Inlägg från: Memnok77 |Visa alla inlägg
  • Memnok77

Medium etc Bluff?

satakatse skrev 2010-01-30 18:36:51 följande:
    svårt det där, de finns ju program där medium har pricka in mycket rätt i olika saker, fått in namn och år osv... vilket sen har visat dig stämma när man har gjort efterforskningar...
    Det jag har sett har snarare handlat om vaga utsägelser som man sedan har tolkat så att de passar verkligheten, det är ju aldrig så att ett medium säger: "Här har jag din farmor Anna hos mig, hon dog 1986 och låter hälsa att det ligger en tavla målad av picasso på din vind som ni inte har hittat" utan det är ju snarare så att någon säger: "Jag får en känsla av namnet Anna, Ann eller Anne.... känner du igen det"

Jag tycker att det verkar vara självklar cold-reading/hot reading.

Däremot är jag övertygad om att vissa medium inte medvetet luras utan faktiskt tror på sin egen förmåga.
  • Memnok77
    satakatse skrev 2010-01-30 19:18:52 följande:
    jaa, men vad jag har förstått de där med mediu, och prata med döda, är inte som ett samtal med en levande... undra varför... (kanske för att de är döda och saknar kropp) så det kan ändå inte vara underligt att man förminner ordet, men får inte ut den helt med säkerhet.. sen så är det mycket bilder som de får till sig så som de ska berätta ur sen..
    Nej det är klart. Det finns alltid en massa förklaringar och anledningar till varför man inte kan få fram någon vettig information från "andevärlden".

Det är klart att det är väldigt lägligt att medium kommunicerar med de döda på precis samma sätt som man gör när man försöker få information från personen man läser för. Det är också väldigt lägligt att man helt enkelt kan säga: "Nej, det är dålig energi här/det fungerar inte idag, andevärlden kan man inte styra" när man inte får fram något.

Om du tänker helt logiskt nu och bortser från vad du tror/vill tro: Är det inte mer sannolikt att mediumen helt enkelt hittar på än att de har kontakt med de döda?
  • Memnok77
    satakatse skrev 2010-01-30 19:44:07 följande:
    nja, att vissa medium har dåliga kunskaper eller dåliga dagar, är inte desamma som att mediumskap inte finns... sen på det att de har dålig självkänsla och anklagar dåliga energier är bara dåligt och sen så klart finns det de vilka vill göra sig märkvärdiga och låtsas kunna, med tanke på att det är så modernt och nästan fint att vara medium..
    Men det finns ju inga som helst bevis för att det skulle finnas och det har gjorts hur många försök som helst för att hitta bevis på att det finns. Det har inte funnits en enda person som har kunnat bevisa sin förmåga, och då har det varit ganska enkla test (vilken ägodel hör till vilken person etc). Har alla dessa medium som har prövat att bevisa sin förmåga haft en dålig dag när de har försökt?

Och det är inte "modernt och nästan fint", det är sjukt obildat och nästan WT att tro på sådant där.
  • Memnok77
    Tupp skrev 2010-01-30 20:20:14 följande:
     Vaknar man en dag och tänkar att: -hmmm jag ska blåsa folk på ett känslomässigt plan.
    Jag tror nog mer att det handlar om folk som tror på det själva och sedan vill de "utveckla" sina egna mediala förmågor. Alltså att man faktiskt tror på det själv.
  • Memnok77
    Esmiso skrev 2010-06-20 07:54:01 följande:
    menar du akupunktur? För det fungerar väldigt bra kan jag tala om. Fick det som smärtlindring vid min senaste förlossning (ja, det används som vedertagen smärtlindring) och hade stor hjälp av det. Dra inte allt över en kam. FFinns mycket naturpreparat och alternativa behandlingar som fungerar. var tror du " traditionell" medicin kommer ifrån?
    Vår barnmorska berättade att akupunktur som smärtlindring fungerade i 25-30% av fallen. Ungefär samma som vilken annan placeboeffekt som helst.
Svar på tråden Medium etc Bluff?