Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning
Hej!Ni som har erfarenhet på området, jag undrar över en sak och hoppas att ni kan hjälpa mig med svaret. Om ni inte _säkert_ vet, så skriv att ni _tror_, så man slipper få falska förhoppningar! hoppas ni förstår vad jag menar...
OBS!!!!! JAG VILL ENDAST HA SVAR FRÅN ER SOM VARIT I SAMMA SITUATION ELLER NÅGON SOM HAR NÅGON NÄRSTÅENDE SOM VARIT DET.
Jag kan egentligen det mesta ang. uppehållstillstånd pga anknytning, men det finns en liten annorlunda detalj för mig och min sambo.
Han är nämligen kurd och accepteras (troligen) inte i varken irak (där han bott typ hela sitt liv) eller iran (där han är medborgare). Han har fått sista utvisningsbeslutet (hans advokat bad om att få överklaga till högsta domstolen nyligen, så det kanske inte är _sista_ utvisning ändå, men han kommer nog iallafall inte få asyl).
Samma sak har hänt två av hans släktingar, de har på papper att de INTE får asyl och att de INTE får åka tillbaka. De lever nu båda i Sverige utan uppehållstillstånd och polisen uttryckte sig så här till en av dem "ja, du kan stanna i Sverige tills du tröttnar".
Om vi nu beslutar oss för att söka uppehållstillstånd åt min sambo med anknytning till mig, då kommer ju han få det där roliga beskedet om att han måste söka ifrån hemlandet. Ellerhur? Både ni och jag vet att det spelar ingen roll om man har barn i Sverige, sjuka barn, så måste man ändå återvända för att vänta på det jävla uppehållstillståndet o tvingas vara borta från sin familj.
MEN - om hans hemland inte accepterar honom? Om de inte vill ta emot honom? Vad händer då? Hur ska han söka då? Ska han söka i landet som ligger närmast hans hemland då eller? Då blir han ju lika mycket flykting där som här.
Någon som vet eller tror ??