Medium etc Bluff?
Jag funderar på ifall det finns någon slags seriös forskning som talar för att medium verkligen har speciella förmågor att kommunicera med de på "den andra sidan" Själv är jag av den åsikten att det är bluff. Vad tror ni?
Jag funderar på ifall det finns någon slags seriös forskning som talar för att medium verkligen har speciella förmågor att kommunicera med de på "den andra sidan" Själv är jag av den åsikten att det är bluff. Vad tror ni?
svårt det där, de finns ju program där medium har pricka in mycket rätt i olika saker, fått in namn och år osv... vilket sen har visat dig stämma när man har gjort efterforskningar...
Jag är lite splittrad i frågan. Jag tror på spöken och ibland kan ju faktiskt medium pricka in en del saker... så vissa kanske kan känna något på något sätt...
Men så finns det bluffar också. Se bara dessa klippen med ett känt (tror jag) amerikanskt medium:
I det sista klippet förklarar hon för två förkrossade föräldrar att deras son blivit mördad... vilket sedan visar sig vara osant. Smidigt!
Något som gör mig väldigt skeptisk till medium exempelvis i programmet "Det okända" är att det ofta verkar kristet, på något sätt. Alltså, när de skall leda spöken till ljuset går de runt där med kors och så och då känns det som att... skall man tro på dem får man även tro på religion... vilket jag inte gör. Så då tycker jag det hela blir lite fånigt när de går runt där med sina kors eftersom jag inte tycker de har med "andra sidan" att göra...
Så... jag är splittrad.
Nej det finns ingen (seriös) forskning som talar för medium. Det finns en del som talar emot dock.
Jag kan bli så irriterad ibland om jag ser en bit av t.ex det okända, människor som får höra hur deras anhöriga i vissa fall är och traskar runt i huset, altså de människor som medverkar är väl ofta mer eller mindre mottagliga för mediumets "förmågor" men ett mediums påståenden måste ju i så fall röra upp oerhörda känslor och jag förstår inte hur man kan få för sig att börja bluffa om sådant. Vaknar man en dag och tänkar att: -hmmm jag ska blåsa folk på ett känslomässigt plan. Det är som med trolleri eller magi det finns en förklaring som inte alltid är så spektakulär. Jag säger inte att det inte existerar oförklarliga ting men jag vill ha bevisat att dessa finns innan jag tror på det.
Ge mig beviset.
Pluvdo klippen du länkade var föresten klockrena =)