• BabyCare

    Finns de nått sätt....

    Har hört från många olika att om man rör på sej överdrivet mycket veckorna innan förlossningen så går vattnet mycket fortare å förlossningen kommer igång tidigare..är de bara en skröna eller är de sant???

    Jag är beräknad till 1feb...inte långt kvar nu men har såna problem med vatten i kroppen....händer har svullnat å fötterna ser ut som bollar med prinskorvar ytterst...Orkar inte gå så här..kan man bli igångsatt tidigare om man verkligen lider av detta??? Har ingen känsel i fingertopparna eller i fötterna snart....
    Har pratat med Bm och även dom på Danderyds sjukhus men dom säger att de e bara å vänta....

    Tacksam för svar....har försökt söka på liknande i forum men utan resultat

  • Svar på tråden Finns de nått sätt....
  • Doulan

    Hej där, 


    har pratat med Liisa Svensson barnmorskan som jag arbetar med. Det finns inga belägg för att extra mycket rörelse innan förlossningen skulle påverka nämnvärt. Men däremot kan man tänka sig att det kan göra det i den första fasen av förlossningsarbetet när själva förlossningen har startat. 
    Gälandes att bli igångsatt så kan jag inte svara på det. Min erfarenhet säger att det kan helt bero på vart man ska föda och vilken inställning de har på just det sjukhuset. Men det är viktigt att minnas att en igångsättning inte är att föredra framför att förlossningen startar spontant. Det kan finnas nackdelar som man försöker undvika. 
    Däremot kan akupunktur ha en mycket god inverkan på just vatten i kroppen under graviditeten (helst i ett tidigare skede) och det finns olika barnmorskor som ger detta. Jag har en kontakt så svara bara på tråden om du vill ha den så ska jag lägga ut den. 
    Lycka till!
    Susanna
Svar på tråden Finns de nått sätt....