och kolla om de skickat ut någpot personbevis.
    o om jag inte minns fel så fanns det inte ens ngt ID-kort registrerat med de siffrorna som stod på det... alla ID-kort har ju ngn form av identifieringskod som registreras o det är via den koden sen som man kan spärra just det ID-kortet...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-26 07:45:00 följande:
    Vi har kopior på ALLT!!! Sen har vi scannat in allt oxå så vi har  på datorn, ifall vi behöver maila någon som måste ha det snabbt. Går ju trots allt snabbare än posten. Jag har även ringt eniro och hitta ,och bett dom ta bort sambons namn där, och japp, det skulle dom göra,och det skulle ta 48 timmar. Är det borta???? NEJ.... Jävla idioter!!! Jag säger som det är att min sambo har fått skyddat/spärrat person nr, pga bedrägeri, och så ligger det fortfarande kvar..... Man blir verkligen galen alltså... Hur svårt kan det va?? Vi har inte ens bett om att få vara med där..
    be din sambo ringa själv till dem o ta bort hans namn o nr...
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 09:33:46 följande:
    Usch idag tänkte jag på er, skulle handla imroses, då stod det köp medges ej på mitt kort ska ha 16 000:- Kollade internetbanken i mobilen, -2999:- en stor transaktuion på 15 000:- flera små, någon hade fyllt på ett comviqkort, spelat osv. Nu står kontot på -18 000:- fasän kortet är spärrat! Jag får tillbaka alla pengar men fan, man känner sig ganska utlämnad
    skrämmande ju... =/
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-26 17:09:45 följande:
    Kollade nu och han  är borta på både eniro och hitta...
    skönt att det äntligen ordnades då... lust att skicka ett inbox till mej så kan jag gå in på upplysning.se o kika lite också...?? för om han har skyddade personuppgifter borde han inte finnas med där heller...
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 17:36:06 följande:
    I din situation skulle jag absolut inte skicka ut några personuppgifter på en sida till en helt okänd människa. Inget ont menat.
    tänkte mest att ts annars kunde låna mina inloggningsuppgifter där... det finns inget som kan skada mej iaf...   men kom på det nu, att jag formulerade mej lite klumpigt...  men förstår vad du menar...
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 19:23:38 följande:
    men jag kom på att Anna Klara kan kolla det själv ju på ratsit! Där kan man söka på hela personnummret utan inloggning!
    haha... upplysning.se tror jag är enda sidan man kan söka på hela personnumret på...

men det är iofs gratis att vara medlem där så...

men om jag vore dej ts så skulle jag kolla upp det på den sidan så det inte finns med där heller... om han har skyddat personnummer så ska det ju inte finnas där... för där ska bara såna som är offentliga (alltså inte skyddade) finnas...
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-02-26 19:48:42 följande:
    Vissa köper dock in nya uppgifter mer sällan än varje dag så om man har otur så kan det ligga kvar ett tag
    jo... men just därför skulle jag gått in o kollat om jag vore ts... för om det ligger kvar så kan man höra av sig till dem o säga till om att man har skyddade personuppgifter o därför ska tas bort därifrån...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-02-26 22:06:39 följande:
    Ska göra det på måndag, vill inte ha några mer överaskningar, inte nu i helgen iaf... Vi vet ju som sagt att det kommer att komma mer räkningar från telia bland annat....
    förståeligt...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-01 17:53:04 följande:
    25 jan januari öppnades ett bank konto samt en aktiedepå, i Skandia. En pin kod skickades då ut rekomenderat brev, som behövs för att aktivera dessa tjänster. Denna pin kod hämtades ut 1 februari. Samma dag aktiverades detta och ytterligare ett konto öppnats. När min sambo kontaktade Skandia 15/2 om detta bedrägeri spärrades hela engagemanget, dvs PIN kod och Bank-ID för inloggning, samt lagt en total spärr på de konton som öppnats. Även autogiro är makulerat. Nej vi har ingen som helst susning om vem det kan vara. Då hade vi sagt detta till polisen omg.
    skönt dock att de tog er på allvar o spärrade alltihop... det visar ju på att de är medvetna om att saker kan hända... även om det kanske inte hör till vanligheten att ngn stjäl ngn annans identitet, så tycker jag ändå att de inte bara försöker skylla på er... o det är ju positivt i sig, då framstår ju åtminstone de som seriösa (någorlunda iaf) o tar ansvar...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-01 23:19:10 följande:
    Ja dom va nog tvungna att ta det på allvar, annars hade dom ju loosat över 200 000 spänn, sen när allt blivit uppklarat. Ska bli intressant o se hur Felia.. menar Telia, kommer att resonera när dom ser att det är dom som klantat sig. Dom som bara vill sälja saker till varje pris...
    sant... men iaf... eftersom Telia mest verkar skylla på er (framförallt din sambo) så är det ju positivt med att ett ställe åtminstone tar er på allvar...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-01 23:37:48 följande:
    Oxå sant, jo det är bara min sambo som är inblandad. jag är mer emotionellt inblandad.....
    jo... men jag menar... om inte Telia vill ta er på allvar så är ju egentligen det fel av dem... samma sak med de andra ställena som inte vill ta er på allvar... uppenbarligen händer det ju faktiskt att ngn stjäl ngn annans identitet... tyvärr...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-03 00:17:41 följande:
    Men så småningom kommer alla inblandade instanser att förstå vad som hänt. och inse att dom måste bättra på kontrollen. Att tex inte ge ett lån på 200 000 till nån som mailar in sitt ID (falsk) och en  (falsk) lönespec. Och godta det.... Det är ju horribelt. Idag fick vi iaf vårat nya hemliga hem telefon nr, med posten, från Telia..... Alltså, ALL post ska ju gå genom skattemyndigheten nu... OCH komma i deras kuvert...  varför skulle någonting funka?? Men det är klart, skattemyndigheten kanske inte uppfattade att det var NU, I ÅR, som skyddandet at person nr skulle börja gälla.... Kanske skulle funka bättre med trummor och rökringar som kummunikation......
    får hoppas på att det var en engångsföreteelse att det kom med posten o inte genom skattemyndigheten...

hoppas det löser sig allt det här snart...
  • CuteElliz
    anna klara skrev 2010-03-04 00:33:58 följande:
    Okej, det ska jag göra. Det är mycket o många ställen man vill kolla så han INTE finns med.... På samma gång vill man inte, för man skulle ju bli såå förbannad om han stod med nånstans, där man har sagt att han inte står med. Man vågar lixom inte kolla. Än så länge har det inte kommit nån post från skattemyndigheten iaf, bara post som är adresserat direkt till min sambo. Som det ju då INTE skulle göra... Vet inte hur snabba vissa ställen och myndigheter är på att uppdatera, men i såna här fall skulle det ju gå på direkten tycker man.. Alla företag o ställen har ju sin egen syn på säkerhet, och alla är ju då inte så noga, tyvärr...
    trist att det inte har funkat med att få posten via skattemyndigheten... ni får kanske höra av er till dem igen o påminna om det...
  • CuteElliz

jag har för mej att så kallade målvakter kan straffas som medbrottslingar...   men det låter ju bra ändå att det rör sig framåt i utredningen...

• CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-03-05 13:54:02 följande:
    "Misstänkta personer utpekas ej" som det brukar stå i papprerna från polisen (Eftersom man vill  skydda brottslingarna av någon anledning.) Rent praktiskt så går det inte att straffa en målvakt även om denne blir fälld för det, då denne oftast har skulder hos fogden och redan går på soc.
    sant... men det kan ju ändå komma att stå i pappren (o belastningsregistret) att denne har agerat målvakt i en bedrägerihärva... eller...??
  • CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-03-05 14:13:13 följande:
    Tror iofs inte jag han/hon bryr sig så mycket om. Muppen får  sitt soc och är glad ändå:)
    jo... visserligen...

kanske borde satsa på nya lagar i det här landet...??   att ngn som blir dömd för att ha agerat målvakt i en bedrägerihärva inte längre har rätt till att få hjälp av soc...??   då kanske det finns några iaf som tänker till innan de går med på ngt sånt...
  • CuteElliz
    guinevere skrev 2010-03-05 17:31:44 följande:
    Va!!?? Men man pekar ju ut vittnen. Då heter det att det är rättssäkerhet att åtalade måste få reda på ALLT om personer som vittnar mot dem. Är rättssäkerhet = skydd av brottslingar? Fast det kanske är tills de (om de) döms? Sen blir det väl offentliga handlingar. 
    oftast blir det offentliga handlingar efteråt... men kan tänka mej att man innan en person döms inte vill peka ut denne om det visar sig att den är oskyldig...
  • CuteElliz
    MatsAtari skrev 2010-03-06 11:50:26 följande:
    Fast vad gäller olika typer av bedrägeribrott så är det sällan särskilt svårt för polisen att ta reda på vem det är då typ nästan allting går att spåra på olika sätt. Däremot är det sällan polisen har tid eller ork att få bedragaren dömd såvida det inte är frågan om stora belopp.
    det är möjligt... men nu handlar det ju om ganska mycket grejer som tagits ut i ngn annans identitet... bl a ett banklån på 200 000 drygt... det borde ju uppgå till ett ännu större belopp om man räknar ihop allting... vilket ju då borde innebära att de faktiskt lägger ner energi på att försöka få ngn dömd för brottet också...

eller är jag helt ute o cyklar...??
  • CuteElliz
    Umbrageous skrev 2010-03-06 14:30:00 följande:
    Åh måste få spilla lite glädje! De har iallafall inlett förundersökning i mitt fall!  puckot har ju tankat en mobil med mitt kort hahahaha polisen skrattade gott åt det faktumet! De sa nämligen innan att förundersökning sällan inleds för att det är hopplösa fall så jag är glad! De måste ha något att gå på! *jippi*
    haha... ja, smart människa som tankar på mobilen med ngn annans kort... haha...
Svar på tråden Tagit smslån i min sambos namn:-(