• Corpset

Ger turklivs en positiv eller en negativ känsla?

Där jag bor, och där jag har bott tidigare har det nästan alltid funnits ett "turklivs" i närheten. Jag ser det som något väldigt positivt, och har inte tänkt på att folk kanske ser negativt på det.

Så, ger "turklivs", både ordet och företeelsen, en positiv eller en negativ känsla? Varför?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 08:17
    "Turklivs", vanligtvis en mindre butik med utländsk mat. Det som var vanligast på "mina" har varit annorlunda godis, billig läsk, billiga chips, mycket bönor, ris, annorlunda kryddor, inlagda allt möjligt, nutella och diverse nutella-kloner, mycket frukt och grönsaker, förpackningar med torkade äppelskal etc.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ger turklivs en positiv eller en negativ känsla?
  • idiblon

Hmmmmmm, fick tänka efter och det blev lite både och men övervägande positivt.

Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • Saaaraa

Positivt Har ofta öppet sena kvällar och röda dagar - perfekt när man behöver något då de ordinarie affärerna är stängda. Ligger ofta nära hemmet också

• CeeJay

Annat: Jag har både positivt och negativt som erfarenhet. Den "minilivs" jag bodde brevid senast var jättebra - på vissa saker. Han hade rätt höga priser, utgående datum på förpackningarna men var väldigt vänlig och hade snyggt och fint i butiken. Det var nära och man kunde köpa "välbekant" glass och läsk. Sen var mer än hälften både varor och märken såna som jag varken kände igen eller ville köpa.

Så har det nog alltid varit när jag tänker på de "turklivs" jag haft i närheten. Går inte att säga rakt av, vissa har varit mer positiva medans andra har varit mest negativt.

• Åsa

Du syftar på ett livsmedelsaffär med matvaror nischade mot samt tvättmedel och hygienprodukter med mycket parfym och tyska etiketter samt billig läsk, som efterfrågas mycket av konsumenter från Mellanöstern, Balkan etc?
    Jag är positiv till företeelsen. Mer variation ger lättare att hitta vad man vill ha. Handlat inte så lite baljväxter, torkad frukt, smaksatt gelatin och ett och annat livsmedel i sådan butik genom åren. Ordet däremot hade jag inte hört och skulle kanske inte använda i första taget. Ger mig vibbar åt det lite....mindre bildade hållet

• amalie79

De är oftast väldigt trevligt, bara man kollar datumen på grejerna, tråkigt är att där jag jobbar fick vi göra oss av med butiken för den drog till sig störande ungdomar sent på kvällarna.

Har vuxit upp i områden där det ALLTID funnits, så det hör liksom till på något vis.
    Och ja, vi kallade också vår för "turken".

• Åsa

Om jag nu tolkade ordet rätt. Vår lokala närbutik drivs som så många andra av folk "där nerifrån någonstans". De affärerna brukar ha väldigt lite jag vill ha men det är väl bra att någon säljer mjölk i kvarteret om man vill ha det kl tio på kvällen.

• 071001

Uppväxt i en förort som jag är hörde turklivs till vardagen så det är varken eller egentligen.

Svar på tråden Ger turklivs en positiv eller en negativ känsla?