• Anonym (sochjälp?)

Tittar socialen alltid bak tre månader?

Just nu studerar jag fram till mitten av juni. sedan är min ekonomi lite osäker.
    Går socialen alltid tillbaka tre månade? Jag går på enbart csn nu och har ju räkningar och en del avbetalningar som jag sköter noggrant varje månad. Enligt dem har jag säkert överskott i ekonomin. Men menar de då att jag ska strunta i mina räkningar och sparar dessa pengar till framtida behov?

Har nu 2 barn på halv tid och ska få en till snart som kommer bo hos mig på heltid. Är ensamstående och får kanske bara ut lägsta nivån (osäkert ännu)

• Svar på tråden Tittar socialen alltid bak tre månader?
  • Skapligt

Vet inte om det rubriceras som något brott.

Men isåfall får man ha 2 konton i olika banker då dom kräver ekonomisk översikt. Det innefattar alla konton osv osv man har i banken.. 
    Men ett konto i en annan bank borde funka tycker jag.. Det tänkte jag inte på då :)
  • Anonym
    Skapligt skrev 2010-01-27 10:03:23 följande:
    Vet inte om det rubriceras som något brott. Men isåfall får man ha 2 konton i olika banker då dom kräver ekonomisk översikt. Det innefattar alla konton osv osv man har i banken..  Men ett konto i en annan bank borde funka tycker jag.. Det tänkte jag inte på det
    Det är straffbart!
  • Anonym
    Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 09:57:07 följande:
    Hög inkomst? 8000 från csn är bara lån! Tror inte socialen anser att jag behöver betala tillbaka på det lånet heller.Har ju tre barn att försörja också.
    Fast soc ger inte bidrag till frivilliga lån.. Så den kostnaden räknas inte in i normen..
  • Cat3
    Hög inkomst? 8000 från csn är bara lån! Tror inte socialen anser att jag behöver betala tillbaka på det lånet heller.Har ju tre barn att försörja också.
    Personliga kostnader för dig är 2800 kr
    Hushållskostnader ca 1000 kr
    Barn 1/2 då du haft dem på halvtid gissningsvis 1700 kr för båda.

detta är normen för en vuxen samt två barn. Till detta lägger du hyra, resor med kommunaltrafik?, el, fackföreningsavgifter samt hemförsäkring. Vissa andra kostnader kan tillkomma som mediciner tex.

Räkna ihop denna summa och dra dem från dina inkomster så får du fram ditt överskott. Alla inkomster räknas även privata lån och csn som kommer in på ditt konto.

Sedan när du har tre barn ökar din norm så klart.
  • Anonym (brottsligt)
    Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 10:00:35 följande:
    Man kan ju vara ful och ha två konton och får man extra pemgar av snälla föräldrar så kan de ju sätta in på det andra kontot som soc inte vet.  Inte för att jag har nån erfarenhet men man borde ju kuna göra det? fast det kanske är ett brott?
    Ja det är ett brott och de kan begära att få alla dina konton specificerade har jag hört. Vet att min handläggare frågade om jag hade några fler konton och det hade jag, men jag talade om att jag hade typ 53 öre på det eftersom det var ett gammalt som låg kvar och hon krävde inget bvevis för det. Men hon hade kunnat kräva det.

Soc måste ju dra en gräns, annars kan ju folk få soc och en massa svarta pengar utbetalt. Nu måste de som gör så iaf begära att få svartpengarna kontant och de kan inte ha dem på banken.

Soc räknar med att man ska spara undan en buffert, har man dragit på sig lån får man skylla sig själv. Csn lånet ska betalas tillbaka, JA men inte förrän efter avslutad utbildning. Om du då inte får ett jobb utan måste leva på soc kan de hjälpa en att frysa återbetalningarna tills man får ett jobb.

Alltså, kolla vad er norm skulle vara om ni behöver sochjälp och allt du tjänar utöver normen lägger du undan. Det är så de tänker. Sen kan man tycka vad man vill om det, men lever man med små marginaler och framförallt om man VET att snart har jag ingen inkomst, ja då ska man göra vad man kan för att undvika soc.
  • Anonym
    Du får inte över 16 000 kronor. Det är mer än vad en hel del får genom att jobba.
    Du försörjer inet tre barn på heltid.
  • Anonym (sochjälp?)

Då borde jag ha ett överskott på 3800 kr och lär ju knappast få någon hjälp av dem! '
    Har ALDRIG haft sochjälp och jag tror inte jag ber dem nu heller men det jag mest undrade över var dessa tre månader. Hur ska man veta att ja om x månader behöver jag socilhjälp. Hur kan de kräva att vi ska veta det? Visst en planering är jätteviktig men ibland så faller ju planer också.

Å jo csn ska jag börja betala sista juli, har just nu 1600 kr som de vill ha av mig i månaden.

• Anonym (sochjälp?)

Tilläger att jag har 3800 för mycket enligt dem tre månader innan. Från och med juni har jag inget csn och en mindre inkomst. Om jag bara får lägsta nivån i fp får jag nog bara ut 4800 kr.

Hoppas jag inte behöver dem för jag vill klara mig själv.

• Anonym

Jag försörjer tre barn på heltid och har beräknat min norm till ca 20 500 kr. Men då har jag en hyra på 8000 kr.

Ligger strax under normen nu när jag blivit arbetslös därför har jag beräknat den.

Då ingår personliga kostnader för mig och tre barn samt hushållskostnader enligt normen för fyra personer. Hyra, el, fackföreningsavgifter samt sl kort. Hemförsäkringen ingår i fackförningsavgiften.

• Cat3
    Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 10:19:24 följande:
    Då borde jag ha ett överskott på 3800 kr och lär ju knappast få någon hjälp av dem! 'Har ALDRIG haft sochjälp och jag tror inte jag ber dem nu heller men det jag mest undrade över var dessa tre månader. Hur ska man veta att ja om x månader behöver jag socilhjälp. Hur kan de kräva att vi ska veta det? Visst en planering är jätteviktig men ibland så faller ju planer också.Å jo csn ska jag börja betala sista juli, har just nu 1600 kr som de vill ha av mig i månaden.
    Du måste ansöka om nedsättning på grund av inkomst. Då sänker dom den till 5 % av den inkomst du anger att du kommer att tjäna.
  • Anonym (brottsligt)
    Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 10:22:02 följande:
    Tilläger att jag har 3800 för mycket enligt dem tre månader innan. Från och med juni har jag inget csn och en mindre inkomst. Om jag bara får lägsta nivån i fp får jag nog bara ut 4800 kr. Hoppas jag inte behöver dem för jag vill klara mig själv.
    Men du VET ju att du inte kommer ha csn snart. Alltså ska du enl deras sätt att se planera för det redan nu och lägga undan längre överskottet (3800 enl dig själv) och leva på det tills de pengarna tar slut. Leva enl norm alltså.

Ja, du ska betala tillbaka 1600 kr per månad, du kan kolla med csn om de kan tänka sig att sänka den summan alt frysa, gör de inte det, gör en ny uträkning och kolla om du inte hamnar under norm då för då kan de hjälpa dig på soc isf och frysa återbetalningen.
    Om csn vägrar hjälpa dig så kan du ju kontakta soc och fråga om de kan hjälpa dig med det.
  • Anonym (!)
    Då borde jag ha ett överskott på 3800 kr och lär ju knappast få någon hjälp av dem! 'Har ALDRIG haft sochjälp och jag tror inte jag ber dem nu heller men det jag mest undrade över var dessa tre månader. Hur ska man veta att ja om x månader behöver jag socilhjälp. Hur kan de kräva att vi ska veta det? Visst en planering är jätteviktig men ibland så faller ju planer också.Å jo csn ska jag börja betala sista juli, har just nu 1600 kr som de vill ha av mig i månaden.
    Men du måste ju förstå bakgrunden till reglerna. Annars skulle man ju bara kunna leva upp 20 000 en månad, och nästa säga "Jag har inga pengar, ge mig soc".

Och ja, jag går på soc nu.
  • Anova
    Skapligt skrev 2010-01-27 09:55:33 följande:
    Precis så äre.. Skitdumt.. Alla pengar du får in av vilken anledning som helst, det kallar dom för inkomst o drar bort från ditt eventuella stöd du kan få.
    Beror helt på kommunens egna regler.. I min egen kommun finns just nu ett förslag till att de med försörjningsstöd ska få tjäna och behålla upp till 1500 kr i månaden utan att det dras bort från deras ekonomiska stöd. Jag tror att dettta kommer att gå igenom.

i vissa kommuner har man räknat in t.ex. barns extrainkomster i hushållets ekonomi, i vissa kommuner gör man inte det.

Det skiljer otroligt mycket mellan kommuner.
  • Anova
    Jag har själv råkat ut för det där.. Jag blev nekad försörjningsstöd för juli månad eftersom jag haft CSN. Fick förklaringen att jag skulle sparat, de drog dock bort t.ex. litteraturkostnader och resekostnader jag hade haft, men hamnade ändå över normen.
    Däremot vet jag att det finns kommuner som inte tänker såhär.. Utan tänker att studiemedlet ska vara ett sätt att överleva månaden och är knutet till just den månad (eller vecka) som man får bidraget.

Som sagt är det stora skillnader mellan kommuner. I storstäder upplever jag att det är mycket tuffare än i mindre.

CSN har jättebra regler för dem som hamnat i ekonomiska problem. Har du ingen inkomst så behöver du inte betala något, inte heller om du har försörjningsstöd.
    Det är två olika blanketter.. Har du ingen/liten inkomst ska du skicka in en ansökan om nedsättning med hänsyn till inkomst, om du har försörjningsstöd så ska du ansöka om nedsatt till följd av särskilda skäl.. Men kom ihåg att du måste haft försörjningsstöd i minst  3 månader för att få nedsatt (till 0) för särskilda skäl.. Under tiden har du nedsatt till följd av för låg inkomst (försörjningsstöd räknas inte som en inkomst).
  • Anonym (soc sekr)

För att rätta till felaktigheter i de flesta svaren:

ja, generellt tittar man 3 månader tillbaka. Dock så gör man inga beräkningar på eventuella överskott då man studerat med studiemedel som enda inkomst. De som får avslag eller mindre hjälp pga att de räknat med överskott av studiemedel eller begär att man ska ha sparat gör fel för så får man inte längre göra. tyvärr har inte alla kommuner uppdaterat sig på den punkten verkar det som. Studiemedel ska enligt Socialstyrelsen inte beräknas generera ett överskott utan det ska försörja en fram tills den datum studierna avslutas. Alltså slutar man skolan 11 juni så ska studiemedlet räcka till den dagen. från 12 juni står man alltså på noll.

Sen innebär det såklart inte automatiskt att man har rätt till bistånd den dagen även om man inte har några inkosmter då eftersom man ska uppfylla övriga krav. t ex så ska man ha planerat för sin försörjning. Vet man att studierna och därmed inkomsterna tar slut till sommaren så ska man under månaderna innan ha försökt skaffa arbete eller annan försörjning. Gör man inte det kan man riskera avslag trots att man står utan inkomst.

• Anonym
    Anonym (soc sekr) skrev 2010-01-27 11:42:02 följande:
    För att rätta till felaktigheter i de flesta svaren:ja, generellt tittar man 3 månader tillbaka. Dock så gör man inga beräkningar på eventuella överskott då man studerat med studiemedel som enda inkomst. De som får avslag eller mindre hjälp pga att de räknat med överskott av studiemedel eller begär att man ska ha sparat gör fel för så får man inte längre göra. tyvärr har inte alla kommuner uppdaterat sig på den punkten verkar det som. Studiemedel ska enligt Socialstyrelsen inte beräknas generera ett överskott utan det ska försörja en fram tills den datum studierna avslutas. Alltså slutar man skolan 11 juni så ska studiemedlet räcka till den dagen. från 12 juni står man alltså på noll.Sen innebär det såklart inte automatiskt att man har rätt till bistånd den dagen även om man inte har några inkosmter då eftersom man ska uppfylla övriga krav. t ex så ska man ha planerat för sin försörjning. Vet man att studierna och därmed inkomsterna tar slut till sommaren så ska man under månaderna innan ha försökt skaffa arbete eller annan försörjning. Gör man inte det kan man riskera avslag trots att man står utan inkomst.
    Jag hade inte sökt arbete tillräckligt brett enligt soc och fick bara matpengsdelan den första månaden jag sökte. Trots att jag lämnade in en lista på 40 sökta arbeten så räckte det inte eftersom det bara var inom ett yrke (ekonomi och administration)

Månaden efter hade jag sökt ekonomijobb samt vård, försäljning och restaurang. Det räckte.
  • Anova
    Anonym (soc sekr) skrev 2010-01-27 11:42:02 följande:
    För att rätta till felaktigheter i de flesta svaren:ja, generellt tittar man 3 månader tillbaka. Dock så gör man inga beräkningar på eventuella överskott då man studerat med studiemedel som enda inkomst. De som får avslag eller mindre hjälp pga att de räknat med överskott av studiemedel eller begär att man ska ha sparat gör fel för så får man inte längre göra. tyvärr har inte alla kommuner uppdaterat sig på den punkten verkar det som. Studiemedel ska enligt Socialstyrelsen inte beräknas generera ett överskott utan det ska försörja en fram tills den datum studierna avslutas. Alltså slutar man skolan 11 juni så ska studiemedlet räcka till den dagen. från 12 juni står man alltså på noll.Sen innebär det såklart inte automatiskt att man har rätt till bistånd den dagen även om man inte har några inkosmter då eftersom man ska uppfylla övriga krav. t ex så ska man ha planerat för sin försörjning. Vet man att studierna och därmed inkomsterna tar slut till sommaren så ska man under månaderna innan ha försökt skaffa arbete eller annan försörjning. Gör man inte det kan man riskera avslag trots att man står utan inkomst.
    kan du hänvisa till någon vettig källa (t.ex. socialstyrelsen) om just detta med studiemedel? Är det rekomendationer från socialstyelsen?
  • CrazyChristina

Du kan inte ha några extra konton då får du be någon annan starta ett i sitt namn.. dom kollar upp allt sånt.. de gjorde dom med oss iaf.. och du får inte ha några sparkonton i barnensnamn för då skla du använda dom pengarna först..

***BF 11 Juni***
  • Anonym (soc sekr)
    Anova skrev 2010-01-27 12:14:43 följande:
    kan du hänvisa till någon vettig källa (t.ex. socialstyrelsen) om just detta med studiemedel? Är det rekomendationer från socialstyelsen?
    i "Ekonomiskt bistånd, stöd för rättstillämpning och handläggning av ärenden i den kommunala socialtjänsten" som är utgiven av Socialtjänsten - och vår bibel - kan man läsa om det i kap 6. Mycket text att kopiera så du kan ju googla, den går att ladda ner.
  • Anova
    Anonym (soc sekr) skrev 2010-01-27 14:41:07 följande:
    i "Ekonomiskt bistånd, stöd för rättstillämpning och handläggning av ärenden i den kommunala socialtjänsten" som är utgiven av Socialtjänsten - och vår bibel - kan man läsa om det i kap 6. Mycket text att kopiera så du kan ju googla, den går att ladda ner.
    Man tackar!! Den ska jag se till att få tag på!
Svar på tråden Tittar socialen alltid bak tre månader?