• Anonym

Dåligt självförtroende-Vad göra?

Jag har så dålig självkänsla. Jag vet att jag duger och är bra(tror jag). Men jag tänker altid på vad andra ska tänka och tycka och oroar mig ch känner mig dum. Vill inte smyga omkring och undvika vissa människor och situationer längre. Jag vill bli stolt över mig själv och skita i vad andra tycker och inte ta åt mig om dom kollar konstigt på mig.
    Till råga på allt så rodnar jag mycket också. Tyvär vet jag inget som hjälper mot det, så jag vill lära mig att hantera det istället.
    Har ni några bra tips på hur jag ska bära mig åt för att höja självförtroendet
    Och finns det några bra böcker om detta?

Otroligt tacksam för svar.

• Svar på tråden Dåligt självförtroende-Vad göra?
  • Anonym

Jag vet precis hur du känner dig!
    Jag har exakt samma känslor som du beskriver. Det spelar ingen roll vad andra människor säger att jag är fin som jag är...
    Problemet är att jag tror inte på det själv...
    Skulle va sååå skönt att slippa tänka på vad andra människor, tänker o tycker om en hela tiden o ustället vara stolt för den man är.
    En annan sak som irriterar mig är när folk säger att säkerheten kommer med åren....Bullshit!
    Jag är snart 30 år o mamma till en supersöt flicka, fin sambo osv....
    Problemet sitter inom mig själv o där spelar åldern ingen som helst roll.

• Anonym

Ingen som kan råda?

• Anonym

Alltså, jag har dåligt självförtroende själv men du får försöka att ta tag i den där lilla självkänslan du trots allt har inom dig.
    Ibland kan det hjälpa att gå till en psykolog terapeut för att förstå varför du har en sån neg syn på dig själv.
    Först då kan du börja stärka ditt självförtroende.

• Anonym (en till)

Vet inte om det hjälper men här har du en till...
    Jag har super dåligt självförtroende och tänker också hela tiden på vad andra tycket o tänker om mig och efter det anpassar jag mig.. så jäkla värdelöst!!
    Va fan.. ska man leva resten av mitt liv på det här sättet??? Då kan man ju lika gärna lägga sig i graven på en gång!!! Jag vill så gärna leva ut.. vara mig själv.. våga kasta mig in i saker.. Är så trött på det så jag vill bara spy.. Har snart inga åsikter eller en egen personlighet kvar alls.
    För mig har det också blivit värre med åren.. jag va en ganska kaxig brud när jag va yngre. Brydde mig inte så värst mycket om mav andra sa. Jag klädde mig som jag ville, sa vad jag tycket o tänkte utan att bry mig om vad andra sa. Det va så jäkla skönt!!
    Fattar inte varför jag har blivit en sur kärring som klär mig som en tant, har åsikter som en tant.. är sur o tråkig som en tant.. va fan jag är ju inte ens 30 bast.
    Det finns ingenting i mitt liv som jag kan skylla på heller.. till varför jag är så här för jag har det aldeles för bra.. det kanske är det som är felet.

MEN jag känner att snart kommer droppen som får bägaren att rinna över. För jag orkar snart inte mad mig själv längre. Hela mitt liv går utan att någonting händer och jag känner mig som en färdiganpassad känslolös dålig kopia av någonting.

Jag tror att det är lösningen på problemet. Att man blir så less på sin sitution att det tillslut blir så jobbigt att man bara har 2 alternativ.. fortsätta går runt och missa hela sitt liv. (för man har ju bara ett) eller att våga!! Kasta sig ut... och testa vingarna eller vad man ska kalla det.. byt frissyr.. köp roliga klädet.. säg DINA EGNA åsikter om saker.. Bara våga!! Det är då livet kan börja igen och man känner att man lever...

Fan.. jag tror det hjälpte.. nu jävlar.. jag är livrädd.. men jag vill inte vara död längre..

• Anonym

Jag hade dåligt självförtroende tidigare och visst ibland kan det kännas så fortfarande men det har blivit mycket bättre.
    Det är så otroligt skönt att få känna lite lugn och ro inombords, att inte oroa sig över allt och att vara konstant nervös. Jag kan tänka mig att du TS känner dig nervös ofta över att du ska rodna.
    Jag rodnade jämt och tänkte på det jämt, ibland hörde jag inte vad folk sa eller vad jag svarade för att jag hela tiden tänkte jag får inte rodna. Nu gör jag det någongång ibland och jag bryr mig inte om det.

Det jag kan tipsa dig om är att läsa massa olika böcker om självförtroende.
    Några som jag tycker är bra är:
    Kvinnors självförtroende- N Branden (tror jag att han heter)
    Dr Phils böcker tex Livsstrategier.

Du kan söka på biblioteket, det finns massor av bra böcker.
    Jag gick även en kurs i meditation och personlig utveckling, jättenyttigt. Jobbigt under tiden men det kändes jättebra efter.
    Vid meditation kan man använda sig av positiva suggetioner. Man upprepar vissa meningar under avslappnat tillstånd.

Jag har kommit så långt att jag tänker så här. Det jag säger betyder lika mycket som vad någon annan säger.
    Vem sjutton bryr sig om jag rodnar eller inte. Jag skulle ju inte lägga någon större vikt i om jag såg att någon rodnade när jag pratade med den personen eller om personen sa något konstigt, så varför skulle de göra det.
    Och om de skulle göra det så är det väl verkligen deras problem. Det sägs väl att de är de som är osäkra som dömer andra. Alltså betyder det att den personen är lika osäker.

Nu kanske det låter klychigt men är inte livet för kort för att springa runt och oroa sig om vad andra tycker hela tiden.
    Människor har fullt upp med sitt och har inte tid att tänka på hur du säger saker och gör saker. Slösa inte din tid du heller.

Lycka till

• Anonym (trött)

Hej,
    Känner verkligen igen mig och det var så himla skönt att se att det finns fler som har samma problem. Har mått asdåligt för detta i perioder. Det blir ofta sämre när man är stressad för något annat. Har varit med om flera hemska saker i mitt liv vilket några av mina närmaste vänner vet om och min pojkvän. Trots det har jag kämpat på och försökt "hela" mig själv på vägen. Jag har kämpat som fan och har äntligen jobb. Nu känns det som att jag snart blir galen. Alla gamla hemskheter väller över mig, jag mår asdåligt men lyckas någotsånär hålla fasaden uppe. Känner mig fruktansvärt skör och har problemet med att jag rodnar vid fel tillfälle-ex det där med att något ex har blivit stulet som någon skrev och att man blir röd i ansiktet vilket ju gör att folk undrar. Det händer i andra situationer också. Jag har aldrig haft den ekonomiska möjligheten eller vågat sjukskriva mig för att kunna komma igen som en stark person. Tack vare att jag är envis har det gått hyfsat bra men självkänslan är urusel. Har en gång sökt hjälp och bett att få någon att prata med men de tog inte det på allvar. Minlycka i livet är att jag har världens finaste pojkvän som jag kan prata med men tyvärr hjälper det inte. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till men det känns som att snart lägger jag mig bara ner och vilar och skiter vad som händer då.

Jag behövde mest skriva av mig lite och det var skönt att läsa att det finns fler med dålig självkänsla och att det verkar finnas knep och tips att förbättra den.

Kram till er andra!

• Thelonius

TS

Jag undrar om du lider så mycket av ditt dåliga själförtroende så att du ändrar din vardag efter det. Har du svårt med sociala situationer i och med att du rodnar? Om detta nu är fallet så kanske du ska söka hjälp för att inte missa en massa kul som händer i livet. Om det nu inte är så, så finns det böcker att låna på biblioteket om hur du stärker din självkänsla. Lycka till och som du förstår så är du absolut inte ensam om det här problemet.

Svar på tråden Dåligt självförtroende-Vad göra?