• Vic2ria

Britax two way säker stol?

har lagt undan en britax two way för avhämtning idag men nu blir jag lite osäker. hittar inte så mkt info om den.

Är den bra och säker?

• Svar på tråden Britax two way säker stol?
  • eec82

ja den är bra ja den är säker men om man har en stol som har båda funktionena att den ska vara bakåt å sen framåt så får man inte lika skålade kankter, inte lika bra sidoskydd som en som enbart är bakåtvänd. Sen så även om stolen ska täcka länge framåtvänd med är det inte säkert ditt barn kan ha den så länge som den är rekomenderad för så du kankse kommer behöva köpa en bältestol iaf.

• Miss Lau

Det är en bra och säker stol att ha bakåtvänd. Visserligen är den godkänd även för frammåtvänt åkande men det är bättre att byta till en bältesstol när det är dags.

• Vic2ria

ok jag trodde den bara var fram till 4 år. jag bryr mig inte så mkt hur länge man kan ha den bara den anses som säker.

Varför jag tittat å den är för att jag förstått att den är lätt att montera och passa i många bilar. har ingen bil för tillfället men är på jakt så vet därför inte vilken det kommer att bli =/ lite knäppt att köpa stol innan bil men vill ha en ifall jag åker med ngn annan tills dess.

kanske high way är bättre?

• eec82

jag skulle klart valt hi way istället den är med "lätt" att montera bra skålade sidor. Vi har ingen egen bil valde den testade i alla olika bilar som vi brukar åka med å hade inget problem alls med den. Den kan man ju sätta i mitten bak, behöver itne sättas fast med 3 punktsbälte.

• blå fisk

Nackdelen med kombistolar som både kan användas fram och- bakåtvänd  är väl att för att kunna använda dem på båda sätt får man kompromissa på något sätt. En stol som bara ska användas bakåtvänd är ju utformad för just det. Medan en bältesstol är utformad för att avar optimal för att åka framåtvänd i. De bilstolar som är enbart för bakåtvänd användning är som regel mer skålade med högre kanter, vilket ger ett bättre skydd vid krock från sidan. Om man skulle vända en sån stol framåt skulle inte bilens bälte ligga mot barnets kropp. Därför är kombistolarna plattare och alltså inte lika bra ur sidokrockskydd hänseende. Därför är väl en stol för endast bakåtvänt bruk säkrare.

Däremot brukar många barn växa ur bakåtvända stolar före fyra års ålder. Men då kunna få plats i en kombistol och alltså fortfarande kunna åka bakåtvänd. Om man då jämför att åka bakåtvänd i en kombistol med att åka framåtvänd i en bältesstol, så är ju kombistolen bakåtvänd bättre. Jag skulle däeför inte själv välja en kombistol som första bakåtvända bilstol efter babyskyddet. Men om mitt barn då växte ur sin bakåtvända så skulle jag testa om en kombistol var rymligare. Britax Two Way brukar beskrivas som en av marknadesn största stolar som gör att barnet kan åka bakåtvänt länge. Jag tror inte man kan säga att det inte är en säker stol. Bakåtvänd och rätt monterad är det en bra stol, speciellt för lite större barn.

• Tjohalia
    Vic2ria skrev 2010-01-28 12:19:50 följande:
    ok jag trodde den bara var fram till 4 år. jag bryr mig inte så mkt hur länge man kan ha den bara den anses som säker. Varför jag tittat å den är för att jag förstått att den är lätt att montera och passa i många bilar. har ingen bil för tillfället men är på jakt så vet därför inte vilken det kommer att bli =/ lite knäppt att köpa stol innan bil men vill ha en ifall jag åker med ngn annan tills dess.kanske high way är bättre?
    Two way är mycket bra ur den synpunkten att det är en stor stol som dom flesta barn kan sitta bakåtvänt i tills dom är 4 år, många andra stolar kan bli för små tidigare. Dock har den lite sämre sidokrockskydd än vissa andra stolar. man får väga fördelar mot nackdelar, vi valde en two way för att barnen skulle kunna sitta bakåtvänt till 4 års ålder. Innan hade vi en cosmic och den var för trång redan vid 2,5 års ålder...
    Vi kommer dock inte att använda stolen framåtvänd även om den är godkänd för det, NTF rekomenderar att man köper en stol avsedd enbart för framåtvänt när det är dax eftersom dom har högre säkerhet. two way har tex inga "horn" för bältet och då riskerar det att hamna fel och kan göra mer skada än nytta vid en krock om det vill sej illa.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • cicci85

Jag tycker att twoway är bra till större abrn, min 4,5-åring sitter ju jättebra i den, den bästa stolen till honom men min 1,5-åring sitter inte bra i TW. Vi köpte TW som extrastol och en secura som förstastol.

Hur stort och gammalt är barnet som ska ha den?

• Vic2ria

han är 13 mån och inte så lång 76 cm och 10,5 kg så om de håller i sig kan man ju beräkna att han kanske inte är jättelång vid 4 års ålder heller men man vet ju aldrig.

Blir nog mest stadskörning oxå och inte så ofta

det känns väl kanske som att highway vore en bättre stol för mig då ;/

• cicci85

Jag skulle köpt en Hi-way istället, barnet kommer antagligen att sitta bättre i den de närmaste åren. Om den blir urvuxen för ttidigt så skulle jag köpa en TW då.

• Vic2ria

o nu är den inhandlad. en hiway fick det bli =)

• Pyan

Jag tänkte också först köpa en two-way, men har ändrat mig och tror det blir en hi-way. Vad kostade den?

• Vic2ria

var erbjudande så 2195 med sparkskydd (värde 200 kr)

Svar på tråden Britax two way säker stol?