• MariaBirgitta

Behöver logoped?

Hej på er alla!

Jag är en relativt nyutexaminerad logoped med funderingar på att starta eget/privat logopedverksamhet. Jag har jobbat en tid som habiliteringslogoped för barn med autism och/eller utvecklingsförsening-utvecklingsstörning, men letar nu nytt jobb. En stor grupp av barn som behöver logopedhjälp är de barn med olika typer av måttliga tal- och språksvårigheter, men dessa barn får ofta vänta väldigt länge på logoped i landstinget, och i skolan/förskolan får de oftast inte tillräckligt mycket hjälp. Alla ni föräldrar till barn med uttalsproblem eller språkliga svårigheter, tror ni att jag skulle göra nytta som privat logoped? Jag skulle rikta in mig på just barn med ovan nämnda svårigheter, det är en specifik - men stor - grupp. Är ni många som har barn med dessa svårigheter som känner att ni inte får tillräckligt med hjälp/råd/stöd gällande barnets svårigheter?

Hälsningar Maria, leg. logoped
  • Svar på tråden Behöver logoped?
  • MariaBirgitta

Det är jättebra att ni bekräftar och upprepar utan att påpeka att han säger "fel". När det gäller ljuden kan det kanske vara så att han är osäker och inte så medveten om hur en del ljud låter (många barn kan ju t.ex. ha jättesvårt att höra/göra skillnad på t och k). Små barn utelämnar ju ofta de svåra ljuden i början av ord, eller förenklar ord med många konsonanter, det kan ju vara så att han stannat kvar i det beteendet pga sin språkförsening och helt enkelt behöver hjälp att bryta detta. Jag tycker att ni ska höra av er till en logopedmottagning eftersom ni har funderingar kring det här, oavsett vad förskolan säger. Det viktigaste är ju trots allt att ni får prata med någon som kan ge råd och tips, så att ni slipper känna er oroliga för er lilla kille

• Jojjo
    MariaBirgitta skrev 2010-02-05 14:18:25 följande:
    Det är jättebra att ni bekräftar och upprepar utan att påpeka att han säger "fel". När det gäller ljuden kan det kanske vara så att han är osäker och inte så medveten om hur en del ljud låter (många barn kan ju t.ex. ha jättesvårt att höra/göra skillnad på t och k). Små barn utelämnar ju ofta de svåra ljuden i början av ord, eller förenklar ord med många konsonanter, det kan ju vara så att han stannat kvar i det beteendet pga sin språkförsening och helt enkelt behöver hjälp att bryta detta. Jag tycker att ni ska höra av er till en logopedmottagning eftersom ni har funderingar kring det här, oavsett vad förskolan säger. Det viktigaste är ju trots allt att ni får prata med någon som kan ge råd och tips, så att ni slipper känna er oroliga för er lilla kille
    Tack för ditt svar=) Jag är egentligen inte så jätteorolig, tror det kommer, händer ju mkt hela tiden och så länge språket utvecklas är det ju positivt. Han är väldigt motorisk av sig och har, lägger 30-bitars pussel utan problem å ritar klockrena gubbar tex så han verkar ha lagt fokus på det. Det jag tycker 'r jobbigt är att han själv börjar bli medveten om att inte alltid omgivningen förstår och han blir så ledsen. Men nu har han självmant börjat visa vad han menar om nån inte förstår. Kompisarna på fsk förstår iaf=) Men jag tror med att det är som du säger, att han behöver hjälp att bryta det beteendet. Har begärt ett extra möte på fsk ang detta för att se vad det finns för resurser där. Är det bvc som gäller annars, för man behöver väl remiss till logoped, eller?
  • Josefina
    Jojjo skrev 2010-02-05 13:58:44 följande:
    Ja, så gör vi ju naturligtvis, bekräftar vad han säger genom att säga det rätt. Men vi har märkt att han lixom fastnar i ett mönster med att säga "fel" fast han egentligen kan bättre. Han sa tex fammo även till mormor tills för bara nån mån sen. Sen en dag frågade vi vad fammo heter egentligen så¨svarade han mommo hur självklart som helst, det finns många såna exempel, speciellt som sånt som är felinlärt sen längesen, nya ord får han till bättre.
    Ja det är samma här.. ofta säger sonen "fel" fast han egentligen kan säga det rätt. Just i vårt fall vet jag och min son är äldre och har ju ett helt annat sorts talproblem än din lille. Men min kompis med son på 3 år påminner mkt om din. Hon gick med honom till logoped 5 ggr under ett ½ år,  och fick råd,tips och stöttning. Nu är han 4 år och pratar mkt bättre. Så som ts sa här.. sök dej till logopedmottagningen och hör va de säger.
    Lycka till!
  • Jojjo
    Josefina skrev 2010-02-05 15:07:15 följande:
    Ja det är samma här.. ofta säger sonen "fel" fast han egentligen kan säga det rätt. Just i vårt fall vet jag och min son är äldre och har ju ett helt annat sorts talproblem än din lille. Men min kompis med son på 3 år påminner mkt om din. Hon gick med honom till logoped 5 ggr under ett ½ år,  och fick råd,tips och stöttning. Nu är han 4 år och pratar mkt bättre. Så som ts sa här.. sök dej till logopedmottagningen och hör va de säger. Lycka till!
    Tack så mycket, ska kolla upp vad det finns för möjligheter=) Man tycker ju sybd om de små liven......
  • My opinion

I Malmö så är det ca 7 månaders vänte tid om du är prioriterad, annars ännu längre. Här fins alltså stort behov av logopeder men om de texcknar avtal med privata vet jag inte.

• Dr Mupp

Jag tycker inte behovet finns riktigt. Vi har två barn som går hos logoped en som har måttligt uttalsproblem och en som har en spårförsening. För sonen med uttalsproblem fick vi vänta ca 5 månader på att få komma till logoped, för lillebror var väntan ca 3 veckor.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • aladyone

Har fått vänta väldigt länge. sen när jag väl fått en tid med sonen så blir hon sjuk och vi får vänta  bra länge till innan nästa tid. Blir förbannad. Ska det ta upp till nästan ett år för att få hjälp till sin 3  åring. Min son är väldigt sen i talet. Men han är hur pigg och framåt som helst. Men säger inte mycket meningar men ord och visar verkligen med hela kroppen vad han vill och om han vill ha något. Han är jätte motorisk och klättrar i träd och springer och är glad. Vill veta hur jag kan hjälpa honom. Men väntan att få tid har varit skrämmande..... Bor i Stockholm. Vore jätte tacksam för privat hjälp.

• Dr Mupp
    aladyone skrev 2011-10-01 09:38:39 följande:
    Har fått vänta väldigt länge. sen när jag väl fått en tid med sonen så blir hon sjuk och vi får vänta  bra länge till innan nästa tid. Blir förbannad. Ska det ta upp till nästan ett år för att få hjälp till sin 3  åring. Min son är väldigt sen i talet. Men han är hur pigg och framåt som helst. Men säger inte mycket meningar men ord och visar verkligen med hela kroppen vad han vill och om han vill ha något. Han är jätte motorisk och klättrar i träd och springer och är glad. Vill veta hur jag kan hjälpa honom. Men väntan att få tid har varit skrämmande..... Bor i Stockholm. Vore jätte tacksam för privat hjälp.
    Vi fick tips om TAKK dvs tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det använder vi av oss till vår 1,5 åring och det har hjälpt honom massor. Vi har börjat med några få tecken och ju fler han snappar upp och börjar teckna själv ju fler tecken lägger vi till. Vid TAKK så tecknar ma nite alla ord utan bara vissa nyckelord.

Ex meningen. " Bebbens anka är borta" så tecknar vi anka och borta
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • von

Hej!

Jag har en snart 4 år gammal son med autism och söker för fullt efter en logoped. Har du, Maria Birgitta startat en mottagning? Oavsett om du startat eller inte skulle jag jättegärna vilja ha kontakt med dig. Hör gärna av dig snart!

Tack på förhand.

Svar på tråden Behöver logoped?