• Anonym (lili)

Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning

Hej!

Ni som har erfarenhet på området, jag undrar över en sak och hoppas att ni kan hjälpa mig med svaret. Om ni inte _säkert_ vet, så skriv att ni _tror_, så man slipper få falska förhoppningar! hoppas ni förstår vad jag menar...

OBS!!!!! JAG VILL ENDAST HA SVAR FRÅN ER SOM VARIT I SAMMA SITUATION ELLER NÅGON SOM HAR NÅGON NÄRSTÅENDE SOM VARIT DET.

Jag kan egentligen det mesta ang. uppehållstillstånd pga anknytning, men det finns en liten annorlunda detalj för mig och min sambo.

Han är nämligen kurd och accepteras (troligen) inte i varken irak (där han bott typ hela sitt liv) eller iran (där han är medborgare). Han har fått sista utvisningsbeslutet (hans advokat bad om att få överklaga till högsta domstolen nyligen, så det kanske inte är _sista_ utvisning ändå, men han kommer nog iallafall inte få asyl).

Samma sak har hänt två av hans släktingar, de har på papper att de INTE får asyl och att de INTE får åka tillbaka. De lever nu båda i Sverige utan uppehållstillstånd och polisen uttryckte sig så här till en av dem "ja, du kan stanna i Sverige tills du tröttnar".

Om vi nu beslutar oss för att söka uppehållstillstånd åt min sambo med anknytning till mig, då kommer ju han få det där roliga beskedet om att han måste söka ifrån hemlandet. Ellerhur? Både ni och jag vet att det spelar ingen roll om man har barn i Sverige, sjuka barn, så måste man ändå återvända för att vänta på det jävla uppehållstillståndet o tvingas vara borta från sin familj.

MEN - om hans hemland inte accepterar honom? Om de inte vill ta emot honom? Vad händer då? Hur ska han söka då? Ska han söka i landet som ligger närmast hans hemland då eller? Då blir han ju lika mycket flykting där som här.

Någon som vet eller tror ??
  • Svar på tråden Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning
  • Anonym (lili)

Puffar

• Mollzor

Jag har haft en expojkvän som fick 2 års visum att bo här när vi var tillsammans. Han kom dock från Australien, så det är skillnad...

Enklaste är ju att ringa till migrationsverket och fråga. Du behöver ju inte uppge ditt namn eller så, utan bara fråga allmänt hur det funkar.
  • Smilla75

Om han kan göra sannolikt att han inte blir mottagen i sitt hemland så får han lov att ansöka från Sverige. Det krävs dock att han ansöker om resehandlingar från sitt hemlands ambassad och att dessa skriftligen avslår hans begäran (eller informerar Migrationsverket att de inte utfärdar). Har ni någon anledning att tro att Iran eller Irak inte kommer att utfärda resehandlingar? Snabbast går det förstås att följa beslutet och resa hem för att inge ansökan.

• Anonym (kurd)

jag är kurd och gifte mig med en kille från kurdistan.

ja, han måste söka uppehållstillstånd ifrån irak, iran, syrien eller turkiet vad jag vet om. min man åkte till syrien. varför accepteras han inte av kurdistan? har svårt att förstå varför de inte tar emot honom?

• Jess

Vi fick sambovisum, gick po intervjuer 2 gonger om oret. De frogade vad man etit till frukost och gjort i helgen och sont och om vi svarade lika fick vi fortsetta vort sambovisum.

• Anonym (kurd)
    Jess skrev 2010-02-05 05:59:13 följande:
    Vi fick sambovisum, gick po intervjuer 2 gonger om oret. De frogade vad man etit till frukost och gjort i helgen och sont och om vi svarade lika fick vi fortsetta vort sambovisum.
    två gånger om året? varför så ofta?
    vi gick endast en gång och så var det klart. det var kul att svara på frågor haha.
  • MaryCaroline

Anonym (lili): Vad fan, min pojkvän är också kurd från Iran och har fått en massa avslag och det verkar helt hopplöst. Det är ju ingen därifrån som får stanna i Sverige, det är fan sjukt. Jag är lika oviss som du. Jag hoppas att du läser det här och jag vill gärna att du kontaktar mig via mail: [email protected]  så kan vi snacka mer där, för det här är viktiga saker!

/Caroline

• Anonym (kurd)
    MaryCaroline skrev 2010-04-06 15:46:09 följande:
    Anonym (lili): Vad fan, min pojkvän är också kurd från Iran och har fått en massa avslag och det verkar helt hopplöst. Det är ju ingen därifrån som får stanna i Sverige, det är fan sjukt. Jag är lika oviss som du. Jag hoppas att du läser det här och jag vill gärna att du kontaktar mig via mail: [email protected]">[email protected]  så kan vi snacka mer där, för det här är viktiga saker!/Caroline
    har de sagt varför han får avslag? har han sökt därifrån?
  • Saadie

Det här vet jag.

Alltså ifall där det t ex inte finns någon svensk ambassad i landet så kan man komma överens med migrationsverket och söka ifrån typ tyska ambassaden.

OM din pojkvän har papper på att han absolut inte kan åka till sitt hemland (varför får han då inte asyl?) och både migrationsverket och polisen vägrar skicka tillbaka honom pga oroligheter eller andra hinder så kan ni ju komma överens med migrationsverket att han söker från ett annat land, exempelvis Turkiet.

Om ni har gemensamma barn så ska man kunna söka från Sverige from juli eller något, men bara om han har biologiska barn.

• MaryCaroline
    Anonym (kurd) skrev 2010-04-06 15:51:44 följande:
    har de sagt varför han får avslag? har han sökt därifrån?
    Ja, för att han inte har pass och för att de inte tror på hans story till varför han kom till Sverige och vilka problem han hade i Iran, trots att han lämnat in ett bevis på en kallelse från domstol. Nej, han har inte sökt därifrån eftersom han inte kan återvända dit.
Svar på tråden Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning