Abort position
Skulle vara intressant att se viken position ni har .
Själv har jag ställt mig på den ultra konservativa positionen.
"6.1 Den ultrakonservativa positionen
Den ultrakonservativa positionen är ingen vedertagen tes, utan ett uttryck för min
egen inställning. Jag har valt att kalla den ultrakonservativ därför att den går längre
än den konservativa positionen såtillvida att jag anser att det är fel att moraliskt
rättfärdiga en abort även för det fall det är nödvändigt att rädda kvinnans liv eller
hälsa. Det är fel att godta en abort även i dessa undantagsfall därför att det enligt
mitt förmenande inte går att gradera livet. Kvinnans liv är inte mer värt än det
blivande barnets, men därmed är det inte sagt att man inte ska försöka rädda
kvinnans liv. Vad jag menar är alltså att läkarvetenskapen måste göra allt vad som
står i deras makt för att rädda både kvinnans och fostrets/barnets liv. Det finns
enligt denna ultrakonservativa position inga fall och inga argument som kan
rättfärdiga en abort. Abort, i den meningen att fostret offras för att rädda kvinnan,
kan inte tillåtas, utan alla åtgärder för att rädda fostret måste vidtas. Abort är alltid
moraliskt fel.
6.2 Den konservativa positionen
Den konservativa positionen ger uttryck för en konservativ tes som menar att
abort aldrig kan rättfärdigas, utom möjligen i de fall då aborten är nödvändig för
att rädda liv eller hälsa hos den gravida kvinnan. Abort är alltså i princip alltid fel
utom i detta undantagsfall. Detta är hittills den mest restriktiva aborttesen som
presenterats.
6.3 Den moderata positionen
Enligt den moderata tesen är abort mycket problematiskt och i princip fel,
förutom i det fall som de konservativa hävdar, nödvändigt för att rädda kvinnans
liv och hälsa. Dessutom kan det rättfärdigas i de fall då fostret är missbildat,
resultatet av våldtäkt eller incest, eller utförs före en viss tidpunkt i
fosterutvecklingen. Den moderata positionen går alltså längre än den
konservativa, även om den principiellt sett anser att abort är fel i många av de fall
då kvinnan önskar göra abort, men ej har saklig grund för detta.
6.4 Den liberala positionen
Den liberala tesen menar att aborter som utförs på frivillig väg av kompetent
personal inte är fel. Den enda förutsättningen för denna liberala inställning är alltså
att den havande kvinnan verkligen önskar att få en abort utförd och att denna i
praktiken är möjlig att få utförd på ett kompetent och professionellt vis.
Budskapet blir alltså att en abort utförd i enlighet med ovan nämnda
förutsättningar inte är så moraliskt problematisk som konservativa och moderata
förespråkare hävdar.
6.5 Den radikala positionen
Den radikala positionen bygger vidare på den liberala tesen, dvs en frivillig och
kompetent utförd abort är aldrig fel. Skillnaden mellan de bägge teserna är dock
att den radikala inställningen går ett steg längre och även anser att det ibland kan
vara fel av kvinnan att inte göra abort. Det finns alltså enligt den radikala tesen fall
där kvinnan bör göra abort och där det således är fel att inte göra det.
6.6 Den extrema positionen
Den extrema positionen går ännu längre än den radikala. De moraliskt tillåtna
aborterna är ej endast de som utförs på frivillig väg, utan kan även utsträckas till
att utföras mot den gravida kvinnans vilja. Dock är det alltid en grundförutsättning
att aborten i praktiken kan utföras på ett kompetent sätt, men trots detta är
frivilligheten ingen nödvändig premiss."
JURIDISKA FAKULTETEN
vid Lunds universitet
Christina Nilsson