• garib

c uppsats analys

Jag har fastnat i mitt skrivande av c uppsats. Vet ej hur jag ska skriva analys. Nagon som kan hjalpa mig och ge tips.

• Svar på tråden c uppsats analys
  • Anova

Är det "koppla ihop empirin med uppstatsens teoretiska referensram" som du menar?

• Memnok77

Vilket ämne skriver du om? Inom vilken fakultet?

Normalt är analysen avsnittet där du binder samman din empiri och din teori. Diskutera din empiri utifrån teorierna du använder.

Oerhört svårt att hjälpa till med så här lite information förresten, skriv lite mer utförligt om din uppsats, syfte och hela det där.

• garib

alltsa jag bygger uppsatsen pa intervju med olika larare och elever,i analysen ska man alltsa tex skriva nagot som en elev sagt och sedan  namna en pedagog som stodjer dessa tankar

• garib

jag skriver om ett skolamne,syftet ar att ta reda pa vad olika elever och larare tycker om amnet och vad som ar viktigt i undervisningen. jag gar pa lararutbildningen

• Memnok77
    garib skrev 2010-01-30 14:33:56 följande:
    jag skriver om ett skolamne,syftet ar att ta reda pa vad olika elever och larare tycker om amnet och vad som ar viktigt i undervisningen. jag gar pa lararutbildningen
    Det kan du inte ha som syfte i en c-uppsats. Har du pratat med din handledare?
  • vindil

Ett tips kanske är att du börjar med att hitta det som var likt teorin, det som stämde överens med dina intervjuresultat. Sen det som inte är likt.
    Eller - fråga din handledare.

• dotty

du menar kopplingen mellan empiri och teori. vad har du för teori(er)?

• Anova
    garib skrev 2010-01-30 14:22:02 följande:
    alltsa jag bygger uppsatsen pa intervju med olika larare och elever,i analysen ska man alltsa tex skriva nagot som en elev sagt och sedan  namna en pedagog som stodjer dessa tankar
    Har du någon problemförmulering, någon hypotes eller likande du arbetar utifrån?
    Det syfte du har måste du koppla till en sådan. Den bör du ha skrivit innan du kommit på syftet, i alla fall haft ett hum om vad den ska vara.

Dina intervjuer är din empiriska referensram. Det är den som du vetenskapligt ska granska utifrån vetenskapliga teorier.
    Jag är inte lärare så jag har inte så stor koll på detta, men här tycker i alla fal jag att det borde finnas teorier kring inlärning och pedagogik. Självklart kan du använda pedagoger i teorin, men då bör det vara vedertagna pedagogiker/kända pedagoger, säg t.ex. Waldorf och Montesori.

I analysen ska du använda din teori, jämföra den med dina intervjusvar och koppla samman de med den problemformulering/hypotes du valt för att uppfylla syftet med själva uppsatsen.

Efter analysen bör en slutsats eller diskussion komma. Där kan du t.ex. jämföra svaren mellan elever och de lärare du intervjuat. Slutsatsen ska också ge svaret på problemet/hypotesen du hade som utgångspunkt i studien.

Använd din handledare!! De är ofta de som kan svara bäst..

Memnok77 skrev 2010-01-30 15:34:18 följande:
    Det kan du inte ha som syfte i en c-uppsats. Har du pratat med din handledare?
    Njo. Man kan väl ha syfte att undersöka vad som är viktigt i undervisningen.. Men då gäller det att ha en mer vetenskaplig problemformulering/hypotes.
  • Memnok77
    Anova skrev 2010-01-30 16:16:46 följande:
    Njo. Man kan väl ha syfte att undersöka vad som är viktigt i undervisningen.. Men då gäller det att ha en mer vetenskaplig problemformulering/hypotes.
    Jag har handlett ett flertal c-uppsatser, det där skulle jag aldrig släppa igenom. För luddigt och allmänt.
  • Anova
    Memnok77 skrev 2010-01-30 16:30:56 följande:
    Jag har handlett ett flertal c-uppsatser, det där skulle jag aldrig släppa igenom. För luddigt och allmänt.
    Jo jag vet.. Jag har stött på dig förr, på annat forum.

Om man nu vill undersöka vikten av elevdeltagande vid farliga kemilaborationer så är väl det ganska logiskt har syftet är att undersöka vad elever och lärare tycker är viktigst i ämnet kemi? Då har man t.ex. teorier kring inlärning i den teoretiska referesramen.

Sen att undersöka vad elever/lärare tycker om ämnet generellt är väl mindre vetenskapligt.

Det vi bör ha i åtanke är att det är stor skillnad mellan olika skolor och fakulteters krav. Sånt borde väl även du märkt?
  • Memnok77
    Anova skrev 2010-01-30 16:44:46 följande:
    Jo jag vet.. Jag har stött på dig förr, på annat forum. Om man nu vill undersöka vikten av elevdeltagande vid farliga kemilaborationer så är väl det ganska logiskt har syftet är att undersöka vad elever och lärare tycker är viktigst i ämnet kemi? Då har man t.ex. teorier kring inlärning i den teoretiska referesramen. Sen att undersöka vad elever/lärare tycker om ämnet generellt är väl mindre vetenskapligt. Det vi bör ha i åtanke är att det är stor skillnad mellan olika skolor och fakulteters krav. Sånt borde väl även du märkt?
    Om det hade varit ditt ämne man skulle undersöka så hade väl syftet snarare varit att ta reda på hur elevdeltagande skapar förståelse och vad det finns för risker med det i samband med fysikexperiment. Inte att ta reda på vad de tycker om ämnet.

Ett bättre syfte hade varit: Att ta reda på hur inlärning är kopplat till vad man tycker är roligt eller något liknande. Om man nu skall undersöka hela ämnet och elevers preferenser.

Men jag är medveten om att det är skillnad mellan olika skolor och fakulteter, jag vet också att lärarutbildningen numera är ett skämt kvalitetsmässigt. Trodde bara inte att det var så här illa.
    garib skrev 2010-01-30 14:22:02 följande:
    Vad är det du har intervjuat dem om? Vad är det din C-uppsats undersöker? Vilken är din problemformulering? Jag tror inte (nu vet jag inte vilka krav dina lärare har) att det räcker med att säga: "Elev A sade att han tyckte att det var roligt med experiment, det stämmer överens med pedagogiprofessor X som också säger att det är viktigt med experiment".
  • Aleida

Ska du bara koppla ihop pedagoger och elever? I analysen ska du koppla samman resultatet från respondenterna med ditt empiriska underlag. Du måste väl ha läst metodkurser innan det blev dags för c-uppsats? Och vad säger din handledare??

• garib

uppsatsen har gatt till opponering, jag blev uppmanad att skriva om anaysen

• Memnok77
    garib skrev 2010-01-30 18:18:02 följande:
    uppsatsen har gatt till opponering, jag blev uppmanad att skriva om anaysen
    Vad du skall skriva beror ju på vad din empiri handlar om. Så:

Vad har du intervjuat pedagogerna och eleverna om?

Vilka teorier har du tagit upp?

Vad har du för problemformulering?

Kan du inte berätta lite mer om ditt syfte?

Alla de här frågorna avgör hur du skall skriva din analys.
Svar på tråden c uppsats analys