Inlägg från: brünnhilde |Visa alla inlägg
  • brünnhilde

Får min 15 månaders äta råa champinjoner?

Enligt mitt bvc är det bara jordnötter som är nejnej efter 12 mån.

• brünnhilde

Alla jordnötter överallt är nejnej fram till 6 års ålder eftersom de kan ge kraftiga allergier. :-O

• brünnhilde

Annars är det ju allmänt känt att jordnötter lätt ger allergier.

• brünnhilde

6 år. Enligt mitt bvc får barn inte äta jordnötter förrän de är 6 år gamla med tanke på allergirisken.

• brünnhilde

Och om du läser igen, skrev jag att det är endast jordnötter man ska akta sig för efter ett års ålder. Allt annat går bra. Och jordötterna hoppar man över fram till 6 års ålder.

• brünnhilde
    Strumpan08 skrev 2010-01-29 18:25:32 följande:
    Nej, isåfall för att jordnötter kan ge upphov till kraftiga allergiska reaktioner. Däremot utvecklas ingen allergi i sig av att barnet äter nötter i unga år, om det är vad du tror. Allergin finns där från början.
    Ja, du har rätt. Jag är trött idag.
  • brünnhilde
    Strumpan08 skrev 2010-01-29 18:25:32 följande:
    Nej, isåfall för att jordnötter kan ge upphov till kraftiga allergiska reaktioner. Däremot utvecklas ingen allergi i sig av att barnet äter nötter i unga år, om det är vad du tror. Allergin finns där från början.
    däremot som någon skrev tidigare, så klarar kankske ett barn en sådan allergisk reaktion inte lika strålande som ett större.
  • brünnhilde
    Solsken25 skrev 2010-01-29 21:49:24 följande:
    men nötter i choklad det e helt oki eller?
    Inte jordnötter.
  • brünnhilde
    Bonanza skrev 2010-01-30 09:03:21 följande:
    Vilken tur att båda mina barn (4 resp 2) redan har ätit jordnötter. Så slipper jag oroa mig för eventuella allergiska reaktioner när de är på t.ex. kalas... TS - klart han kan äta dem!
    Det är ju upp till var och en. Jag följer BVCs rekommendationer och tar inga risker i onödan. Jag har heller aldrig hört talas om koltbarn som får jordnötter på kalas - om inte annat för kvävningsrisken.
  • brünnhilde
    Bonanza skrev 2010-01-30 19:06:50 följande:
    Mina ungar har inte sen de var under ett år satt i halsen. Dessutom sa du upp till sex år, är man koltbarn så länge? Min 2-åring kan gott och väl säga till om hon mår dåligt, därför är det ju ingen risk längre eftersom det var ditt enda problem med jordnötter eller hur? Vårt bvc rekommenderade att inte ge jordnötter innan 1-2 år. Inte 6 år.
    Jo, men nu var ts barn 15 månader gammalt.... och det är ett koltbarn.

Alla tvååringar är inte lika duktiga som dina, tro mig. Tråkigt att generalisera.
  • brünnhilde
    pojkens skrev 2010-01-30 22:27:29 följande:
    men man är väl inte mer benägen att utveckla allergi första gången man smakar jordnötter bara för att man är 2 istållet för 6 eller? jag är inte så insatt i allergi orsakerna
    ej men som ovan nämnt så kan kanske inte en tvååring beskriva en allergichock.
Svar på tråden Får min 15 månaders äta råa champinjoner?