• amandapanda

Var sparar ni er buffert?

Jag undrar var alla ni som har en buffert har placerat denna? Det är ju rena djungeln att völja mellan alla olika på marknaden. Bytar ni förresten bank när deras sparränta sjunker eller hur gör ni?
    Vilka sparkonto/finansinstitut skulle ni rekommendera för just buffertspar?

• Svar på tråden Var sparar ni er buffert?
  • Epeemaster

Den säkraste bufferten är faktiskt madrassen. I synnerhet med tanke på hur låg räntan är.

En bekant till mig hade AB som gick i konkurs. Banken låste då företagets konton, men även de privata kontona. Givetvis var det fel gjort av banken, men det tog ändå 3 månader för att tvinga banken att släppa pengarna... Då var det tuffa tider hos min vän. Soc. ville inte hjälpa till, eftersom det fanns pengar på banken...

Därför har jag 3 månadslöner i den universiella valutan guld. Dessutom en månadslön kontant hemma och ytterligare 2 månadslöner på bankkonto.
    Resten av mitt kapital är investerat för att ge passiv inkomst. I år är den passiva inkomsten ca 110 000 före skatt. Trevligt med passiv inkomst!

• Ungmamma83

I stora cola flaskor hemma i lägenheten (är allvarlig)

• tamate

barnen har någon form av räntaonto (vet inte hur det funkar mend et sk age någon form av extrapeng när räntan rör sig men itne kosta något) så vi sätter in våra sparpengar på barnens konto så då får dom räntan på dom penagrna. gäller bara att komm ihåg hur mycket av pengarna som är våra men det är inte så svårt.

• Alle

Dels på vårt gemensamma räkningskonto - men där har vi inte mer än att det räcker till oförutsedda utgifter.

Sen har vi varsitt sparkonto på Svea Ekonomi
    En del är placerat i fonder, och en del i en kapitalförsäkring. 
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Kjell2

Väldigt blandat. Lättillgängligt sparkonto, obelånade fastigheter, skog, aktieportfölj, blandade fonder, pensionspar.

/Kjell

• ddum
    amandapanda skrev 2010-01-28 00:08:54 följande:
    Jag undrar var alla ni som har en buffert har placerat denna? Det är ju rena djungeln att völja mellan alla olika på marknaden. Bytar ni förresten bank när deras sparränta sjunker eller hur gör ni? Vilka sparkonto/finansinstitut skulle ni rekommendera för just buffertspar?
    Personligen ser jag till att ha fyra månadslöner på ett "vanligt jävla sparkonto" oavsett hur kass räntan är. Överskjutande sparande (cirka 5000/mån) kör jag just nu i aggresiva högriskfonder.

Jag resonerar lite att med en osårbar buffert så har jag råd att 'spela' med resten.
  • amandapanda

Oj här var ju många förslag! =) Tack! Ös gärna på med fler specifika förslag. BTW ´trevligt att så många sparar iallafall!!

• AnLj

Ett vanligt E-sparkonto har vi våra buffertpengar och mer långsiktigt sparande i diverse fonder.

VI anser att buffert ska vara pengar man kan nå när man vill (dvs när man behöver dem) men de långsiktiga sparande kan gärna vara i lite mer svåråtkomliga sparfonder som man inte vill nalla på.

• ananda74

Jag har en del på Marginalen där man får en ränta på 2%. Lite mer än på mitt vanliga lönekonto.
    Den största delen av kapitalet har jag emellertid på en kapitalförsäkring på Nordnet där jag köpt lite olika högriskfonder. Lite riskabelt men lite gambling får man väl ägna sig åt för att kunna vinna nåt.

• lövet2

Ett vanligt hederligt sparkonto på Handelsbanken. Känns tryggt och bra!

• Storstadsbruden

Med buffert menar jag pengar som är lättåtkomliga och är till för att kunna användas vid oförutsedd långvarigt inkomstbortfall eller större omkostnad. Dit räknar jag inte ev pensionssparande, fastigheter, skog eller börsinvesteringar.

Har bufferten sparad hos Marginalen, Swedbank och ett utländskt bankkonto. Skulle inte ha pengarna i madrassen - det är knappast det säkraste alternativet... (brand? stöld? inflation?)

• noahnoah

Det finns konto med battre ranta an banken, med insattnings garanti. Jag anvander mig av sevenday.se och nordax finans. Mindre an banker, battre ranta men lika sakert da det ar insattningsgaranti upp till 500000

• Gladskit

Pengar som vi vill spara men inte "riskera" har vi på Svea Direkt. När vi startade kontot låg räntan på över 5%. Nu är det ju andra tider och därmed är räntan lägre men det är fortfarande bättre än på banken.

Sen har vi sparande på lång sikt placerat i dels varsin kapitalförsäkring (för oss vuxna) och dels fondkonton. Alla dessa har vi hos Avanza. Just nu är fonderna fördelade på Avanza Zero, Skagen Global, Skagen Kontiki, Swedbank Robur Ryssland och Carlson Asian Small Cap.

• MatsAtari

Förstår ju inte varför du AmandaPanda ställer frågan här överhuvudtaget.
    Du är ju själv inne på flashbacks ekonomiforum och åtskilliga personer där har ju redan gett dig rätt svar.

Du ställer frågor. Sen tar du inte svaren till dig utan fortsätter fråga samma saker på andra ställen.

• sommarblomma1
    MatsAtari skrev 2010-02-02 02:24:42 följande:
    Förstår ju inte varför du AmandaPanda ställer frågan här överhuvudtaget. Du är ju själv inne på flashbacks ekonomiforum och åtskilliga personer där har ju redan gett dig rätt svar. Du ställer frågor. Sen tar du inte svaren till dig utan fortsätter fråga samma saker på andra ställen.
    Det kan väl vara bra att få frågan sedd ur olika perspektiv! Ett speciellt ekonomiforum kan ju säkert ge en massa bra svar men det kan också dölja sig nya soch lika bra svar här! Har väl inget att göra med hur man tar till sig svaren eller inte.

Det är väl fritt fram att fråga var man vill?
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • amandapanda

Till MatsAtari - till dig kan jag bara säga att du kan glömma att jag frågat detta på flashback, jag har aldrig ens en gång skrivit i det forumet, bara kommit in där när jag googlat någon gång, så det min vän kan du med din trevliga ton FETGLÖMMA! Annars håller jag med Sommarblomma1, att det kan ju aldrig vara fel att fråga mer än på ett ställe, för att få en bredare överblick. Särskilt när det gäller pengar är det väl aldrig fel att få olika vinklar och åsikter. Men som sagt, det är en annan amandapanda för jag har aldrig skrivit där, tyvärr!

Däremot - Till er som svarat på min förfrågan och gett konkreta svar, tusen tack för att ni delar med er av åsikter och erfarenhter!!! Jag har tidigare varit inne på både marginalen och Svea direkt och kikat, precis som ni föreslagit och ska ta mig en titt på de andra förslagen. Tack igen för era förslag och erfarenheter!

• Blitz

Har ett vanligt kapitallkonto på nordea dit ja för över så mycket pengar jag kan avvara varje månad. Vill kunna ta pengar ifrån de hur som helst ifall jag måste. Ingen bra ränta men jag har iaf fria uttag och det var viktigast för mig. Min sambo har däremot bättre ränta o 4 fria uttag per år eller nått sånt har ja för mig..

Svar på tråden Var sparar ni er buffert?