• Anonym (sochjälp?)

Tittar socialen alltid bak tre månader?

Just nu studerar jag fram till mitten av juni. sedan är min ekonomi lite osäker.
    Går socialen alltid tillbaka tre månade? Jag går på enbart csn nu och har ju räkningar och en del avbetalningar som jag sköter noggrant varje månad. Enligt dem har jag säkert överskott i ekonomin. Men menar de då att jag ska strunta i mina räkningar och sparar dessa pengar till framtida behov?

Har nu 2 barn på halv tid och ska få en till snart som kommer bo hos mig på heltid. Är ensamstående och får kanske bara ut lägsta nivån (osäkert ännu)

• Svar på tråden Tittar socialen alltid bak tre månader?
  • Anonym

De tittar alltid 3 månader bakåt. Men har du då precis så att du klarar dig så är det inga problem med att få hjälp. Det är om du har "hög" inkomst de månaderna som de tycker att du borde spara.

• CrazyChristina

Ja tyvärr kollar dom alltid tillbaka 3 månader, och räknar ut hur mkt du kan ha sparat under dom månaderna.. dom tar ingen hänsyn till lån eller annat.

***BF 11 Juni***
  • Anonym
    Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 09:30:29 följande:
    Just nu studerar jag fram till mitten av juni. sedan är min ekonomi lite osäker.Går socialen alltid tillbaka tre månade? Jag går på enbart csn nu och har ju räkningar och en del avbetalningar som jag sköter noggrant varje månad. Enligt dem har jag säkert överskott i ekonomin. Men menar de då att jag ska strunta i mina räkningar och sparar dessa pengar till framtida behov?Har nu 2 barn på halv tid och ska få en till snart som kommer bo hos mig på heltid. Är ensamstående och får kanske bara ut lägsta nivån (osäkert ännu)
    Ditt överskott kanske inte är så stort så att du inte skulle få hjälp.

Sedan så när jag behövde hjälp kollade dom bak två månader.
  • Skapligt

Dom brukar göra såhär.

Vi säger att du skulle ha rätt till 7000kr totalt från dom.
    Ser dom att du fått in t.ex. 3500kr senast en månad tillbaka så drar dom av det o du får 3500kr.
    Helt sjukt system tycker jag..
    Drar ett scenario jag va med om förut en gång.
    Jag hade fått in 9000kr på mitt konto av min föräldrar för att betala alla räkningar jag hade liggandes.. Detta hände den 23:e i månaden.
    Den 12 var jag i kontakt med Soc och dom nekade mig pengar då jag skulle ha klarat mig på dom pengarna jag fick in på kontot då.. Jag förklara som det var att det va till obetalda räkningar.. Men det struntade dom i och stog fast vid att jag skulle ha klarat mig på det..
    Dumskallar!!
  • Anonym (sochjälp?)

Jag vet ju inte hur de räknar men jag tror jag kommer få ut runt 10 000 kr från csn, 3600 barnbidrag och 2700 i bostadsbidrag. Summa 16300.

Då har jag ett barn på heltid och två barn på halvtid. Har jag redan för mycket pengar då? Csn är ju också ett lån ingen inkomst, men det bryr de väll sig inte om

• Anonym
    Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 09:46:19 följande:
    Jag vet ju inte hur de räknar men jag tror jag kommer få ut runt 10 000 kr från csn, 3600 barnbidrag och 2700 i bostadsbidrag. Summa 16300.Då har jag ett barn på heltid och två barn på halvtid. Har jag redan för mycket pengar då? Csn är ju också ett lån ingen inkomst, men det bryr de väll sig inte om 
    Då har du ju hög inkomst.. Du borde kunna spara en hel del.
  • Mamma till gullungen

Jag har vart till socialen och dom kollar alltid tre månader bakåt.Min mamma satte in pengar på mitt konto för att jag skulle betala en räkning åt henne,sen var jag ner till soc då såg dom att jag hade haft pengar inne på mitt konto så dom drog bort den summan fast jag sa att jag hade betalat en räkning åt min mamma.Samma sak hände när jag fick femhundra av min syster,dom drog bort det för allt som kommer in på mitt konto räknas som inkomst oavsett vad pengarna är till för.

• Skapligt

Precis så äre.. Skitdumt.. Alla pengar du får in av vilken anledning som helst, det kallar dom för inkomst o drar bort från ditt eventuella stöd du kan få.

• Anonym (sochjälp?)
    Anonym skrev 2010-01-27 09:48:50 följande:
    Då har du ju hög inkomst.. Du borde kunna spara en hel del.
    Hög inkomst? 8000 från csn är bara lån! Tror inte socialen anser att jag behöver betala tillbaka på det lånet heller.
    Har ju tre barn att försörja också.
  • Anonym (sochjälp?)
    Skapligt skrev 2010-01-27 09:55:33 följande:
    Precis så äre.. Skitdumt.. Alla pengar du får in av vilken anledning som helst, det kallar dom för inkomst o drar bort från ditt eventuella stöd du kan få.
    Man kan ju vara ful och ha två konton och får man extra pemgar av snälla föräldrar så kan de ju sätta in på det andra kontot som soc inte vet.  Inte för att jag har nån erfarenhet men man borde ju kuna göra det? fast det kanske är ett brott?
Svar på tråden Tittar socialen alltid bak tre månader?