• Skehamn2010

Om det uppstår komplikationer under en förlossning och bådas liv är i fara (mor & barn). Vem tycker du man ska rädda?

Direkt skriver jag att man oftast i såna här sammanhang kan rädda båda och försöker göra det också.

Men här måste du välja. Den du inte väljer kommer dö oavsett vad du gör. I den här tråden kan du inte rädda båda. Du kan rädd antingen mor eller barn.

Vem tycker du man ska rädda? Vem har störst rätt att leva enligt dig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om det uppstår komplikationer under en förlossning och bådas liv är i fara (mor & barn). Vem tycker du man ska rädda?
  • Underbara ungar

Svår fråga... Men jag tror nog att man ska rädda barnet. Det är ju en del av både mamma och pappa och har ett helt liv framför sig.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
  • Waersta

Jag tycker man ska rädda mamman.

Förhoppningsvis kan pappan och mamman skaffa fler barn..

• Jennie med ie

Båda har lika stor rätt att leva.

Hur man väljer beror på den inblandade som kan yttra en åsiktatt ta hänsyn till, d v s kvinnan. Eftersom driften att överleva hos de flesta är oerhört stark så lär man som kvinna (och kvinnans partner/barnets andra förälder) nästan uteslutande välja att rädda sig själv så att säga... men jag skulle inte döma den som väljer att offra sig själv för sitt barn.

• Stårschan

Helt klart mamman, om omständigheterna är normala (dvs att hon inte lider av någon svår sjukdom som gör att hon kommer att dö inom ett halvår oavsett). Mamman är ju redan en fungerande individ med känslomässiga band till omvärlden. Barnet blir bara saknat av två personer. FÖrhoppningsvis kan de båda vuxna skaffa fler barn.

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • banansmoothie

Mamma är självklart för mig. Till barnet har ingen en anknytning ännu. Visst är det sorligt om barnet dör men inte så jobbigt för alla som om mamman dör (inklusive för barnet som inte får ha någon mamma!).

Och i all ärligthet, om det var jag som var mamman så hade jag i det skedet inte velat offra mitt liv för ett barn jag inte ens har anknytning till än. 
  • ELMK

mamman. fler barn kan man "ofta" skaffa igen, men aldrig mer en livspartner

Elias 090109, BF 100525
  • lövet2

Det ska i första hand mamman avgöra och i andra hand pappan. I mina ögon har båda lika stor rätt att överleva, så om jag inte kände dem skulle jag singla slant.

• Jontesfru

för min del blev det barnet. inte en chans att jag velat överleva om Axel dött (som han höll på att göra).

Mamma till Anton 13år och Axel 2½ år
  • Stårschan
    ELMK skrev 2010-01-27 09:51:52 följande:
    mamman. fler barn kan man "ofta" skaffa igen, men aldrig mer en livspartner
    Mnja, läser man här på FL så verkar det i ärlighetens namn inte vara särskilt svårt att hitta en ny partner...
    Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • idiblon

Mamman.

Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • ELMK
    Stårschan skrev 2010-01-27 10:00:59 följande:
    Mnja, läser man här på FL så verkar det i ärlighetens namn inte vara särskilt svårt att hitta en ny partner...
    det vet jag också, men nu menar jag då man förlorar en livspartner i barnafödande. min mammas sambo skaffade ny efter 2 veckor efter mammas plöttsliga bortgång i lunginflamation
    Elias 090109, BF 100525
  • Jollybolly

skulle du fråga när jag var gravid med min första så skulle jag svara barnet tveklöst.
    men om jag skulle dö vid kommande förlossning så blir ju även min dotter moderlös.. samtidigt får hon ju ett småsyskon.. svårt, men skulle nog säga barnet ändå. de har ju sin pappa.

• Underbara ungar

Nu när man läser era "argument" så ändrar jag mig.... Som sagt, jäkligt svår fråga.

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211
Svar på tråden Om det uppstår komplikationer under en förlossning och bådas liv är i fara (mor & barn). Vem tycker du man ska rädda?