• Anonym (lili)

Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning

Hej!

Ni som har erfarenhet på området, jag undrar över en sak och hoppas att ni kan hjälpa mig med svaret. Om ni inte _säkert_ vet, så skriv att ni _tror_, så man slipper få falska förhoppningar! hoppas ni förstår vad jag menar...

OBS!!!!! JAG VILL ENDAST HA SVAR FRÅN ER SOM VARIT I SAMMA SITUATION ELLER NÅGON SOM HAR NÅGON NÄRSTÅENDE SOM VARIT DET.

Jag kan egentligen det mesta ang. uppehållstillstånd pga anknytning, men det finns en liten annorlunda detalj för mig och min sambo.

Han är nämligen kurd och accepteras (troligen) inte i varken irak (där han bott typ hela sitt liv) eller iran (där han är medborgare). Han har fått sista utvisningsbeslutet (hans advokat bad om att få överklaga till högsta domstolen nyligen, så det kanske inte är _sista_ utvisning ändå, men han kommer nog iallafall inte få asyl).

Samma sak har hänt två av hans släktingar, de har på papper att de INTE får asyl och att de INTE får åka tillbaka. De lever nu båda i Sverige utan uppehållstillstånd och polisen uttryckte sig så här till en av dem "ja, du kan stanna i Sverige tills du tröttnar".

Om vi nu beslutar oss för att söka uppehållstillstånd åt min sambo med anknytning till mig, då kommer ju han få det där roliga beskedet om att han måste söka ifrån hemlandet. Ellerhur? Både ni och jag vet att det spelar ingen roll om man har barn i Sverige, sjuka barn, så måste man ändå återvända för att vänta på det jävla uppehållstillståndet o tvingas vara borta från sin familj.

MEN - om hans hemland inte accepterar honom? Om de inte vill ta emot honom? Vad händer då? Hur ska han söka då? Ska han söka i landet som ligger närmast hans hemland då eller? Då blir han ju lika mycket flykting där som här.

Någon som vet eller tror ??
  • Svar på tråden Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning
  • Smilla75

De förutsätts förstås följa svensk lagstiftning och återvända hem. Att de obstruerar och vägrar är inte ett skäl till uppehållstillstånd. De får vända i Iran och åka tillbaka igen. Här har de inte rätt att lämna in någon ny ansökan utan de får stanna utan uppehållstillstånd tills de åker hem självmant.

Migrationsverket har naturligtvis att följa Migrationsöverdomstolens utslag.

Passkravet är absolut och kommer även att gälla somaliska anknytningar. De får det därmed mycket svårt.

• Smilla75
    MaryCaroline skrev 2010-05-14 18:00:05 följande:
    Men det är ju inte hos domstolen man ansöker om anknytning, det är ju hos Migrationsverket. Men jag undrar, som exempel. De somalier som kommer till Sverige och inte har pass och de sedan tar hit deras familjer som inte heller har pass. Hur kan då den förstkommande få uppehållstillstånd och hur kan då sen familjen få det, utan pass? Där jag bor är det hög invandring från Somalia, och de flesta som kommit hit har aldrig haft pass. Förstår inte hur det går ihop med de så kallade reglerna.
    Du missförstod nog, för asyl krävs inte pass utan enbart för anknytning.
  • Anonym (lili)
    Smilla75 skrev 2010-05-14 19:17:35 följande:
    De förutsätts förstås följa svensk lagstiftning och återvända hem. Att de obstruerar och vägrar är inte ett skäl till uppehållstillstånd. De får vända i Iran och åka tillbaka igen. Här har de inte rätt att lämna in någon ny ansökan utan de får stanna utan uppehållstillstånd tills de åker hem självmant. Migrationsverket har naturligtvis att följa Migrationsöverdomstolens utslag. Passkravet är absolut och kommer även att gälla somaliska anknytningar. De får det därmed mycket svårt.
    Men till exempel...
    Det kommer först en somalisk man -med pass- och han får asyl i Sverige. Sedan vill han hämta hit sin fru och barn som befinner sig i Somalia o de kommer in i Sverige utan pass och utan uppehållstillstånd (de kände inte till lagen om att man måste ansöka om anknytning innan hitresan). Dock har frun och barnen inga pass. Barnens identitet kn styrkas med DNA prov och kan därför få anknytning????? Vad händer då med frun??? Kan hon få främlingspass???? o söka på det???
  • Smilla75
    Anonym (lili) skrev 2010-05-14 20:25:21 följande:
    Men till exempel...Det kommer först en somalisk man -med pass- och han får asyl i Sverige. Sedan vill han hämta hit sin fru och barn som befinner sig i Somalia o de kommer in i Sverige utan pass och utan uppehållstillstånd (de kände inte till lagen om att man måste ansöka om anknytning innan hitresan). Dock har frun och barnen inga pass. Barnens identitet kn styrkas med DNA prov och kan därför få anknytning????? Vad händer då med frun??? Kan hon få främlingspass???? o söka på det???
    Det finns inga somaliska pass som accepteras så ingen somalier kan klarlägga sin identitet på så sätt. Hur som helst, en somalier som kommer hit söker inte anknytning utan asyl. Nästan alla beviljas asyl pga situationen i landet och det är betydligt mer förmånligt ur bidragssynpunkt mm med asyl. Dessutom blir det ju ett permanent tillstånd från början.

Vad gäller din fråga i övrigt så är Migrationsöverdomstolens utslag relativt färskt och exakt hur det kommer att tolkas får visa sig men det förefaller rimligt att klarlägga barnens ID på så sätt som skriver och därmed bevilja dem främlingspass och uppehållstillstånd. Frun bör du kunna få tillstånd även hon då det kan klarläggas att hon är mor till barnen. Det är rimligt att man gör denna extensiva prövning, trots att deras identiteter egentligen inte blir klarlagda. De har ju absolut ingen annan möjlighet. Det är inte som här i tråden, att partnern inte vill ansöka om pass.
    Men problemet är alltså inte passfrågan, den går ju att lösa med främlingspass, utan att identiteten skall vara klarlagd för att tillstånd skall kunna beviljas. Identiteten klarläggs inte av ett svenska främlingspass.
  • Anonym
    MaryCaroline skrev 2010-05-14 18:00:05 följande:
    Men det är ju inte hos domstolen man ansöker om anknytning, det är ju hos Migrationsverket. Men jag undrar, som exempel. De somalier som kommer till Sverige och inte har pass och de sedan tar hit deras familjer som inte heller har pass. Hur kan då den förstkommande få uppehållstillstånd och hur kan då sen familjen få det, utan pass? Där jag bor är det hög invandring från Somalia, och de flesta som kommit hit har aldrig haft pass. Förstår inte hur det går ihop med de så kallade reglerna.
    Den förstkommande kan få uppehållstillsåtnd om de gör troligt att de kommer från Somalia (i princip alla från Mogadishu får uppehållstillstånd) genom en sk språkananlys och genom realiakunskaper.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-05-15 21:31:42 följande:
    Den förstkommande kan få uppehållstillsåtnd om de gör troligt att de kommer från Somalia (i princip alla från Mogadishu får uppehållstillstånd) genom en sk språkananlys och genom realiakunskaper.
    du har rätt, men vad jag har förstått så tillämpas inte den kunskapen och testerna som finns för det finns inte tid eller personal?
  • Anonym (suggarfree)

Ärligt talat finns det inte riktiga regler eller lag som säger hur ska migrationsverket behandla någåns fall!
    Någån kan stanna utan att återvända i sitt land(det hände min kusin som måste åka och hans vän nej, båda har barn och är gifta med svensk medborgare).
    Ingen vet varför han måste åka och ingen som gav honom nån svar.
    Men för din sambo- han kan åka till Iran och Iran ska deportera honom i Sverige igen så han får stanna med dig-hoppas jag!
    Som sagt-fins inga regler! Lycka och bra handlegare på migrt kan göra mycket

• Anonym (Medea)
    Anonym (suggarfree) skrev 2010-05-17 08:40:32 följande:
    Ärligt talat finns det inte riktiga regler eller lag som säger hur ska migrationsverket behandla någåns fall!Någån kan stanna utan att återvända i sitt land(det hände min kusin som måste åka och hans vän nej, båda har barn och är gifta med svensk medborgare).Ingen vet varför han måste åka och ingen som gav honom nån svar.Men för din sambo- han kan åka till Iran och Iran ska deportera honom i Sverige igen så han får stanna med dig-hoppas jag!Som sagt-fins inga regler! Lycka och bra handlegare på migrt kan göra mycket
    Ärligt talat, jo! I Utlänningslagen står det vad som gäller när en utländsk medborgare vill uppehålla sig i Sverige på olika grunder. Självklart utgår Migrationsverket från lagen när de fattar beslut. Ibland kan den tolkas olika av handläggare, beslutsfattare, offentligt biträde, allmänheten osv. Då kan Migrationsöverdomstolens domar bli vägledande praxis för hur lagen ska tillämpas.

Det var inte "ingen som visste eller fick svar" i din kusins fall om de nu ansökte om uppehållstillstånd, för i så fall fick de eventuellt ett biträde, och garanterat ett skriftligt avslagsbeslut med en motivering till VARFÖR de inte fick uppehållstillstånd inifrån (= inte uppfyllde rekvisiten i lagen) och möjlighet att överklaga beslutet och få det prövat i domstol.
  • MaryCaroline
    Anonym (suggarfree) skrev 2010-05-17 08:40:32 följande:
    Ärligt talat finns det inte riktiga regler eller lag som säger hur ska migrationsverket behandla någåns fall!Någån kan stanna utan att återvända i sitt land(det hände min kusin som måste åka och hans vän nej, båda har barn och är gifta med svensk medborgare).Ingen vet varför han måste åka och ingen som gav honom nån svar.Men för din sambo- han kan åka till Iran och Iran ska deportera honom i Sverige igen så han får stanna med dig-hoppas jag!Som sagt-fins inga regler! Lycka och bra handlegare på migrt kan göra mycket
    Nej det verkar inte så i alla fall. Meningen är ju att man ska gå efter lagar och konventioner, men det följs inte alltid. Man får ju tex inte utvisa någon till ett land där denna riskerar tortyr eller dödsstraff, men det är alltså vad de svenska myndigheterna gör.

Det  händer olika saker med de flesta, antagligen beror det ju på handläggaren. Knäppt att alla handläggare verkar arbeta på olika sätt och utgå från olika punkter, men det verkar vara så det fungerar. Det enda man kan göra är att fortsätta överklaga och hoppas på att det är en bra handläggare som fattar allvaret.
  • MaryCaroline
    Anonym (Medea) skrev 2010-05-17 13:25:09 följande:
    Ärligt talat, jo! I Utlänningslagen står det vad som gäller när en utländsk medborgare vill uppehålla sig i Sverige på olika grunder. Självklart utgår Migrationsverket från lagen när de fattar beslut. Ibland kan den tolkas olika av handläggare, beslutsfattare, offentligt biträde, allmänheten osv. Då kan Migrationsöverdomstolens domar bli vägledande praxis för hur lagen ska tillämpas. Det var inte "ingen som visste eller fick svar" i din kusins fall om de nu ansökte om uppehållstillstånd, för i så fall fick de eventuellt ett biträde, och garanterat ett skriftligt avslagsbeslut med en motivering till VARFÖR de inte fick uppehållstillstånd inifrån (= inte uppfyllde rekvisiten i lagen) och möjlighet att överklaga beslutet och få det prövat i domstol.
    Jo, det står så ja. Men att tro att Migrationsverket alltid arbetar utifrån det är naivt. Sen undrar jag också hur Migrationsverket kunde använda sig av Amnestys landsinformation om Iran? Det var väl då snarare vi som skulle ha använt oss av den eftersom det står klart och tydligt i den om Irans tortyr och dödsstraff och hur det funkar där. Hur kan de använda den som motpart?

Tolkas olika av olika handläggare? Jo jag tackar jag. Tycker det ska vara ganska självklart att de som jobbar på Migrationsverket ska ha rätt uppfattning om vad lagen innebär, vilket de faktiskt inte verkar göra, trots att de själva använder sig av diverse kapitel och paragrafer i sina beslut. Men när man själv påpekar något ur lagen, då gäller det visst inte åt andra hållet!

Domstolen lyssnar sällan på frågor som rör uppehållstillstånd med anknytning. Det är Migrationsverket eller ambassaden man ska vända sig till. Jag har själv redan försökt med Migrationsdomstolen och det funkar där inte. Dessutom kan man få uppehållstillstånd inifrån om man har särskilda skäl, men det följs inte alltid heller. Verkar snarare som att Migrationsverket tycker det är bättre att kasta ut både tid och pengar på att återvända till sitt hemland för att sen efter ett halvår eller mer försöka ta sig tillbaka till Sverige, om det ens går!
Svar på tråden Ni som _kan_ det här med uppehållstillstånd pga anknytning