• MariaBirgitta

Behöver logoped?

Hej på er alla!

Jag är en relativt nyutexaminerad logoped med funderingar på att starta eget/privat logopedverksamhet. Jag har jobbat en tid som habiliteringslogoped för barn med autism och/eller utvecklingsförsening-utvecklingsstörning, men letar nu nytt jobb. En stor grupp av barn som behöver logopedhjälp är de barn med olika typer av måttliga tal- och språksvårigheter, men dessa barn får ofta vänta väldigt länge på logoped i landstinget, och i skolan/förskolan får de oftast inte tillräckligt mycket hjälp. Alla ni föräldrar till barn med uttalsproblem eller språkliga svårigheter, tror ni att jag skulle göra nytta som privat logoped? Jag skulle rikta in mig på just barn med ovan nämnda svårigheter, det är en specifik - men stor - grupp. Är ni många som har barn med dessa svårigheter som känner att ni inte får tillräckligt med hjälp/råd/stöd gällande barnets svårigheter?

Hälsningar Maria, leg. logoped
  • Svar på tråden Behöver logoped?
  • MariaBirgitta

Hej! Ja Karlstadmodellen har jag jobbat med, det var under tiden som jag jobbade som habiliteringslogoped, eftersom den modellen ursprunglingen var tänkt för barn med Down syndrom, men materialet går ju att använda till så många fler grupper än enbart barnen med Down syndrom!
    Vad roligt att det finns skolor som resonerar så! Jag har faktiskt gjort vissa försök i staden jag bor i nu att få kontakt med rektorer och erbjuda logopedtimmar, men det är ingen som har nappat på det Dumt kan man tycka, eftersom precis som du säger så förebygger man ju framtida problem om hjälpen sätts in tidigt!

• Pinje

Oh, jag hoppas att du kan tänka utanför gruppen med downs när du tänker Karlstadmodellen. Den är för alla med språkförsening. Senaste jobben är helt mot barn med cochleaimplantat så den är super på barn med hörselproblematik (vilket många ds-barn har). Men så många logopeder tänker Karlstadmodellen - Downs syndrom. Jag går just en studiecirkel och en specialpedagog som också går den tycker modellen/tänket/materialet är så bra och hon jobbar med barn med språkproblem i förskola och skola. Vi fick se en jättebra film om Karlstadmodellen och barn med cochleaimplantat, mycket engagerade föräldrar.

• MariaBirgitta

Nej men visst är det så! Och jag har jobbat med flera barn som inte har haft Down syndrom, och ändå använt Karlstadmaterialet. Man plockar ju ihop det material som är aktuellt för det individuella barnet, och det behöver ju absolut inte finnas någon neuropsykiatrisk diagnos/utv.störning i grunden. Det är ett kanonbra material, men det är så stort att man nästan inte vet i vilken ände man ska börja

• MariaBirgitta

Jag hoppas på att kunna flytta söderut (Småland) och närmare bestämt Kalmar/Ölandregionen.

• Mamma till tre kottar

Vi har inte haft problem med kö. Under perioder har det inte funnits logoped alls, men det var många år sedan nu. Det största problemet har varit undermålig kvalité på insatserna. Jag klagar inte nu för urusla logopeder har tvingat mig att lära mig mer. Men visst skulle det vara skönt att ha kontakt med någon som kan åtminstone lika mycket som en själv, eftersom vi främst använder Communicating Partners Program (Kommunicerande Samspel) så är det logoped med kunskaper om det jag vill ha, eller minst Hanen.

• Jojjo

Ursäkta att jag hoppar in och lånar tråden. Har en liten kille som blir 3 nu i april. Han kom igång ordentligt med sitt tal under sommaren, alltså lite segstartad. Nu pratar han ok meningar och har ett stort ordförråd. Men han får inte ihop ljuden rätt. Han har alla ljud men det blir fel ändå, tex komma=omma, han hoppar ofta över första bokstven eller byter plats på dem. Jag märker ju att det blir bättre och nya ord han lär sig låter bättre. Men jag märker ju att han blir frustrerad när andra inte förstår och det gör ju självklart ont i mammahjärtat. Är själv fsk-lärare och försöker med allt jag kan komma på för att hjälpa honom. vi har alltid läst, sjunger mkt, är noga med att han inte ska ha nappen i munnen när han pratar och har börjat ställa mer krav på honom, tex vad heter det egentligen? Han har tex sagt bab till gitarr men frågar man vad det heter egentligen så säger han gitaj iaf=) Har försökt att prata med dom på hans fsk men får inget mådhåll därifrån. När bör jag oroa mig??

Ursäkta igen att jag lånar, hoppad det är ok=)

• Josefina
    Jojjo skrev 2010-02-04 08:27:15 följande:
    Ursäkta att jag hoppar in och lånar tråden. Har en liten kille som blir 3 nu i april. Han kom igång ordentligt med sitt tal under sommaren, alltså lite segstartad. Nu pratar han ok meningar och har ett stort ordförråd. Men han får inte ihop ljuden rätt. Han har alla ljud men det blir fel ändå, tex komma=omma, han hoppar ofta över första bokstven eller byter plats på dem. Jag märker ju att det blir bättre och nya ord han lär sig låter bättre. Men jag märker ju att han blir frustrerad när andra inte förstår och det gör ju självklart ont i mammahjärtat. Är själv fsk-lärare och försöker med allt jag kan komma på för att hjälpa honom. vi har alltid läst, sjunger mkt, är noga med att han inte ska ha nappen i munnen när han pratar och har börjat ställa mer krav på honom, tex vad heter det egentligen? Han har tex sagt bab till gitarr men frågar man vad det heter egentligen så säger han gitaj iaf=) Har försökt att prata med dom på hans fsk men får inget mådhåll därifrån. När bör jag oroa mig?? Ursäkta igen att jag lånar, hoppad det är ok=)
    Med ett barn med svåra talförseningar(han är 8 år) så är bara ett tips... Kräv inte att han ska säga det rätt.. säg istället ordet rätt i tex en meningen ..om han nu säger "omma" säg " ja jag ska komma.. 
  • Jojjo
    Josefina skrev 2010-02-05 11:55:19 följande:
    Med ett barn med svåra talförseningar(han är 8 år) så är bara ett tips... Kräv inte att han ska säga det rätt.. säg istället ordet rätt i tex en meningen ..om han nu säger "omma" säg " ja jag ska komma.. 
    Ja, så gör vi ju naturligtvis, bekräftar vad han säger genom att säga det rätt. Men vi har märkt att han lixom fastnar i ett mönster med att säga "fel" fast han egentligen kan bättre. Han sa tex fammo även till mormor tills för bara nån mån sen. Sen en dag frågade vi vad fammo heter egentligen så¨svarade han mommo hur självklart som helst, det finns många såna exempel, speciellt som sånt som är felinlärt sen längesen, nya ord får han till bättre.
Svar på tråden Behöver logoped?