Första graviditeten gick jag upp runt 22 kg - och gick ner 12... MEN det var utan att göra någonting så jag får väl vara nöjd med det.. Jag har jättesvårt att gå ner i vikt och nu denna graviditet har jag snart gått upp 10 kg (är i v 32) och kanske landar på runt 20 kg även denna gång - men då har jag ju runt 30 kg att bli av med!
Efter förra graviditeten var jag inte motiverad direkt men NU denna gång känner jag att jag kommer att verkligen ta tag i min vikt när förlossningen är över dvs äta jättesunt under amningen för att sen börja "banta" när amningstiden är förbi.
Mina tankar kretsar kring att jag vet att jag kommer att behöva lite hjälp, har siktat in mig på att kanske gå med i viktväktarna. Jag räknar med att kanske gå ner 30 kg på 1-1,5 år för det är bättre för kroppen att gå ner långsamt.
Viktminskningen efter gravditet beror ju på många saker. Har man tidigare haft viktproblem, har man alltid haft lätt att gå ner i vikt, har man sunda matvanor eller är en gottegris (som jag), gener, hur kroppen reagerar efter förlossningen - jag hade värk efter foglossning och förlossning i ca 8 månader efteråt och klarade inte av att träna upp någon styrka osv osv osv...
Önskar lycka till med förlossning och även med att du ska bli nöjd med din kropp efteråt oavsett om du har lätt eller svårt att "komma tillbaka"...