Add3 skrev 2010-01-28 21:00:38 följande:
För många år sedan var jag på ett seminarie som handlade om fred och demokrati i fattiga länder. Föreläsaren 'malde på' om hur viktigt det var med demokrati i många länder i tredje världen. Då reste sig en man från Gambia (har jag för mig) och sade 'How much liberty can powerty take?'. Det han menade var att visst var det fint med demokrati, men ännu viktigare är att få mat för dagen. Denna debatt tycker jag har spårat ur på samma sätt. Vissa här har lätt att sitta på sina inte av svält beniga i-landsrumpor och beklaga att fattiga kvinnor blir 'surrogatmammor' och ger bort 'den finaste gåvan'. Frågan är dock vad alternativet är. Är det bättre att de svälter och dör kanske? Att något av deras andra barn dör av svält? Men de dör ju
iaf 'nobelt' och beblandar sig inte med att ge bort 'den finaste gåvan'... Det är ett resultat av fattigdom. Innan man rör upp himmel och jord för att en 'handel' pågår som från ett etnocentriskt i-landsperspektiv är svårt att förstå, titta på vad alternativen är. (
BTW, detsamma gäller prostitution även om jag inte vill sätta likamedtecken mellan de två fenomenen. Är det bättre att dö av svält, även om man dör som 'fin' flicka?)
Och tycker du man ska stödja den fattigdom som redan råder? Eller ska man kanske hitta andra lösning på problemet? Jag vänder mig inte mot surrogatmödrar generellt. Jag vänder mig mot att västerlänningar behandlar fattiga kvinnor som avelsdjur. Att hyra en livmoder som i dokumentären är fel och oetiskt. Punkt.