• viva la vida

Abort position

Skulle vara intressant att se viken position ni har .
    Själv har jag ställt mig på den ultra konservativa positionen.

"6.1 Den ultrakonservativa positionen
    Den ultrakonservativa positionen är ingen vedertagen tes, utan ett uttryck för min
    egen inställning. Jag har valt att kalla den ultrakonservativ därför att den går längre
    än den konservativa positionen såtillvida att jag anser att det är fel att moraliskt
    rättfärdiga en abort även för det fall det är nödvändigt att rädda kvinnans liv eller
    hälsa. Det är fel att godta en abort även i dessa undantagsfall därför att det enligt
    mitt förmenande inte går att gradera livet. Kvinnans liv är inte mer värt än det
    blivande barnets, men därmed är det inte sagt att man inte ska försöka rädda
    kvinnans liv. Vad jag menar är alltså att läkarvetenskapen måste göra allt vad som
    står i deras makt för att rädda både kvinnans och fostrets/barnets liv. Det finns
    enligt denna ultrakonservativa position inga fall och inga argument som kan
    rättfärdiga en abort. Abort, i den meningen att fostret offras för att rädda kvinnan,
    kan inte tillåtas, utan alla åtgärder för att rädda fostret måste vidtas. Abort är alltid
    moraliskt fel.

6.2 Den konservativa positionen
    Den konservativa positionen ger uttryck för en konservativ tes som menar att
    abort aldrig kan rättfärdigas, utom möjligen i de fall då aborten är nödvändig för
    att rädda liv eller hälsa hos den gravida kvinnan. Abort är alltså i princip alltid fel
    utom i detta undantagsfall. Detta är hittills den mest restriktiva aborttesen som
    presenterats.

6.3 Den moderata positionen
    Enligt den moderata tesen är abort mycket problematiskt och i princip fel,
    förutom i det fall som de konservativa hävdar, nödvändigt för att rädda kvinnans
    liv och hälsa. Dessutom kan det rättfärdigas i de fall då fostret är missbildat,
    resultatet av våldtäkt eller incest, eller utförs före en viss tidpunkt i
    fosterutvecklingen. Den moderata positionen går alltså längre än den
    konservativa, även om den principiellt sett anser att abort är fel i många av de fall
    då kvinnan önskar göra abort, men ej har saklig grund för detta.

6.4 Den liberala positionen
    Den liberala tesen menar att aborter som utförs på frivillig väg av kompetent
    personal inte är fel. Den enda förutsättningen för denna liberala inställning är alltså
    att den havande kvinnan verkligen önskar att få en abort utförd och att denna i
    praktiken är möjlig att få utförd på ett kompetent och professionellt vis.
    Budskapet blir alltså att en abort utförd i enlighet med ovan nämnda
    förutsättningar inte är så moraliskt problematisk som konservativa och moderata
    förespråkare hävdar.

6.5 Den radikala positionen
    Den radikala positionen bygger vidare på den liberala tesen, dvs en frivillig och
    kompetent utförd abort är aldrig fel. Skillnaden mellan de bägge teserna är dock
    att den radikala inställningen går ett steg längre och även anser att det ibland kan
    vara fel av kvinnan att inte göra abort. Det finns alltså enligt den radikala tesen fall
    där kvinnan bör göra abort och där det således är fel att inte göra det.

6.6 Den extrema positionen
    Den extrema positionen går ännu längre än den radikala. De moraliskt tillåtna
    aborterna är ej endast de som utförs på frivillig väg, utan kan även utsträckas till
    att utföras mot den gravida kvinnans vilja. Dock är det alltid en grundförutsättning
    att aborten i praktiken kan utföras på ett kompetent sätt, men trots detta är
    frivilligheten ingen nödvändig premiss."

JURIDISKA FAKULTETEN
    vid Lunds universitet
    Christina Nilsson

• Svar på tråden Abort position
  • Selfish Geene

Med viss reservation för formuleringen.
    Jag önskar att den som gör abort får den utförd på ett kompetent och säkert sätt. Men en kvinna som utför en osäker abort för att säker abort inte är ett alternativ, utför inte en omoralisk handling.

Det är däremot omoraliskt att pressa kvinnor till farliga ingrepp.

• Tjoflöjt

Liberal-radikal. I vissa lägen vore det bäst med en abort tycker jag, eftersom ett barn aldrig ska födas in i en kärlekslös misär. Däremot kan man aldrig tvinga en kvinna till abort, oavsett.

• Justess

För egen del: den moderata positionen.

Ur ett samhällsperspektiv: någonstans mittemellan den moderata och den liberala positionen.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
Svar på tråden Abort position