• Anonym

Dåligt självförtroende-Vad göra?

Jag har så dålig självkänsla. Jag vet att jag duger och är bra(tror jag). Men jag tänker altid på vad andra ska tänka och tycka och oroar mig ch känner mig dum. Vill inte smyga omkring och undvika vissa människor och situationer längre. Jag vill bli stolt över mig själv och skita i vad andra tycker och inte ta åt mig om dom kollar konstigt på mig.
    Till råga på allt så rodnar jag mycket också. Tyvär vet jag inget som hjälper mot det, så jag vill lära mig att hantera det istället.
    Har ni några bra tips på hur jag ska bära mig åt för att höja självförtroendet
    Och finns det några bra böcker om detta?

Otroligt tacksam för svar.

• Svar på tråden Dåligt självförtroende-Vad göra?
  • Anonym

Jag vet precis hur du känner dig!
    Jag har exakt samma känslor som du beskriver. Det spelar ingen roll vad andra människor säger att jag är fin som jag är...
    Problemet är att jag tror inte på det själv...
    Skulle va sååå skönt att slippa tänka på vad andra människor, tänker o tycker om en hela tiden o ustället vara stolt för den man är.
    En annan sak som irriterar mig är när folk säger att säkerheten kommer med åren....Bullshit!
    Jag är snart 30 år o mamma till en supersöt flicka, fin sambo osv....
    Problemet sitter inom mig själv o där spelar åldern ingen som helst roll.

• Anonym

Ingen som kan råda?

• Anonym

Alltså, jag har dåligt självförtroende själv men du får försöka att ta tag i den där lilla självkänslan du trots allt har inom dig.
    Ibland kan det hjälpa att gå till en psykolog terapeut för att förstå varför du har en sån neg syn på dig själv.
    Först då kan du börja stärka ditt självförtroende.

• Anonym

Jag hade dåligt självförtroende tidigare och visst ibland kan det kännas så fortfarande men det har blivit mycket bättre.
    Det är så otroligt skönt att få känna lite lugn och ro inombords, att inte oroa sig över allt och att vara konstant nervös. Jag kan tänka mig att du TS känner dig nervös ofta över att du ska rodna.
    Jag rodnade jämt och tänkte på det jämt, ibland hörde jag inte vad folk sa eller vad jag svarade för att jag hela tiden tänkte jag får inte rodna. Nu gör jag det någongång ibland och jag bryr mig inte om det.

Det jag kan tipsa dig om är att läsa massa olika böcker om självförtroende.
    Några som jag tycker är bra är:
    Kvinnors självförtroende- N Branden (tror jag att han heter)
    Dr Phils böcker tex Livsstrategier.

Du kan söka på biblioteket, det finns massor av bra böcker.
    Jag gick även en kurs i meditation och personlig utveckling, jättenyttigt. Jobbigt under tiden men det kändes jättebra efter.
    Vid meditation kan man använda sig av positiva suggetioner. Man upprepar vissa meningar under avslappnat tillstånd.

Jag har kommit så långt att jag tänker så här. Det jag säger betyder lika mycket som vad någon annan säger.
    Vem sjutton bryr sig om jag rodnar eller inte. Jag skulle ju inte lägga någon större vikt i om jag såg att någon rodnade när jag pratade med den personen eller om personen sa något konstigt, så varför skulle de göra det.
    Och om de skulle göra det så är det väl verkligen deras problem. Det sägs väl att de är de som är osäkra som dömer andra. Alltså betyder det att den personen är lika osäker.

Nu kanske det låter klychigt men är inte livet för kort för att springa runt och oroa sig om vad andra tycker hela tiden.
    Människor har fullt upp med sitt och har inte tid att tänka på hur du säger saker och gör saker. Slösa inte din tid du heller.

Lycka till

Svar på tråden Dåligt självförtroende-Vad göra?