Inlägg från: Liselottang |Visa alla inlägg
  • Liselottang

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Nej, varken förra graviditeten eller den här (är bara i v 10 nu). Vill inte utsätta mitt lilla barn för sockerchock.

• Liselottang
    La Lola skrev 2010-01-27 19:15:19 följande:
    Hur menar du då? Sockerchock?
    Enligt studier kan barn som föds (där modern intagit mycket socker under graviditeten) vara sockerberoende och får alltså ta konsekvenserna av "abstinensen". Därav avstår jag onödiga mängder socker.
  • Liselottang
    Trynträ skrev 2010-01-27 19:25:04 följande:
    Käkar du inte andra sötsaker heller?
    Njae. Inte direkt. Har inte haft cravings efter sånt, bara vissa sorters mat och vissa frukter. Fruktsocker har det blivit MYCKET. ;)
  • Liselottang
    Trynträ skrev 2010-01-27 19:28:56 följande:
    Fast bröstmjölken och ersättningen är väldigt söt också så då får ju barnet ändå i sig sött.
    Fast det är ju inte alls jämförbart med socker som man tillsätter i födoämnen. Ersättningen är väl framställd med lagom mängd "naturligt socker". Du tror väl inte att en amning/flaska ersättning innehåller samma mängd/samma sort socker som om man skulle ge sitt barn en flaska coca cola?

En 33 cl burk coca-cola motsvarar 10 sockerbitar. Helt galet mycket!
  • Liselottang
    Ejin skrev 2010-01-27 19:33:54 följande:
    socker under graviditeten är väll främst farligt för att barnet kan bli väldigt stort... Under graviditeten får ju kroppen svårare att producera insuli (därför får vissa grav diabetes) ju längre gången man är desto större risk... så såklart är det inte bra att vara sockerberoende... ett par glas cola hit eller dit lär väll inte göra så mkt skillnad dock...
    Jo, den risken är större, men jag blev tillfråga varför jag inte vill ge mitt barn en sockerchock och tänkte därför just på abstinensen :)

Nej ett glas gör nog inget, eller lite lösgodis någon gång, men en liter om dagen skulle jag iaf undvika.
  • Liselottang
    Trynträ skrev 2010-01-27 19:40:45 följande:
    Nä det vet jag men sockerberoende får man även av andra typer av söta saker. Fruktsocker ska man ju också undvika t.ex om man inte vill vara beroende av socker. Det är ju den söta smaken som triggar beroendet och inte vilken typ av socker det är.
    Kroppen behöver socker. Naturligt socker, till exemel det som finns i frukt. Har mycket svårt att tro att man som gravid ska undvika fruktsocker pga de anledningar som nämnts tidigare i tråden, alltså risken att få ett för stort barn, ett sockerberoende barn osv.
  • Liselottang
    Jossan90 skrev 2010-01-27 19:54:06 följande:
    så det är det enda negativa om man dricker mycket coca cola under graviditeten? att barnet kan bli sockerberoende?
    Nej. Se inlägg 24 (var det va?) av Ejin. Dessutom går kan man gå upp mycket i vikt av socker, risken för diabetes ökar osv osv. Men som sagt, då ska det till ganska stora mängder, vet inte hur stora. Men 1 liter coca cola motsvarar ju 11-12 sockerbitar och det är ju absolut inte bra att få i sig varje dag, utöver allt annat man äter.
  • Liselottang
    SweetLilly skrev 2010-01-27 20:12:02 följande:
    oj en hel liter cola är långt fler än 12 sockerbitar! snarare 30-40st
    Nej, var har du läst det? Jag googlade nyss och fick fram 10 bitar= 33 cl coca cola. Ska dubbelkolla.

Duh, just det, då borde 1 l rimligtvis innehålla 22-24 sockerbitar, right? *gravidtrög*
  • Liselottang
    SweetLilly skrev 2010-01-27 20:16:05 följande:
    heeh såg att du räknade själv Det är läskigt mycket..
    Jag kan ju fortfarande inte räkna. Min trovärdighet lär ju vara jäkligt hög efter det här. Ja, det blir väl tom över 30 bitar? (alltså inte 12 och inte 22-24). Nuså.
Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?