• Tjohalia

Britax two way säker stol?

Vic2ria skrev 2010-01-28 12:19:50 följande:
    ok jag trodde den bara var fram till 4 år. jag bryr mig inte så mkt hur länge man kan ha den bara den anses som säker. Varför jag tittat å den är för att jag förstått att den är lätt att montera och passa i många bilar. har ingen bil för tillfället men är på jakt så vet därför inte vilken det kommer att bli =/ lite knäppt att köpa stol innan bil men vill ha en ifall jag åker med ngn annan tills dess.kanske high way är bättre?
    Two way är mycket bra ur den synpunkten att det är en stor stol som dom flesta barn kan sitta bakåtvänt i tills dom är 4 år, många andra stolar kan bli för små tidigare. Dock har den lite sämre sidokrockskydd än vissa andra stolar. man får väga fördelar mot nackdelar, vi valde en two way för att barnen skulle kunna sitta bakåtvänt till 4 års ålder. Innan hade vi en cosmic och den var för trång redan vid 2,5 års ålder...
    Vi kommer dock inte att använda stolen framåtvänd även om den är godkänd för det, NTF rekomenderar att man köper en stol avsedd enbart för framåtvänt när det är dax eftersom dom har högre säkerhet. two way har tex inga "horn" för bältet och då riskerar det att hamna fel och kan göra mer skada än nytta vid en krock om det vill sej illa.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
Svar på tråden Britax two way säker stol?