Myntsamling, värd så himla mycket pengar...
Hon kanske inte vill att mynten ska säljas och vet att det är just det som kommer göras om ni får samlingen
Hon kanske inte vill att mynten ska säljas och vet att det är just det som kommer göras om ni får samlingen
Ts, om du inte går i gymnasiet och om du har fyllt 18 år så har din mammas försörjningsplikt för dug upphört. Du är själv ansvarig för att försörja dig och dina barn,är du sjuk så beklagar jag verkligen då det har blivit tufft ekonomiskt för många, men är du frisk får du försöka skaffa dig ett extrajobb.
Jag skulle nog tänka som din mamma; hon har säkert samlat dessa mynt under många år, lagt ner tid och pengar på att få en så komplett samling som möjligt, då vill hon inte att ni ska börja sälja av den och på det viset dela upp den.
Tycker hon tänker helt rätt.
Jag skulle hellre skänka bort den alt. sälja den till någon som har vett att uppskatta samlingen än bara se dollartecken i ögonen när de tittar på den.
Är det inte bättre att försöka förbättra din ekonomi på lång sikt än "få det lite bättre ställt för tillfället", som du skrev?
Oj vad du har fel, en riktig samlare bryr sig inte om värdet, det är själva samlingen som är det de är intresserade av. Tror du inte de skulle sälja ögonaböj om det var pengarna de var ute efter...?!
Din mamma verkar tror, och efter vad du har skrivit innan så tror nog de som läst här, att du bara är intresserad av pengarna du kan få ut genom samlingen, inte själva samlingen..
Hon verkar ju tro rätt, om du tror hon tror att ni är inkompetenta att förvalta den, du verkar mest tänka på värdet och vad ni kan få ut av det -rätta mig om jag har fel.
De flesta har inte sparkapital, även om man jobbar.
Tycker tråden svängde lite från det ursprungliga... Mamman verkar vara orolig att ni döttrar ska bli ovänner om samlingen, och gissar att det är det som gör att hon funderar på att låta den gå till någon annan. Hade bekymret varit att samlingen blev uppdelad eller att ni skulle sälja den skulle hon väl uttryckt det så, och inte som en oro att ni skulle bli osams. Som förälder är det nog mycket värre att tänka att ens död orsakar osämja bland ens barn, än att en samling blir splittrad eller så. En samling är bara en samling trots allt.
Jag förstår också att du tycker att du tycker att det känns konstigt att din mamma väljer främmande framför er döttrar. Men kanske hennes fundering eg var att sälja den till någon annan så att det inte skulle finnas något att bråka om för er? (Även om ni inte bråkar nu så är det extremt vanligt när någon dör... Tyvärr). Du kan ju ta upp frågan med din mamma. Vad har hon för önskningar och tankar kring samlingen?
Sent svar, såg tråden när jag googlade efter sälja myntsamling eftersom jag och min syster fått en i arv och vi har inte det minsta intresse utan vill sälja vidare. Kunde inte låta bli att svara.
Min pappa är en samlare,har varit det i hela sitt liv.
Han samlar på något som är värt MYCKET pengar,en halv mille.
Jag är inte speciellt fett ställt.
Men jag vet att samlingen kommer,när han går bort,säljas till EN person för stora pengar,troligtvis blir det en samlare eftersom man betalar så mycket för det och köper hela kittet.Pengarna kommer gå till välgörenhet,inom något speciellt som pappa valt ut.
Jag tycker det är helt ok.Visst hade jag önskat lite eller allt,men samlingen är viktig för han,och inte för mig.Jag förstår hans tanke ändå,och tycker ännu mer om han när han noga valt ut vilka som behöver pengarna mest.
Jag tycker du ska respektera din mammas beslut.
Hade jag haft något värdefullt hade jag gett eller sålt det till någon som känt exakt likadant som jag,inte till någon som skulle sälja det vidare.
Jag förstår TS 100%
Om din mamma vill att hennes samling ska bevaras i sitt usprungliga skick, så borde hon sälja den till en samlare som förstår (och är villig att betala) dess sanna värde. Man är ofta mer rädd om sådant som man fått köpa dyrt till skillnad från de ting man fått gratis.