• gimatah

Ännu ett vidrigt sätt för västerlänningar att utnyttja fattiga på

Blev riktigt BEEEP förbannad när jag såg programmet på TV4 om hur Indien producerar bebisar till västerlänningar som om det vore produkter.
    Ett barn är en gåva inget som man ska bestämma hur som och sätta till världen för att man själv är en stor jäkla egoist.
    Det finns hur många föräldrarlösa barn som heslt i denna världen kan vi inte ta hand om dom först innan folk börja tillverka bebisar och utsätter fattiga kvinnor för fara bara för att man bestämt sig för att man vill ha ett barn.
    Jag vet att man kan bli frustrerad om man inte lyckas bli gravid på naturlig väg, men det ger en inte rättigheten att spela med andras liv.

• Svar på tråden Ännu ett vidrigt sätt för västerlänningar att utnyttja fattiga på
  • Göteborgsmamman75

På tv i morse var det om surrogatmammor och ett par som köpt en surrogatkvinna berättade att deras surrogatmamma fick psykologhjälp. Det borde väl ringa en alarmklocka då ifall kvinnorna blir påverkade så pass att de behöver krishjälp? Då verkar det ju som om hon inrte mådde bra psykiskt av detta.

• Göteborgsmamman75
    gimatah skrev 2010-01-28 20:21:41 följande:
    Men nu blir ju fan ännu mer upprörd när det finns folk här inne som försvarar denna hemska produktion. Dessa kvinnor är desperata och man utnyttjar deras svagheter. Man erbjuder dom en struntsumma för att faktiskt riskera sitt eget liv för ens egna nyttja, klarar dom inte att genomgå hela graviditeten förlorar dom den ersättningen. Barnet som sedan föds är faktiskt ändå en stor del av kvinnan det är hennes bilogiska barn hon har burit på detta barn i 9 månader och ska seda skiljas från detta barn och får aldrig se det igen. För att inte tala om barnen som aldrig får träffa sin biologiska mamma.  Bara för att ngn annan som har mer pengar kan bestäma detta. Man väljer att skaffa barn på ngn annans bekostnad detta är precis lika hemskt som de länder som köper organ från levande organdonatorer. Detta är bara en i raden av alla hemskheter som rika västerlänningar utnyttjar fattiga i 3 världen på. Är adoption en sån jobbig process så kanske man ska försöka lägga resurser på att förbättra den proceduren, man kan inte bara gå en genväg på ngn annans bekostnad bara för att man själv bestämt sig för att skaffa barn. Barn är som sagt ingen rättighet som vi kan göra som vi vill med det är faktiskt individer vars liv man väljer att spela om när man handlar med dom som om dom vore varor.
    Håller med helt och hållet.
  • puss
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-01-28 20:45:20 följande:
    På tv i morse var det om surrogatmammor och ett par som köpt en surrogatkvinna berättade att deras surrogatmamma fick psykologhjälp. Det borde väl ringa en alarmklocka då ifall kvinnorna blir påverkade så pass att de behöver krishjälp? Då verkar det ju som om hon inrte mådde bra psykiskt av detta.
    vad ska man göra? avbryta graviditeten?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    gimatah skrev 2010-01-28 20:21:41 följande:
    Barnet som sedan föds är faktiskt ändå en stor del av kvinnan det är hennes bilogiska barn hon har burit på detta barn i 9 månader och ska seda skiljas från detta barn och får aldrig se det igen.
    det är inte så det ska vara med sorrugatmammor.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Myndighetschefen

Tyckte också att hela fenomenet med dom indiska surogatmammorna var vidrig.

4000 euro för att bära på ett barn med alla risker och känslor, vara borta 9 månader från familjen (ja, för att kliniken ska hålla koll på dom), föda fram barnet och sedan ge bort det till en annan människa.

Fick rysningar i hela kroppen när dom pratade om dessa fattiga kvinnor som en lånad vara, en livmoder som hyrs ut i 9 månader...

• nollåtta

Ser ingen skillnad på att köpa prostituerade eller köpa kvinnors kroppar på annat sätt. Oetiskt och vidrigt.

• Gung Ho

För många år sedan var jag på ett seminarie som handlade om fred och demokrati i fattiga länder. Föreläsaren 'malde på' om hur viktigt det var med demokrati i många länder i tredje världen.

Då reste sig en man från Gambia (har jag för mig) och sade 'How much liberty can powerty take?'. Det han menade var att visst var det fint med demokrati, men ännu viktigare är att få mat för dagen.

Denna debatt tycker jag har spårat ur på samma sätt. Vissa här har lätt att sitta på sina inte av svält beniga i-landsrumpor och beklaga att fattiga kvinnor blir 'surrogatmammor' och ger bort 'den finaste gåvan'. Frågan är dock vad alternativet är. Är det bättre att de svälter och dör kanske? Att något av deras andra barn dör av svält? Men de dör ju iaf 'nobelt' och beblandar sig inte med att ge bort 'den finaste gåvan'... {#lang_emotions_undecided}

Det är ett resultat av fattigdom. Innan man rör upp himmel och jord för att en 'handel' pågår som från ett etnocentriskt i-landsperspektiv är svårt att förstå, titta på vad alternativen är.

(BTW, detsamma gäller prostitution även om jag inte vill sätta likamedtecken mellan de två fenomenen. Är det bättre att dö av svält, även om man dör som 'fin' flicka?) 

• Fru U

Att det finns många barn utan föräldrar innebär inte att de kan adopteras.

Jag har inget emot surrogatmödraskap OM det är så att en kvinna vill ge en annan kvinna den gåvan (och få betalt för riskerna).

Det som skedde i Indien handlade inte om barn utan om pengar och det är inte okej för mig. En av kommentarerna handlade om att man inte behövde vara orolig i Indien för de var för fattiga för att sätta igång en rättsprocess - hemsk syn.

Svaren bor i hjärtat
  • nollåtta
    Add3 skrev 2010-01-28 21:00:38 följande:
    För många år sedan var jag på ett seminarie som handlade om fred och demokrati i fattiga länder. Föreläsaren 'malde på' om hur viktigt det var med demokrati i många länder i tredje världen. Då reste sig en man från Gambia (har jag för mig) och sade 'How much liberty can powerty take?'. Det han menade var att visst var det fint med demokrati, men ännu viktigare är att få mat för dagen. Denna debatt tycker jag har spårat ur på samma sätt. Vissa här har lätt att sitta på sina inte av svält beniga i-landsrumpor och beklaga att fattiga kvinnor blir 'surrogatmammor' och ger bort 'den finaste gåvan'. Frågan är dock vad alternativet är. Är det bättre att de svälter och dör kanske? Att något av deras andra barn dör av svält? Men de dör ju iaf 'nobelt' och beblandar sig inte med att ge bort 'den finaste gåvan'... Det är ett resultat av fattigdom. Innan man rör upp himmel och jord för att en 'handel' pågår som från ett etnocentriskt i-landsperspektiv är svårt att förstå, titta på vad alternativen är. (BTW, detsamma gäller prostitution även om jag inte vill sätta likamedtecken mellan de två fenomenen. Är det bättre att dö av svält, även om man dör som 'fin' flicka?) 
    Och tycker du man ska stödja den fattigdom som redan råder? Eller ska man kanske hitta andra lösning på problemet? Jag vänder mig inte mot surrogatmödrar generellt. Jag vänder mig mot att västerlänningar behandlar fattiga kvinnor som avelsdjur. Att hyra en livmoder som i dokumentären är fel och oetiskt. Punkt.
  • Kornblume

Vilken logik! Att inte utnytttja männsikor behöver ju inte betyda att man inte kämpar för en rättvisare värld där manga far det bättre! Med det argumentet kan man ju försvara vad som helst. Det finns alternativ att göra livet bättre för andra, utan att handla med deras kroppar.

Svar på tråden Ännu ett vidrigt sätt för västerlänningar att utnyttja fattiga på