Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Medium etc Bluff?

Nej det finns ingen (seriös) forskning som talar för medium. Det finns en del som talar emot dock.

Credulity kills - Carl Sagan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tupp skrev 2010-01-30 20:20:14 följande:
    Vaknar man en dag och tänkar att: -hmmm jag ska blåsa folk på ett känslomässigt plan. Det är som med trolleri eller magi det finns en förklaring som inte alltid är så spektakulär
    Många är nog inte ens medvetna om att de använder sig av cold reading. Jag har alltid varit bra på att "läsa av" människor, det har varit helt naturligt för mig. I tonåren så kollade jag upp det lite mer noggrant och det visade sig att teknikerna jag använde helt naturligt var cold reading.

Jag är långtifrån så skicklig som många medium är men jag kan mycket väl tänka mig hur det verkar om man upplever att man kan läsa av människor och samtidigt har en tro på det övernaturliga, att det är andarna som talar till en.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nelah skrev 2010-01-30 22:16:34 följande:
    Hon började berätta en massa saker och så till sist kom vi fram till att det måste varit farfar. Beskrivning hur han såg ut o så där.
    Klassiskt tillvägagångssätt för cold readers.

Jag rekommenderar Ian Rowlands bok The Full Facts Book of Cold Reading och en sökning på youtube för att se hur det går till.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nelah skrev 2010-01-30 23:02:13 följande:
    Tror fortfarande att hon är äkta, oavsett vad ni andra tror :) det var en häftig upplevelse som jag tänker prova på igen.
    Tror du att hon skulle klara av att göra samma sak under vetenskapligt kontrollerade former?

Det är ju så att vår hjärna fyller i saker vare sig vi vill eller ej. Ett annat problem är confirmation bias som nämns ovan, vi minns saker vi tycker stämmer överens/vi gillar och glömmer det andra.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nelah skrev 2010-01-30 23:02:13 följande:
    3. Hon slog inte ner blicken en enda gång, kollade på en när man pratade med henne som man gör.
    Här har vi ett exempel på vad som skulle kunna vara confirmation bias. Den ursprungliga förklaringen var så här:
    Dilong skrev 2010-01-30 22:43:18 följande:
    3. ...en ödmjuk framtoning. Skryt inte om din förmåga! Slå blygsamt ned blicken om kunden berättar om de stordåd som ryktesvägen tillskrivs dig, hur fantasifulla de än är. Försök inte verka smart - eller, rättare, försök att inte verka smart! Du söker ju samarbete, inte beundran, eller hur? 
    Men du tolkade det som att det handlade om var blicken är i allmänhet i ett samtal, en förklaring till varför du gjorde så kan vara att du redan visste vad du letade efter. I det här fallet saker som inte stämde överens med Dilongs lista. Det du beskriver passar helt enkelt inte in på förklaringen.

Detta är ingen försök att köra över dig eller på något sätt dumförklara dig, det händer oss allihop. Jag gjorde det för ett par veckor sedan här på forumet där jag tolkade information utifrån mitt sätt att se på saken.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Nelah skrev 2010-01-30 23:20:13 följande:
    Det var häftigt i vilket fall som helst :) även om det inte var på "riktigt"
    Det är det verkligen. Jag skulle gärna se att fler medium "kom ut" som cold readers för det är en häftig show att se oavsett om andar är inblandade eller inte.
    Är lite fascinerad av sådant.
    Jag också.
    Och jag tror att det finns människor som kan ha kontakt med den andra sidan.
    Det gör inte jag dock. Varken folk som kan få kontakt eller den andra sidan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dilong skrev 2010-02-01 15:03:02 följande:
    Fler magiker finns i Sverige, tex John Houdi, som gärna avslöjar sk riktiga medium: www.houdi.se/blog/ Och har man missatHenrik Fexeus så är även han värd en titt (han har dessutom skrivit några böcker): tinyurl.com/ykyzj5h
    Jag köpte hans senaste för ett par veckor sedan. Jag har bara kollat igenom den men den verkar vara på samma nivå som hans förra bok. Med andra ord lättläst och ganska intressant.
Svar på tråden Medium etc Bluff?