• Anonym (Vad göra?)

Vad göra med 200 000:-?

Hej!

Har drygt 200 000:- på mitt sparkonto som ligger där med låg ränta.
    Vad tycker ni man ska invenstera i?
    Har ett bostadslån på min lägenhet som ligger på ca: 70 000:- Borde man betala av det? räntan är låg ligger på ca: 1,5% betalar ca: 95:- / månaden i ränta. Borde man betala av det?
    Just nu är jag arbetslös och går på A-kassa.
    Tacksam för tips!
  • Svar på tråden Vad göra med 200 000:-?
  • Kickanwiden

Spara dom
    Betala inte av lånet utan spara dom som insats till ett ev. hus

• MiisPiis

Jag skulle nog göra mig av med bostadslånet ändå. Räntan kommer ju att stiga, skönt att äga lägenheten.

Och du har ju ändå 130.000 över sen att grejsa med.

• Anonym

Betala av lånet! Spara resten för framtiden.
    Ska du flytta till hus så säljer du väl lägenheten och "får igen" pengarna troligen.

• Anatha

Vänta med att betala av lånet tills räntan stiger just nu är det bara dumt att betala av det när du kan investera dem bättre. Jag skulle ta hjälp av banken och investera dem i lite blandat beroende på hur länge du ska investera dem.

• Anonym

Investera INTE pengar om du behöver dom inom två-tre år. Marknaden har stigit en hel del och kan lika gärna sjunka härifrån. Var smart och betala av ditt lån och spara resten av pengarna. Att räntan är låg just nu är inget skäl till att inte amortera.

• GreatMaffian

Ja, jag håller med de flesta här, jag skulle absolut betala av lånet, du har ju en massa pengar kvar även efteråt, so, why not?

Sen skulle jag sparea resten tills något viktigt dyker upp.. Just nu verkar du ju inte riktigt veta vad du ska göra av med pengarna, köp inget bara för köpandets skull..

• Anonym (AB)

Du skriver att du är arbetslös. Då kan det vara skönt med en buffert, men det blir ju samtidigt lite lägre månadskostnad om du betalar av lånet. Jag hade betalat av lånet på lägenheten, lagt in ca 60-70.000kr på ett bankkonto med bra ränta (t ex ett konto med några fria uttag/år - Googla runt för att hitta banken med bästa räntan) resten hade jag lagt in på ett vanligt konto. Kan vara bra att ha tillgång till pegnar, arbetslös eller ej

Jag hade unnat mig något litet också. Litet = max 5.000kr. En ny fotölj, en kryssning el dyl. Hade jag inte unnat mig detta, så hade jag frestats att slösa bort mer - men alla fungerar kanske inte som jag

• Anonym

Om jag vore dig skulle jag fortsätta spara pengarna på ett räntekonto, pga arbetslösheten. Och när du får jobb, betala av lånet så snabbt som möjligt och investera en del av resterande i fonder/aktier.

• MikuAndSaraLi

Köp en kamera till mej!!
    *skratt* 
    Nej men allvarligt - du borde betala av lånet.
    Då behöver du ju inte tänka på det sen och kan vara ganska ekonomiskt oberoende - utöver hyra mm ^-^

• glasbubblan

Betala av lånet och spara resten i fonder eller nåt som ger lite avkastnig till skillnad från vanligt bankkonto...

• Anonym (Vad göra?)

hej!

tack för svaren!
    Tror jag skippar och betala av lånet iaf för det är så lite pengar med så låg ränta.
    Och investera, men i vad? Tips på fonder, aktier? 
    fler tips tack!
  • Kjell2
    Anonym (Vad göra?) skrev 2010-02-01 11:59:39 följande:
    hej! tack för svaren! Tror jag skippar och betala av lånet iaf för det är så lite pengar med så låg ränta. Och investera, men i vad? Tips på fonder, aktier?  fler tips tack!
    Beror mycket på när du tror du behöver pengarna och hur riskbenägen du är.

Vill du ta lite risker och spara långsiktigt skulle nog några eller någon bred aktiefond vara bra. Vill du ta högre risker satsa på en smal aktiefond.

Är du villig att läsa på en del och ha ett aktivt långsiktigt sparande så bygg upp en egen aktieportfölj.

Ser du att du kanske behöver få loss pengar inom 1 till 3 år skulle jag inte lägga alla pengar på aktiefonder eller aktier. I så fall skulle jag bland med lite pengar på något sparkonto och sen en del i trygga räntefonder.

/Kjell
  • Anonym
    Anonym (Vad göra?) skrev 2010-02-01 11:59:39 följande:
    hej! tack för svaren! Tror jag skippar och betala av lånet iaf för det är så lite pengar med så låg ränta. Och investera, men i vad? Tips på fonder, aktier?  fler tips tack!
    200 tkr är en del pengar men inte SÅ mycket att du kan ta några större risker med det...

Iom att du är arbetslös tycker jag det vore bättre att du har pengarna på ett vanligt räntekonto, så att du lätt kan komma åt pengarna ifall du behöver. Att köpa aktier och fonder är bra, men inte när du inte har så stora marginaler (akassa brukar inte innebära några stora inkomster).

Vill du promt satsa på börsen, så läs på ordentligt själv innan så du vet vad du ger dig in i. Ta inte råd från banken, de vill bara sälja på dig dyra tjänster så de själva kan tjäna pengar. Öppna hellre ett konto på typ Avanza (har själv Avanza mini - lågt courtage 9 kr per affär, översiktligt, lättåtkomligt via nätet). Och, lägg inte alla ägg i en korg - sprid riskerna!

Men vill understryka att jag tycker att du hellre borde spara pengarna på räntekonto, tex Marginalen (se till att insättningsgarantin gäller). Tills du fått jobb och vet att du har mer inkomst.
  • Anonym

Hade inte tvekat med att betala av lånet först...blir ju kvar pengar ändå.

Svar på tråden Vad göra med 200 000:-?