• Matilda28

Hur svårt/lätt är det att gå ner i vikt efter graviditeten?

Har ökat över 20 kilo under graviditeten. Förutom bebis drar jag omkring på extrakilon som är orsakade av bullar, kakor, godis, mackor osv. Är kanske inte så jättetjock men känner mig ENORM.

Ska föda när som helst (BF+7 idag) och nu börjar snart resan tillbaka...

Vad tycker/tyckte ni mammor som gått upp under graviditeten? Var det svårt att gå ner? En del tidningaroch böcker skriver att det är så himla LÄTT, andra påstår att det är SVÅRT. Vem ska man tro på egentligen?

/ Matilda

• Svar på tråden Hur svårt/lätt är det att gå ner i vikt efter graviditeten?
  • Tin o Trolls mamma

Jag kan bara svara utifrån min egen erfarenhet. Jag har JÄTTESVÅRT att gå ner i vikt efter förlossning och under amning. När jag blev gravid andra gången när ettan var ett år så hade jag fortfarande 5 kg kvar sen graviditeten. Gick väl upp totalt 17 kg första gången.

Andra gången tog det över ett år innan jag hade gått ner till det jag vägde innan jag blev gravid. Då hade jag gått upp runt 20 kg.

Ekorren.

• Jatsu

Hej.
    Gick upp 30 (!!!) kg förra graviditeten. Massor av vätska i kroppen men också mycket godis. Hade gått ner 17 kg efter en vecka på BB, det bara rann av och ur mig. Efter ett år hade jag gått ner alla kilon utan att för den skull anstränga mig särdeles mycket. Drog bara ner på fika och godis efter jag slutat amma. Amningen kräver mycket energi och kan man då hålla sig ifrån fika och godis så går man nog ner ännu fortare.

• mammacatta

så här tror jag:

det som är säkert är att det är ingen idé att stressa - kroppen kommer att anpassa sig så småningom. om du går tillbaka till livet du hade innan (maten alltså) så kommer du att gå ner till nånting som påminner om din gamla vikt. men din kropp blir ju naturligtvis inte likadan - du har ju burit, fött och ammat ett barn!

men det tar ganska lång tid - upp till 9 månader åtminstone. och det spelar ingen roll om du tränar järnet å viktväktar eller om du bara lever med bäbisen, så blir det som det skulle iallafall till slut.

"lätt" tror jag de menar att när man ammar så går det 300 kcal extra/dag
    "svårt" så menar de säkert att man får ju inte tillbaks sin gamla kropp.
    men vaddå: du har ju fått barn!

• CeeJay

Första graviditeten gick jag upp runt 22 kg - och gick ner 12... MEN det var utan att göra någonting så jag får väl vara nöjd med det.. Jag har jättesvårt att gå ner i vikt och nu denna graviditet har jag snart gått upp 10 kg (är i v 32) och kanske landar på runt 20 kg även denna gång - men då har jag ju runt 30 kg att bli av med!

Efter förra graviditeten var jag inte motiverad direkt men NU denna gång känner jag att jag kommer att verkligen ta tag i min vikt när förlossningen är över dvs äta jättesunt under amningen för att sen börja "banta" när amningstiden är förbi.

Mina tankar kretsar kring att jag vet att jag kommer att behöva lite hjälp, har siktat in mig på att kanske gå med i viktväktarna. Jag räknar med att kanske gå ner 30 kg på 1-1,5 år för det är bättre för kroppen att gå ner långsamt.

Viktminskningen efter gravditet beror ju på många saker. Har man tidigare haft viktproblem, har man alltid haft lätt att gå ner i vikt, har man sunda matvanor eller är en gottegris (som jag), gener, hur kroppen reagerar efter förlossningen - jag hade värk efter foglossning och förlossning i ca 8 månader efteråt och klarade inte av att träna upp någon styrka osv osv osv...

Önskar lycka till med förlossning och även med att du ska bli nöjd med din kropp efteråt oavsett om du har lätt eller svårt att "komma tillbaka"...

• Matilda28

Stort tack för att ni delade med er av era erfarenheter! Nu ska jag koncentrera mig på att föda barn!
    / Matilda

• minibulan

Hej...

Jag gick upp 17-18 kg och nu 3 veckor efter födsel har jag 7 kg kvar att gå ner. För mig har amningen satt fart på viktminskningen samt att gå, även små korta turer.
    Blir genomsvett av en 20 min promenad. Kom i mina vanliga jeans igår. Lycka till med allt.

• Realmilla

Det är så olika....en kompis till mig gick upp 16 kg och ner 19 kg på 3-4 månader

en annan kompis behöll 16 kg efter förlossningen och dt tog henne 1,5 år innan hon började minska i vikt....

men jag tror dt handlar mkt om motivation äta bra osv...amma säger dem ju ska ta bort några kilon också.

• Tin o Trolls mamma

När jag ammar sitter fettet som berg. Det måste vara så att min kropp anser att jag behöver en reserv!

Ekorren.

• MissLilo

det är ju så himla olika.

Min mage sjönk ihop bara 1 minut efter förlossningen....blev verkligen superplatt!!
    Och efter 1 vcka hade jag gått ner alla 15 kilo, utan att göra något alls. Åt normalt, och rörde mig knappt något alls(vaggade bara dottern och handlade mat i affären 2 minuters promenad bort).

Medan andra i minföräräldrargrupp gör precis samma sak......och kilona sitter kvar.

Svar på tråden Hur svårt/lätt är det att gå ner i vikt efter graviditeten?