• Anonym

Näsblod flera gånger , farligt?

är gravid i v18 och har börjat få plötsliga näsblod.. Är det något på tok? När det börjar blöda blir jag yr och måste sitta ner. Sitter just nu och trycker papper mot näsan.

• Svar på tråden Näsblod flera gånger , farligt?
  • Jezamine
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 21:41:03 följande:
    kan vara. oftast beror det på järnbrist, c-vitamin brist pch lågt bt.
    Kan du länka till den informationen på nätet?
  • Anonym (SSK)
    Jezamine skrev 2010-01-28 21:48:33 följande:
    Kan du länka till den informationen på nätet?
    varför vill du ha en längt till nåt som är självklart? ska du kräva länk av alla i tråden.
  • Anonym (Men va?)
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 20:57:18 följande:
    Näsblod kan vara farligt, kan vara symtom på hjärnskador.
    Fast näsblod är ju ändå ansett som ett graviditetstecken. Eftersom TS är gravid så känns det fel att hojta hjärnskada. Skulle inte TS varit gravid och blöder näsblod utan förklaring så kanske man skulle kunna börja fundera på något annat. Känns som att hojta hjärntumör om någon råkar ha huvudvärk. Strunt samma om denne inte skulle ha sovit på en vecka av någon anledning. Man sätter väl inte en sån diagnos men bara ett symptom. Men vill man sätta den värsta diagnosen man kan hitta på för att skrämmas så är väl det upp till var och en..
  • Trollmor 86
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 22:04:44 följande:
    varför vill du ha en längt till nåt som är självklart? ska du kräva länk av alla i tråden.
    Jag skulle också vilja se en länk på det för har letat på nätet och hittar inget om det...
  • Anonym (Men va?)
    "När du är gravid påverkas kroppen på olika sätt. Det kan yttra sig i så kallade graviditetsbesvär. De flesta går över strax efter förlossningen.
    Illamående och kräkningar på morgonen kan vara ett tidigt tecken på graviditet. Annat du kan drabbas av är strimmor och brun sträng på magen, bruna fläckar, håll, ökad puls, ökade flytningar, behov av att kissa ofta, mer saliv, näsblod, tandköttsblödningar, ont nedanför revbenen, förändringar i brösten och svullna ben. Allt detta är helt normalt och inget att oroa sig för, men det kan vara bra att känna till. Besvär som halsbränna, ont i ryggen, trötthet och gaser i magen är också vanliga."
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Men va?) skrev 2010-01-28 22:13:50 följande:
    Fast näsblod är ju ändå ansett som ett graviditetstecken. Eftersom TS är gravid så känns det fel att hojta hjärnskada. Skulle inte TS varit gravid och blöder näsblod utan förklaring så kanske man skulle kunna börja fundera på något annat. Känns som att hojta hjärntumör om någon råkar ha huvudvärk. Strunt samma om denne inte skulle ha sovit på en vecka av någon anledning. Man sätter väl inte en sån diagnos men bara ett symptom. Men vill man sätta den värsta diagnosen man kan hitta på för att skrämmas så är väl det upp till var och en..
    näsblod har nget med graviditeten att göra.
  • Anonym
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 22:35:08 följande:
    Konstigt då att det står på vårdguiden....
  • Anonym (Men va?)

Men vad konstigt att det står överallt att man får känsliga slemhinnor och det i sin tur kan ge näsblod ofta.. Står bl a i klippet jag länkade till i inlägg 25. Konstigt att jag har läst det upprepade gånger. Konstig att BM har nämnt det. Och att en till BM på specmvc har nämnt. OCH att läkaren på specmvc har nämnt det.. Men men de ljuger väl för du säger att det inte är så.. För du är ju mer utbildad än dessa.. Eller vänta.. Det kanske du inte var nej... TS du behöver i vilket fall inte oroa dig :)

• Kya
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 22:35:08 följande:
    men såklart det har. blodmängden i kroppen ökar, och slemhinnorna i kroppen blir skörare och kan svälla också. då är det enklare att något kärl spricker, och man blöder näsblod. väldigt enkelt.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym (SSK)
    Kya skrev 2010-01-28 23:35:11 följande:
    men såklart det har. blodmängden i kroppen ökar, och slemhinnorna i kroppen blir skörare och kan svälla också. då är det enklare att något kärl spricker, och man blöder näsblod. väldigt enkelt.
    som kan hända utan att man är gravid med.
  • Kya
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 23:38:10 följande:
    som kan hända utan att man är gravid med.
    javisst kan det hända utan att man är gravid? Men det var väl inte frågan, eller ditt påstående?

Näsblodet beror på graviditeten, för graviditeten leder till ökad blodmängd och sköra slemhinnor vilket gör att det lättare brister. alltså, på grund av graviditeten. det är ett grav-symptom.

inte en hjärnskada. om du verkligen är en SSK så borde du veta att man ropar inte ut såna "diagnoser" när någon söker råd för en mindre fråga. tex näsblod.

ockhams rakkniv - man ska inte anta fler företeelser eller ting än nödvändigt för att förklara en observation.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • UnderYtan

Ts, nej det är inte farligt. Går du regelbundet hos bm så lär dom ju kolla ditt järnvärde också så oroa dig inte. Det är vanligt under graviditet.

Oavsett vad anonyma s.k "sjuksköterskor" påstår

?*¨*?.¸¸❤ 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Jezamine
    Anonym (SSK) skrev 2010-01-28 22:04:44 följande:
    Du kan inte styrka det du påstår?Med en länk ens?
  • Sommar2

Har inte läst alla inlägg, men jag hade också näsblod ofta när jag väntade min ena son och mina värden och blodtryck var bra. Jag fick det ofta när jag reste mig från sängen på natten och när jag stod i duchen. Jag tror inte du behöver vara orolig men ta upp det på mvc.

• Anonym (Också ssk)

Haha, hon/han som påstår sig vara sjuksköterska vill nog bara provocera!

Självklart är det inget att oroa sig över. Spontana näsblod beror på att ett kärl i näsan går sönder av de anledningar som flera redan nämt i tråden.

• Skogsflickan
    Anonym (Också ssk) skrev 2010-01-29 08:02:12 följande:
    Haha, hon/han som påstår sig vara sjuksköterska vill nog bara provocera!Självklart är det inget att oroa sig över. Spontana näsblod beror på att ett kärl i näsan går sönder av de anledningar som flera redan nämt i tråden.
    Ja jag undrade precis vad det var för tomte som påstod hjärnskador..

TS: jag blöder näsblod jag med..Fast jag aldrig i hela mitt liv gjort det, inte ens som barn och slog i näsan titt som tätt..

Är själv gravid och blöder då och då (blödde mest mellan v.16-30) när jag snyter mig eller har ansträngt mig mkt. Men det är inget farligt heller då när du är gravid har du "mer" blod som kroppen ska pumpa runt samt torra slemhinnor. Det är helt normalt och jag har bra blodvärde och har aldrig behövt ta järntabletter heller. Inget fel på mitt blodtryck heller.

Lyssna inte så mkt på folk som bara vill skrämmas! Grattis till bebben och lycka till

Är också ssk
  • Anonym (Men va?)
    Anonym (Också ssk) skrev 2010-01-29 08:02:12 följande:
    Haha, hon/han som påstår sig vara sjuksköterska vill nog bara provocera!Självklart är det inget att oroa sig över. Spontana näsblod beror på att ett kärl i näsan går sönder av de anledningar som flera redan nämt i tråden.
    Jag hoppas att du har rätt.. Folk som tror sig veta allt är irriterande i alla arbetskategorier. Men när de finns inom vården är det ju rent av livsfarligt. Tror sig veta precis allt och vägrar erkänna att de har fel trots att de blir motbevisade. Man blir lite mörkrädd..
  • mimspims

Farligt? Nej knappast...
    Jag blöder också ofta näsblod nu när jag är gravid, speciellt då jag snyter mig. Mitt tandkött börjar också blöda jättelätt, inte så mysigt...

Svar på tråden Näsblod flera gånger , farligt?