Britax two way säker stol?
Nackdelen med kombistolar som både kan användas fram och- bakåtvänd är väl att för att kunna använda dem på båda sätt får man kompromissa på något sätt. En stol som bara ska användas bakåtvänd är ju utformad för just det. Medan en bältesstol är utformad för att avar optimal för att åka framåtvänd i. De bilstolar som är enbart för bakåtvänd användning är som regel mer skålade med högre kanter, vilket ger ett bättre skydd vid krock från sidan. Om man skulle vända en sån stol framåt skulle inte bilens bälte ligga mot barnets kropp. Därför är kombistolarna plattare och alltså inte lika bra ur sidokrockskydd hänseende. Därför är väl en stol för endast bakåtvänt bruk säkrare.
Däremot brukar många barn växa ur bakåtvända stolar före fyra års ålder. Men då kunna få plats i en kombistol och alltså fortfarande kunna åka bakåtvänd. Om man då jämför att åka bakåtvänd i en kombistol med att åka framåtvänd i en bältesstol, så är ju kombistolen bakåtvänd bättre. Jag skulle däeför inte själv välja en kombistol som första bakåtvända bilstol efter babyskyddet. Men om mitt barn då växte ur sin bakåtvända så skulle jag testa om en kombistol var rymligare. Britax Two Way brukar beskrivas som en av marknadesn största stolar som gör att barnet kan åka bakåtvänt länge. Jag tror inte man kan säga att det inte är en säker stol. Bakåtvänd och rätt monterad är det en bra stol, speciellt för lite större barn.