• Lilly Li

Kan man få planerad igångsättning?

Gullunge08 skrev 2010-01-28 11:09:28 följande:
    Jag ska få planerad igånsättning så jag kan få epiduralinsatt på en gång och andvända den när jag behöver. Dom vill helst inte att man sätts igång innan livmodertappen(tror jag det var)är mogen så vi har inte bestämt allt klart ännu men tror dom skulle börja känna två veckor innan och om den är mogen sättas igång då annars får man vänta några dagar. Fick prata med en överläkare och kom överrens om det men ska skriva en ordentlig förlossningsplan och gå igenom allt nästa gång. Har även blivit lovad att få kejsarsnitt när jag säger till om det men mot slutet är det inte bra att göra det och då ska dom säga till när sista chansen är att säga till om jag vill ha kejsarsnitt är. Måste kunna gå för alla om man vill! Lycka till!
    Det kunde varit jag som skrivit fast i dåtid-form... Hade det så när jag födde min tvåa i augusti. Fick en fantastisk förlossning efter igångsättning när tappen var konstaterad mogen av läkare. Och jag kan tillägga att jag efteråt inte kände som om jag fött barn (på ett positivt sätt!) eftersom jag aldrig han få ont innan de aktiverade EDA och jag fick påfyllningar med jämna mellanrum!
  • Lilly Li
    mama90j skrev 2010-03-23 11:00:28 följande:
    Jag funderar starkt på igångsättning också. Väntar mitt första barn till början på maj och har en stark förlossningsrädsla. Min bm skickade remiss till Aurora så väntar på att bli kallad dit. Men för varje dag som går blir jag allt mer rädd. Min rädsla ligger i första hand att det ska hända barnet något under förlossningen. Men också att jag inte kommer kunna ha kontroll när det plötsligt bara sätter igång. Helst vill jag ha igångsättning med ett snittlöfte ifall jag skulle känna att jag inte orkar. Men jag behöver ha ett datum att fokusera mot då jag verkligen vet att det kommer igång.
    Ett datum är nog svårt att få eftersom de helst vill sätta igång när det är moget annars riskerar det att bli en jobbigare förlossning. Men ofta kan man få ett datum när man börjar gå på kontroller för att se om du är mogen eller ej. Ddet är bara vid snitt man kan få ett datum, och beroende på vilket tid på året man föder kan det röra sig lite när det närmar sig.
  • Lilly Li

Men jag fick ett datum för kontroller, och det var väldigt avslappnande att veta att de hade koll på mig! Då är ju risken väldigt liten att det sätter igång spontant!

Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?