• mellieB

Ni som haft 30min sovare?

Hej,, Min son blir 4mån på fredag och har sedan ca 6veckor tillbaka bara sovit 30min pass,, vilket resulterar i att han är jätte trött ofta och över trött gnällig osv,, Jag har försökt förlänga sömnen genom att gå in innan han vaknar och smeka han lite över ögonen när han börjar vakna men de funkar ej,, nån annan metod ni har tips om kanske?

De jag undrar är mest,, ni som haft 30min sovare,, när ändrades det? Gjorde ni nåt speciellt eller börja de bara sova bra helt plötsligt?
    Hans dagar ser ungefär ut så här nu vaken 1,5-2tim sover 30min vaken 1,5-2tim,, ibland orkar han bara vara vaken 1tim för han sover så dåligt på dan,, på natten sover han bra=)
  • Svar på tråden Ni som haft 30min sovare?
  • Dr Mupp

Förändringen kom sakta, han började helt enkelt öka sovtiden självmant. Men så sov han illa på natten också och det höll i sig tills han var 2 år.

• MalinEddie

Söver du honom på något sätt? Våra barn vaknade också i sömnskarvar. Det är väldigt vanligt. Jag såg då till att va hos de två minuter innan det att jag visste att de skulle vakna.När jag märkte att de började röra lite på sig (alltid efter 30 minuter för dottern och 45 minuter för sonen) så vagnade jag vagnen lite lätt eller gungande spjälsängen beroende på vart de sov. De somnade då alltid om. Efter 1-2 veckor med denna "metod" började de sova över sömnskarvarna helt av sig själva och sov 2 timmars pass istället. Jag tror det handlar mycket om att vänja de vid att sova över skarvarna.
    Är det "wake to sleep som du har provat"?

• lövet2

Om ungarna har varit gnälliga när de vaknat, så har jag bara ammat direkt. Har de då behövt mer sömn, så har de somnat om igen. Annars har de piggnat till av maten.

• Tatiin

Dottern är snart 15 månader och  det är fortfarande mer regel än undantag att hon bara sover runt 30 minuter, vilket kan vara lite jobbigt nu när hon bara vill sova en gång per dag. Eftermiddagarna är ofta väääldigt gnälliga...

Ibland kan det funka att söva om när hon vaknar men det är inte alla gånger.

• Izela

min dotter sov så fram tills hon va 7 månader, hon sover inte längre nu (11 månader) om hon sover själv men sover man med henne kan hon sova ca 1-2 timmar.

• elisch

Min son har tidigare bara sovit 45 min, men vid ca 6-7 månader så började han sova längre pass. Jag har precis som du provat allt för att få honom att somna om, men utan resultat.

Om du är ute och går med honom i vagnen, sover han längre då? Jag började nämligen gå promenader vid lunchtid när han var drygt 6 mån och efter en vecka började han sova längre pass. Sen funkade det även hemma. Svårt att säga om jag hjälpte till på något sätt eller om han hade börjat sova längre pass ändå.

• mellieB
    MalinEddie skrev 2010-01-27 06:57:15 följande:
    Söver du honom på något sätt? Våra barn vaknade också i sömnskarvar. Det är väldigt vanligt. Jag såg då till att va hos de två minuter innan det att jag visste att de skulle vakna.När jag märkte att de började röra lite på sig (alltid efter 30 minuter för dottern och 45 minuter för sonen) så vagnade jag vagnen lite lätt eller gungande spjälsängen beroende på vart de sov. De somnade då alltid om. Efter 1-2 veckor med denna "metod" började de sova över sömnskarvarna helt av sig själva och sov 2 timmars pass istället. Jag tror det handlar mycket om att vänja de vid att sova över skarvarna. Är det "wake to sleep som du har provat"?
     Ja jag brukar lägga han i sin säng,, så börjar han oftast gnälla lite så väntar jag tills han skriker,, då går jag in ger nappen smeker han över ögonen,, ibalnd för jag ta upp han lugna ner han och sen lägga ner,, så han somnar in själv i sängen..
    de e inte walk to sleep jag testat utan de e just som du säger jag går in innan han vaknar och när han börjar röra sig så smeker jag över ögonen igen,, men kanske ska testa att vagga sängen lite istället,, han behöver ju mer än 30min när han vart vaken 2tim liksom,, får testa vagga sängen nästa gång då hehe,,
  • kajsamupp

Vår dotter är tre månader och sover bara 30-minuterspass om dagen, vaknar i skarven, om jag inte söver om henne. Därför går jag nästan alltid promenad kring lunch och är då ute längre än 30 min så att hon´somnar om i skarven så kan hon sova i tre timmar totalt. Då vaknar hon sen glad. På eftermiddagarna brukar hon ha en till två 30-minuterspass då hon sover. Vi använder amning och/eller vagnen inne för att söva och ibland söva om henne.

• mellieB

m hade promenader hjälpt hade jag vart ute jämt haha,, men han sover bara 30min där i med,, ibland enstaka tillfällen har han sovit 1-1,5tim i vagnen ute men de händer inte ofta,, sen nu är de ju inte bästa vädret för vagn haha snöstrom=(,,

försökte somna om han förut men nej,, han var gör trött gäspa och hade sig men han skulle upp ändå.. nu var han vaken i 1tim och 40min sen börja han bli trött så nu ligger han i sängen och tjötar för la snart gå in igen och ge nappen,, Vill så gärna att han ska sova längre både för hans egen skull och för min,,
    Han e inne i nån fas nu så han kräver 100% av min närvaro när han e vaken,, kan ligga själv max 5min 10 om jag har tur sen måste man aktivera han och busa hela tide,, så hade vart skönt att få lite paus på 1tim,, på 30min hinner man ju bara gå på toa och slänga i sig en macka typ haha
    sen så vill man ju ha en pigg och glad bebis också=)
  • SaraC

Vår dotter har varit likadan, sovit max 30-45 min åt gången på dagen. Men igår och idag har hon sovit minst 1 timme åt gången. Hon är snart 6 månader. Nog inte så mkt att göra, barn är ju olika.

Svar på tråden Ni som haft 30min sovare?