Tagit smslån i min sambos namn:-(
Kan ju nämna att telia har gett sig, dom sa till min sambo att han kunde riva alla inbetalnings-kort... fantastiskt......
Bara resten kvar... men ett steg åt rätt riktning iaf.
Kan ju nämna att telia har gett sig, dom sa till min sambo att han kunde riva alla inbetalnings-kort... fantastiskt......
Bara resten kvar... men ett steg åt rätt riktning iaf.
Kan säga att polisen vet vem som är på ID kortet nu... Man vill ju bara veta mera, och veta hur dom kom fram till det......
Men men, det är väl sånt som kommer fram senare. Det är ju en stor härva, och även fler som blivit drabbade sa polisen. Då blir man ju nyfiken om det va nån drabbad i min kommun.....
Jaha, ytterligare nya saker... Cellsynt AB och Nettifinans. Undra hur mycke lån det finns där?
Liten uppdatering, sambon ringde polisen idag. Dom har en huvudmisstänkt, en IFK huligan, ung kille . Med ett gedigert register bakom sig.. Ingen skola där inte...
Känns endå som om det går lite segt,dom har ju MASSOR att göra, jag vet det, men, vi har ju lämnat massa info till polisen..
Alltså, ja vet inte vad som händer med Telia. Idag fick min sambo hem en faktura, han ska få TILLBAKA 73 KR!!!! På ett mobilnr som bedragaren öppnat i sambons namn,
som vi då har stängt av, spärrat, borta, finns inte mer.... Från det nr ska min sambo få 37 kr, för att han inte utnyttjat hela summan;)
Nej för vi spärrade det så fort vi fick veta att det va öppnat i sambons namn. Den sambon pratade med fattade ingenting, varför vi fortfarande får hem saker från telia, från bedrägeriärendet då...
A dom e för goa;))))
Sen fick jag ett brev från konsumentkredit, o bara kände, jaha har dom börjat i mitt namn nu oxå.... men nej det va bara som typ reklam , om man vill låna pengar därifrån.
Så då tänkte jag att jag vill spärra mitt person nr hos bla UC och SPAR, men det fick man inte, kan man bara göra OM man har blivit drabbad, och då vill dom även ha polisanmälan på brottet, och då är det ju försent!!!!
Varför ska man inte få bestämma det själv??? Det borde ju vara upp till var o en att få bestämma det själv, speciellt nu för tiden, där bedrägerier blir vanligare o vanligare.. Visste ni att det finns 17 upplysningsbolag?? varför inte bara ett??? Några finns här i tråden.
En mardröm till
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7020042.ab
Jaha nu har det hänt som jag försökte förhindra, genom att ge polisen ALL info o fakta som jag luskat fram,
min sambos jobbarkompis har råkat ut för exakt samma sak på exakt samma tillvägagångsett.... Dom jobbar på samma avdelning. Kan det vara slumpen????
Tror inte det .... O tjejen vars lönespec som används, hon har bytt namn, för hon har ett väldigt besvärligt ex, som hon uppenbarligen inte vill ha med att göra..
Många sammankopplingar, men polisen "hinner inte med".... Sambon var på en kurs på jobbet, med en dansk kille som höll i det,
han blev väldigt förvånad att vi svenskar ger ut så lättvint vårat hela person nr, det gör inte dom i Danmark.
Han ansåg om man gör det så har dom ju hela kittet lixom, och det stämmer ju.. Jag tänker mer o mer på att inte ge ut dom fyra sista siffrorna. OCH att om man betalar med kort,
så har jag slutat o trycka in min kod, jag trycker "ej kod" så får jag skriva på kvittot ist. Ja det finns en del saker o tänka på, om man ska hålla sig lite säker...
För att mer och mer såna maskiner blir skimmade, så slipper jag trycka in min kod så gör jag det. Jättebra säkerhets funktion för mej.
Plus att det finns ju såna som står bakom o kollar koden man trycker in
Ja när det gäller säkerhet nu för tiden skrattar jag högt, och ja jag går gärna tillbaka i tiden om det behövs för att jag ska känna mej säkrare.
jag hade gärna gått tillbaka i tiden då man va tvungen att gå in fysiskt på banken o visa sin nuna och identitetshandling,och sen ev få ett lån.
Så enkelt som det är nu att skurkarna ta lån i andras namn är skrattretande. Jag blir rädd på riktigt. Finns i princip ingen integritet kvar, och oskyldiga människor blir drabbade. Skurkarna ligger alltid ett steg före, än dom som tror att dom gör allt säkert.
Givetvis är det bättre att inte trycka in sin kod överallt o hela tiden, man behöver inte ens säga dom fyra sista siffrorna som vi oxå gör hela tiden. Det har jag slutat med nästan helt.