• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • SweetLilly

jag dricker det inte. Varken gott eller nyttigt. Bara socker, koffein och syror.

• kaksmulan

Farligt är det väl knappast men fasligt onyttigt.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • virre85

Jag har druckit det i massor båda graiditeterna. Vet inte riktigt vad det skulle göra, har oxå hört att man inte ska det. men de e ju såå gott ju..

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • vikilina
    xoxonathalie skrev 2010-01-27 18:06:05 följande:
    Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå. Vad kan egentligen hända? Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska. Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?
    Tråkigt nog klarar jag inte av någon bubbelvatten överhuvudtaget nu sedan jag blev gravid. Självklart inklusive cola.

Men första gångne jag var graid drack jag Cola mycket, för jag var så sugen på det. Hellre Cola än ColaLight som innehåller sötningsmedel (aspartam), som jag försökte undvika!
  • smörblomman81

Jag dricker cola och har gjort det med alla mina barn. Min läkare tillockmed rekomenderade mig att dricka det eftersom jag har mått så illa.. är i vecka 25 :)

• Gurkan

Dricker Coca-cola, den vanliga eftersom jag undviker sötningsmedel.
    Klart att det inte är så nyttigt men gott är det och det enda som gick ner när jag mådde som mest illa (mellan v.7 och 14).

det enda jag har hört är om koffeinet men för att komma  upp i samma mägnd koffein som i tre koppar kaffe så kan man dricka drygt 2 liter cola på en dag :D

• vårat

nej jag slutade med det med mitt första barn, då pga att det inte är nyttigt och jag var överviktig, det är 4 år sen och jag har inte drukit så mycket som en droppe sen dess. är gravid i v 27 nu och jag är inte sugen på det häller. men jag dricker ingen läsk över huvudtaget.

• sebbesmamma

Jag drack mängder av cola när jag var gravid o han blev en helt normal o välskapt liten pojke. Idag e han snart nio o verkar fortfarande vara normal...haha Nä men allvarligt så visst kan du väl dricka cola om du vill det...allt med moderation e väl vettigt...

• t0va

Jag drack enhel del pepsi max innan graviditeten men när jag blev gravid så smakade det avslagen julmust, redan innan jag plussade så fick jag sån avsmak för det. Har sen bara druckit lite zingo när vi varit ute och ätit och de inte har haft isvatten.

Men för 1 vecka sedan blev jag otroligt illamående och kräktes tom. upp vatten. Men avslagen cola gjorde susen så nu har det blivit lite sånt men inga mängder, för jag tycker inte det smakar gott. Men när illamåendet blir för jobbigt så provar jag det för att få i mig vätska.

Sen ska cola vara bra mot urinvägsinfektion också, det gör att urinen blir surare så bakterierna inte trivs där. Fick lära mig det av en kompis med ryggmärgsbrock som fick det tipset av sin läkare, som alternativ till att få uvi och behöva äta antibiotika i förebyggande syfte.

Men jag tror inte det är farligt med cola utan mer onyttigt.

• Margaux

Jag har druckit MASSA cola... något jag inte gjorde innan graviditet!
    Sjukt sugen på det en period, mådde väldigt dåligt i början och cola hjälpte verkligen...
    Nu har jag nästan slutat med det(v.29). Men jag har inte hört att det ska vara så farligt...

Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?