Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MariaBirgitta

Behöver logoped?

Hej på er alla!

Jag är en relativt nyutexaminerad logoped med funderingar på att starta eget/privat logopedverksamhet. Jag har jobbat en tid som habiliteringslogoped för barn med autism och/eller utvecklingsförsening-utvecklingsstörning, men letar nu nytt jobb. En stor grupp av barn som behöver logopedhjälp är de barn med olika typer av måttliga tal- och språksvårigheter, men dessa barn får ofta vänta väldigt länge på logoped i landstinget, och i skolan/förskolan får de oftast inte tillräckligt mycket hjälp. Alla ni föräldrar till barn med uttalsproblem eller språkliga svårigheter, tror ni att jag skulle göra nytta som privat logoped? Jag skulle rikta in mig på just barn med ovan nämnda svårigheter, det är en specifik - men stor - grupp. Är ni många som har barn med dessa svårigheter som känner att ni inte får tillräckligt med hjälp/råd/stöd gällande barnets svårigheter?

Hälsningar Maria, leg. logoped
  • Svar på tråden Behöver logoped?
  • The Black Lady

Min son (autistisk) får hjälp av logopeden på habiliteringen... så jag har inget behov av en privat logoped.

• MariaBirgitta

Hej! Jag tänker mer kring barn med lite lättare tal- och språksvårigheter, som ofta inte "kvalificerar sig" för att träffa logoped (pga att resurserna ofta är så begränsade prioriteras ju givetvis de barn som har större svårigheter), men där föräldrarna kanske skulle vilja att barnet fick mer hjälp... {#lang_emotions_smile}

• 3 barns mor

vad menar du med att dessa barn får vänta länge på logoped i landstinget. har ej vart vid logoped ännu men har fått tid till dottern och det gick fort att få tiderna från det att remissen skrevs.

• pigglet

Här i Skellefteå verkar det inte heller vara lång väntetid, det tog någon månad tror jag...

Vår son har stora oralmotoriska och artikulationsstörningar. Jag hoppas att vi får bra hjälp via landstinget, men jag har ju inget att jämföra med förstås...

• Josefina

Har barn m svåra talsvårigheter.. har haft den mest underbaraste logoped som nu tyvärr är på mammaledighet.. nu har vi en knuten till skolan. Skulle inte heller ha behov av en "privat" logoped. Förstår inte riktigt varför du skulle vara privat.. skulle man bekosta dej då? Tror inte du kommer komma vidare tyvärr med det men ngnstans är det väl en bra tanke. Barnen m talsvårigheter,oavsett grad, har ju rätt till hjälp och i de flesta kommuner går det ju fort att få hjälp. Spec barn i skolåldern.

• kutiom

Ja, jag tror att du behövs (beroende på var du bor). Tror vi började diskutera logoped i oktober men det får man inte gå till innan man testat hörseln och det får vi antagligen tid till i mars!!! Logopeden är sedan som närmast 1,5 timme bort, vilket blir många mil. Det bästa hade ju varit om vårdcentralen kunde remittera till dig så att man inte behövde betala. Det är ju tyvärr ont om pengar överallt...

• MariaBirgitta

Tack för all era tankar kring det här! Många privata vårdgivare har ju avtal med landstinget, och därför blir dessa besök inte dyrare än på ett sjukhus. Jag tror och hoppas själv att fler privata logopeder behövs eftersom många landsting har anställningsstopp, antalet tjänster som finns (vilket är alldeles för få) är inte alls i proportion till behovet, och därför skulle jag som privat logoped t.ex. kunna jobba mot skolor etc, eftersom det i skolor i princip aldrig finns en heltidsanställd logoped.

• kutiom

Ja, då har du ju en enorm marknad framför dig! Här har vi en stackars barnpedagog som ska försöka hinna med en kommun, tror jag,  men hon är ju inte logoped utan bara kunnig... Lycka till!

• MariaBirgitta

Tack så mycket!! Precis, det är ju tyvärr ofta så det är... och de personerna gör ju såklart så gott de kan, och de gör ett jätteviktigt jobb, men egentligen är det ju inte deras uppgift utan vår (logopedernas) {#lang_emotions_smile}

• Pinje

Hört talas om Karlstadmodellen?
    I min stad i norra Sverige finns ingen som är kunnig på detta område. Hade du funnits här och haft den kunskapen hade jag lugnt betalat för ett gäng med besök per år.

Funderat på att sälja in dina kunskaper mot friskolor? En friskola här i staden har avtal med en talpedagog (eller logoped, osäker!) för att styrelsen anser det vara viktigt att ge tidig hjälp till barn med språkproblem, de slipper då mycket andra problem i undervisningen. Supernöjda är föräldrarna!

Svar på tråden Behöver logoped?