viva la vida skrev 2010-02-04 14:20:03 följande:
Nämen äpplen är ju äpplen och människor människor.Så man får forska på dig, när man vill då och utan din tillåtelse också ?Så gör man med människor i deras första dagar, men bara till en viss ålder i embryostadiet, sen har man bestämt att de är oetiskt efter den åldern.Foster är också människor, de är livsdugliga i den miljö där de är, de är inte totalförlamade, och de har hjärnaktivitet, deras medvetande är skiftande från djup dvala till vakenhet och de kommer efter en tid att bli lika vakna som du och jag.När det gäller forskning på döda kroppar har jag inget emot, bara vederbörande har givit sitt samtycke.
Nu går du efter egna åsikter som fakta.. Ett foster är inte en människa enligt de flesta. Det kan bli en, i vissa fall. Men det räknas inte som sådant. Att en cellklump skulle ha åsikter om vad som görs med den finner jag högst osannolikt..
Och som jag sagt tidigare finner jag inget högre värde i varken liv eller medvetandegrad vad gäller foster och spermier. Och dessa spiller många gladeligen flera gånger varje dag ;)
Äpplen är äpplen och embryor är till en viss tid gått "bara" en cellklump.