Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

    c uppsats analys

    Är det "koppla ihop empirin med uppstatsens teoretiska referensram" som du menar?

  • Anova
    garib skrev 2010-01-30 14:22:02 följande:
    alltsa jag bygger uppsatsen pa intervju med olika larare och elever,i analysen ska man alltsa tex skriva nagot som en elev sagt och sedan  namna en pedagog som stodjer dessa tankar
    Har du någon problemförmulering, någon hypotes eller likande du arbetar utifrån?
    Det syfte du har måste du koppla till en sådan. Den bör du ha skrivit innan du kommit på syftet, i alla fall haft ett hum om vad den ska vara.

    Dina intervjuer är din empiriska referensram. Det är den som du vetenskapligt ska granska utifrån vetenskapliga teorier.
    Jag är inte lärare så jag har inte så stor koll på detta, men här tycker i alla fal jag att det borde finnas teorier kring inlärning och pedagogik. Självklart kan du använda pedagoger i teorin, men då bör det vara vedertagna pedagogiker/kända pedagoger, säg t.ex. Waldorf och Montesori.

    I analysen ska du använda din teori, jämföra den med dina intervjusvar och koppla samman de med den problemformulering/hypotes du valt för att uppfylla syftet med själva uppsatsen.

    Efter analysen bör en slutsats eller diskussion komma. Där kan du t.ex. jämföra svaren mellan elever och de lärare du intervjuat. Slutsatsen ska också ge svaret på problemet/hypotesen du hade som utgångspunkt i studien.

    Använd din handledare!! De är ofta de som kan svara bäst..

    Memnok77 skrev 2010-01-30 15:34:18 följande:
    Det kan du inte ha som syfte i en c-uppsats. Har du pratat med din handledare?
    Njo. Man kan väl ha syfte att undersöka vad som är viktigt i undervisningen.. Men då gäller det att ha en mer vetenskaplig problemformulering/hypotes.
  • Anova
    Memnok77 skrev 2010-01-30 16:30:56 följande:
    Jag har handlett ett flertal c-uppsatser, det där skulle jag aldrig släppa igenom. För luddigt och allmänt.
    Jo jag vet.. Jag har stött på dig förr, på annat forum.

    Om man nu vill undersöka vikten av elevdeltagande vid farliga kemilaborationer så är väl det ganska logiskt har syftet är att undersöka vad elever och lärare tycker är viktigst i ämnet kemi? Då har man t.ex. teorier kring inlärning i den teoretiska referesramen.

    Sen att undersöka vad elever/lärare tycker om ämnet generellt är väl mindre vetenskapligt.

    Det vi bör ha i åtanke är att det är stor skillnad mellan olika skolor och fakulteters krav. Sånt borde väl även du märkt?
Svar på tråden c uppsats analys