• Anouk

Tandblekning??

Hej! Jag har lagt bud på ett tandbleknings kit på tradera... funderar om någon annan testat detta?? Fick grejorna idag, två stycken tandskenor och en karbamidgel.. är lite skraj men vill gärna prova..*nyfiken*

• Svar på tråden Tandblekning??
  • Kiwis mamma

Jag vet inte vilken sort/märke du har så det är svårt att veta om det är jämförbart med det jag provat.

Jag har i alla fall provat BrilliantSmiles som man beställer från deras hemsida och är jättenöjd. De håller vad de lovar och motsvarar det som finns hos tandläkaren. Jag har gjort skenor och köpt blekmedel (med karbamidgel) hos tandläkare en gång tidigare och det som jag köpt på Internet är exakt samma grej fast billigare. Är nu inne på min andra beställning och det har funkat bra med betalning etc. också.

• Anouk

okej... jag har beställt från ett företag som heter toy-boy.. deras tandbleknin hade fått 5/5 i aftonbladet.. (enligt dom själv) .. men hur är det med biverkningar och så?? Karbamidgelen som följde med hade en styrka på 22%...

• Kiwis mamma

Karbamindgelen som jag använt är på 16% men företaget säljer även den på 22%. De enda biverkningarna jag upplevde är ilningar i tänderna men det försvann efter efter ungefär ett dygn. Om man har i alldeles för mycket gel i skenorna så kan det kleta ut över tandköttet vilket kan ge övergående ömmhet/irritation. Jag brukar få lite för mycket gel till framtänderna så jag har blivit öm i tandköttet precis mellan tänderna men även detta försvinner snabbt.

De som jag beställde av skrev väldigt bra om vilka biverkningar etc. man kan få och de stämmer bra överrens med den info jag fick från tandläkaren när jag blekte där. Jag tror du ska vara noga med att ej överskrida tidsgränsen för hur länge du har skenen inne just för att undvika obehag. Gelen som jag använder (16%) får sitta max 2 h enl. anvisnigarna.
    Här är förresten hemsidan om du vill läsa mer. Om du har dåliga anvisningar så kan du ju läsa dessa istället då det verkar vara samma gel som används.
    www.brilliantsmiles.net/sweden/products.html

• Anouk

Men om man tex skulle ha något hål i någon tand eller inflammation i tandköttet.. hur blir biverkningarna då??... man kan ju ha hål fast det inte känns..

• Kiwis mamma

Jag igen...

Om du har hål i tänderna spelar ingen roll. Snarare är det så att gelen dödar bakterier och bör därför inte vara någon fara utan snarare tvärt om! Detsamma vid tandköttsinflammation då det är bakterier som orsaker inflammationer. När jag blekte hos tandläkaren sas det inget om det skulle vara något problem i alla fall. Prova en gång och se hur du upplever det vetja!

Hittade denna info. från "min" leverantör:
    Fråga: Kan tandbleknings skada mitt tandkött?
    Svar: Tandblekningsmedel har inga ofördelaktiga effekter på tandköttet utan förbättrar oftast hälsan på tandköttsvävnaden.

Fråga: Mina tänder är känsliga, kan jag bleka tänderna ändå?
    Svar: Om dina tänder är känsliga behöver du förkorta tiden för varje behandling. Du kan även borsta dina tänder med tandkräm från Sensodyne som rekommenderas av tandläkare världen över. Sensodyne?s tandkräm har en hög koncentration av Potassium Nitrat som mildrar nervtrådarna och tar bort ilningar i tänderna.

Fråga: Finns det några bieffekter?
    Svar: Det finns inga betydelsefulla bieffekter. Några patienter kan känna en tillfällig känslighet i tänderna under behandlingen och andra har rapporterat viss känslighet i tandkött och gamla fyllningar. Irritation i tandköttet försvinner oftast av sig själv efter ca 1-3 dagar från behandlingen påbörjats samt omedelbart då behandlingen fullföljts eller avslutats. Ilningar och känslighet i tänderna kan motverkas genom att skölja munnen med flour eller använda tuben med Desensitiser medel.

• Anouk

Kanon!! Tack för att du tog dej tid att svara på mina funderingar... nu ska jag prova... *gnuggar händerna*

• Bluppfisk

Har precis beställt från dentway (på internet). Många av mina kompisr har testat det och det ser hur bra ut som helst på dom.

• Anouk

luzorsus: Jag har inte hunnit testa än.. har två småttisar som håller igång till sena kvällen å då e jag helt färdig..*skrattar*

Svar på tråden Tandblekning??