Inlägg från: Suzy QX |Visa alla inlägg
  • Suzy QX

Abort position

6:6

Om en kvinna skulle dö ifall hon inte aborterade sitt foster i tidigt skede tycker jag hon skulle räknas till tillfälligt sinnesförvirrad. Okapabel att göra rationella beslut. Mao ja tvingas att göra abort för sitt eget bästa.

I mina ögon är det inte moraliskt försvarbart att offra en frisk människas liv för ett fosters.

Om däremot kvinnan är döende så är situationen en annan. Då är det ofödda barnets liv mer värt men bara om det är enligt kvinnas beslut.

• Suzy QX

Fast å andra sidan tycker jag folk som vill begå självmord ska få göra det.. så det är knivigt..

• Suzy QX
    Free Spirit skrev 2010-02-02 21:27:09 följande:
    Nei det er jo meget tydelig at et foster er bare skitt verdt for visse..
    O nej :) De är ju uppbyggda av stamceller. Något som är mycket värdefullt inom forskningen idag och som kan rädda liv i framtiden, eller avsevärt förbättra densamma.

Så visst är de värdefulla även om de inte är livsdugliga eller ej önskvärda av sina producenter ;)
  • Suzy QX
    viva la vida skrev 2010-02-02 22:36:56 följande:
    även du , men dig får man väl inte forska på, bara andra ?
    Haha klart man får. Är man till hjälp för andra är det väl bara att köra på. Dessutom som du sett är det för många inte räknat som individer när de är cellklumpar.. Dvs att jämföra en cellklump med en levande (vuxen) människa är som att jämföra äpplen och människor..

Jag vill definitivt inte leva om jag inte vore livsduglig. Dra ut kontakten och forska bäst ni vill.. Något som jag även skrivit upp i vita brevet.

Och som livsduglig räknar jag då att jag antingen inte har ett medvetande eller är totalförlamad. Men naturligtvis får de avliva mig först i de fallen innan de sticker kniven i mig ;)

Hur ställer du dig själv på den punkten? Eller är det bara foster man inte får nyttja eftersom de är mer värda än människor?
  • Suzy QX
    viva la vida skrev 2010-02-04 14:20:03 följande:
    Nämen äpplen är ju äpplen och människor människor.Så man får forska på dig, när man vill då och utan din tillåtelse också ?Så gör man med människor i deras första dagar,  men bara till en viss ålder i embryostadiet, sen har man bestämt att de är oetiskt efter den åldern.Foster är också människor, de är livsdugliga i den miljö där de är, de är inte totalförlamade, och de har hjärnaktivitet, deras medvetande är skiftande från djup dvala till vakenhet och de kommer efter en tid att bli lika vakna som du och jag.När det gäller forskning på döda kroppar har jag inget emot, bara vederbörande har givit sitt samtycke.
    Nu går du efter egna åsikter som fakta.. Ett foster är inte en människa enligt de flesta. Det kan bli en, i vissa fall. Men det räknas inte som sådant. Att en cellklump skulle ha åsikter om vad som görs med den finner jag högst osannolikt..

Och som jag sagt tidigare finner jag inget högre värde i varken liv eller medvetandegrad vad gäller foster och spermier. Och dessa spiller många gladeligen flera gånger varje dag ;)

Äpplen är äpplen och embryor är till en viss tid gått "bara" en cellklump.
  • Suzy QX
    Krake skrev 2010-02-05 05:46:08 följande:
    Jag tycker inte det är så viktigt för frågan om fostret är en människa eller inte. Där kan nog var och en ha sin personliga uppfattning. Faktum är att jag inte ens tycker det är så intressant. Abort handlar enligt mig inte om rätt att döda, utan om rätt att bestämma över sin kropp. Vad är en graviditet? Det är att upprätthålla en annan individs liv med sin egen kropp. Abort är att sluta med det, att alltså inte låta min kropp upprätthålla ett annat liv längre. Därför ser jag graviditet som jämförbart med blodtransfusioner eller levande organdonation.  Vi kan nog alla enas om att ingen människa någonsin är skyldig att ge blod eller organ. Inte ens om en person är beroende av transfusionen eller donationen för att överleva, kan vi tvinga någon annan att donera. Eller hur? Vi kan tycka att det är moraliskt fel att vägra donera blod eller en njure om man har möjlighet och detta är enda sättet att rädda någon annans liv. Men hur moraliskt fel det än är, kan vi inte binda fast folk och med våld använda deras kropp för att upprätthålla ett annat liv. Detsamma gäller för graviditet. Jag kan inte tvingas att upplåta min kropp till ett foster. Det måste alltid vara frivilligt att upplåta sin kropp till någon annan. Alltså upphär aborträtten på samma gång som fostret kan leva utanför livmodern. Jag har inte rätt att plocka ut ett foster och sedan slå ihjäl det, för att uttrycka sig drastiskt. I princip har en kvinna rätt att avbryta sin graviditet när hon vill. Samtidigt har ett livsdugligt barn rätt till vård liksom alla andra.  Nu kan jag ju inte i praktiken gå till sjukvården i v. 30 och säga "nu vill inte jag vara med längre, ta ut den!" Men detta handlar enligt mig om sjukvårdspraxis, inte om princip. Det är inte motiverat att sjukvården ska tillhandahålla onödig vård som bara skapar mer problem än att avstå från den, alltså sätter man inte igång förlossningar bara på begäran. På denna sida kan vi läsa om mammor som med olika tricks försöker sätta igång förlossningen. Detta oftast i v. 38+, men i princip är ju det samma sak som en abort. De vill inte längre härbärgera barnet i sin kropp och tar till sätt för att avbryta graviditeten.... Vid det vi kallar för abort är fostrets död bara en följd av avbrytandet, inte syftet.
    Ja jag kan helt hålla med om det. Men blev till att halka in på ämnet i en annan liknande tråd som handlar just om definitionen av liv/individ/människa. OT i denna.
  • Suzy QX

Undrar om det finns en abortja.se sida.. Lätt plocka ytterst subjektiva "fakta" från 6:1 personers sida..

Å andra sidan skapar jag hellre mina argument själv. Då det för det mesta handlar om åsikter, och i detta fallet ofta högst personliga åsikter och inte "fakta"..

• Suzy QX
    viva la vida skrev 2010-02-09 07:25:31 följande:
    Att livet börjar vid befruktningen är helt klart-det är fakta och ingen värdering, eller "tyckande" Att det rör sig om en individ av arten Homo sapiens-alltså människa-torde ingen kunna bestrida. Vad skulle det annars vara ?Det handlar alltså om en levande människa, om dock en mycket liten sådan. Du måste skilja mellan att VARA MÄNNISKA och att HA ETT MÄNNISKOVÄRDE.
    Åter kommer vi då till människorvärde för en mänsklig spermie..

Eller är inte varje sådan en individ av arten homo sapiens och mao enligt ditt resonemang enn människa..

Ska vi förbjuda ejakuleringar utan avsikt att skapa barn?
Svar på tråden Abort position