• Jojjo

Behöver logoped?

Ursäkta att jag hoppar in och lånar tråden. Har en liten kille som blir 3 nu i april. Han kom igång ordentligt med sitt tal under sommaren, alltså lite segstartad. Nu pratar han ok meningar och har ett stort ordförråd. Men han får inte ihop ljuden rätt. Han har alla ljud men det blir fel ändå, tex komma=omma, han hoppar ofta över första bokstven eller byter plats på dem. Jag märker ju att det blir bättre och nya ord han lär sig låter bättre. Men jag märker ju att han blir frustrerad när andra inte förstår och det gör ju självklart ont i mammahjärtat. Är själv fsk-lärare och försöker med allt jag kan komma på för att hjälpa honom. vi har alltid läst, sjunger mkt, är noga med att han inte ska ha nappen i munnen när han pratar och har börjat ställa mer krav på honom, tex vad heter det egentligen? Han har tex sagt bab till gitarr men frågar man vad det heter egentligen så säger han gitaj iaf=) Har försökt att prata med dom på hans fsk men får inget mådhåll därifrån. När bör jag oroa mig??

Ursäkta igen att jag lånar, hoppad det är ok=)

• Jojjo
    Josefina skrev 2010-02-05 11:55:19 följande:
    Med ett barn med svåra talförseningar(han är 8 år) så är bara ett tips... Kräv inte att han ska säga det rätt.. säg istället ordet rätt i tex en meningen ..om han nu säger "omma" säg " ja jag ska komma.. 
    Ja, så gör vi ju naturligtvis, bekräftar vad han säger genom att säga det rätt. Men vi har märkt att han lixom fastnar i ett mönster med att säga "fel" fast han egentligen kan bättre. Han sa tex fammo även till mormor tills för bara nån mån sen. Sen en dag frågade vi vad fammo heter egentligen så¨svarade han mommo hur självklart som helst, det finns många såna exempel, speciellt som sånt som är felinlärt sen längesen, nya ord får han till bättre.
  • Jojjo
    MariaBirgitta skrev 2010-02-05 14:18:25 följande:
    Det är jättebra att ni bekräftar och upprepar utan att påpeka att han säger "fel". När det gäller ljuden kan det kanske vara så att han är osäker och inte så medveten om hur en del ljud låter (många barn kan ju t.ex. ha jättesvårt att höra/göra skillnad på t och k). Små barn utelämnar ju ofta de svåra ljuden i början av ord, eller förenklar ord med många konsonanter, det kan ju vara så att han stannat kvar i det beteendet pga sin språkförsening och helt enkelt behöver hjälp att bryta detta. Jag tycker att ni ska höra av er till en logopedmottagning eftersom ni har funderingar kring det här, oavsett vad förskolan säger. Det viktigaste är ju trots allt att ni får prata med någon som kan ge råd och tips, så att ni slipper känna er oroliga för er lilla kille
    Tack för ditt svar=) Jag är egentligen inte så jätteorolig, tror det kommer, händer ju mkt hela tiden och så länge språket utvecklas är det ju positivt. Han är väldigt motorisk av sig och har, lägger 30-bitars pussel utan problem å ritar klockrena gubbar tex så han verkar ha lagt fokus på det. Det jag tycker 'r jobbigt är att han själv börjar bli medveten om att inte alltid omgivningen förstår och han blir så ledsen. Men nu har han självmant börjat visa vad han menar om nån inte förstår. Kompisarna på fsk förstår iaf=) Men jag tror med att det är som du säger, att han behöver hjälp att bryta det beteendet. Har begärt ett extra möte på fsk ang detta för att se vad det finns för resurser där. Är det bvc som gäller annars, för man behöver väl remiss till logoped, eller?
  • Jojjo
    Josefina skrev 2010-02-05 15:07:15 följande:
    Ja det är samma här.. ofta säger sonen "fel" fast han egentligen kan säga det rätt. Just i vårt fall vet jag och min son är äldre och har ju ett helt annat sorts talproblem än din lille. Men min kompis med son på 3 år påminner mkt om din. Hon gick med honom till logoped 5 ggr under ett ½ år,  och fick råd,tips och stöttning. Nu är han 4 år och pratar mkt bättre. Så som ts sa här.. sök dej till logopedmottagningen och hör va de säger. Lycka till!
    Tack så mycket, ska kolla upp vad det finns för möjligheter=) Man tycker ju sybd om de små liven......
Svar på tråden Behöver logoped?