Anonym (sochjälp?) skrev 2010-01-27 10:00:35 följande:
Man kan ju vara ful och ha två konton och får man extra pemgar av snälla föräldrar så kan de ju sätta in på det andra kontot som soc inte vet. Inte för att jag har nån erfarenhet men man borde ju kuna göra det? fast det kanske är ett brott?
Ja det är ett brott och de kan begära att få alla dina konton specificerade har jag hört. Vet att min handläggare frågade om jag hade några fler konton och det hade jag, men jag talade om att jag hade typ 53 öre på det eftersom det var ett gammalt som låg kvar och hon krävde inget bvevis för det. Men hon hade kunnat kräva det.
Soc måste ju dra en gräns, annars kan ju folk få soc och en massa svarta pengar utbetalt. Nu måste de som gör så iaf begära att få svartpengarna kontant och de kan inte ha dem på banken.
Soc räknar med att man ska spara undan en buffert, har man dragit på sig lån får man skylla sig själv. Csn lånet ska betalas tillbaka, JA men inte förrän efter avslutad utbildning. Om du då inte får ett jobb utan måste leva på soc kan de hjälpa en att frysa återbetalningarna tills man får ett jobb.
Alltså, kolla vad er norm skulle vara om ni behöver sochjälp och allt du tjänar utöver normen lägger du undan. Det är så de tänker. Sen kan man tycka vad man vill om det, men lever man med små marginaler och framförallt om man VET att snart har jag ingen inkomst, ja då ska man göra vad man kan för att undvika soc.