vill bli mamma 2009 skrev 2010-10-07 21:24:41 följande:
Hej allesammans.
Vår son, som är 4 månader, har eventuellt fått epilepsi. Jag undrar om någon här har erfarenhet av behandling av så små barn och/eller av medicinen Trileptal på små barn.
I bipacksedeln till Trileptal står det flera gånger att den rekommenderas till barn över 6 år. Det står också att man gjort studier på yngre barn, men att "säkerhet och effekt inte kan säkerställas" eller något liknande. Det känns inte bra att trycka i min lilla bebis något som inte rekommenderas under 6 år...
................................
Tungt är det. Hoppas någon med erfarenhet orkar skriva några rader. Det är alltså främst medicineringen som gör mig nervös just nu.
Tack på förhand.
Jonna
Hej,
min lilla tjej medicinerar med Trileptal och började med den när hon var ett år. Vad vi kan se har hon inga biverkningar och de har tagit flera blodprover på henne som visar att alla värde är fullt normala( man kollar njurar, levern, salthalt, blodvärde, koncetration av medicinen i blodet). Vi skulle ha börjat medicinera henne när hon var 9 månader då hon fick sin första kramp men vågade inte efter att ha läst på om medicinen samt var man osäker om anfall berodde på EP. Inget beslut jag är stolt över för hon fick flera kramper som varade längre än de första och kom tättare vid varje lilla infektion, trötthet, starkt ljus etc.
I december förra året började hon med medicinen, samma som din pojke med 0,5 ml och idag är hon uppe i 2 ml morgon 2,5 kvällen.
I början tyckte vi att hon sov lite mer än vanligt men efter allt hon har gått igenom var det bara skönt att ha henne krampfri och en förutsättning är att de sover bra och är utvilade. Efter ett par veckor var hon som vanligt. Nu får hon medicinen 7 på morgonen och efter det går hon på dagis och är pigg fram till 12 som hennes jämnåriga. Vi ser ingen biverkan av medicinen, bara en trygghet och skydd mot kramper.
Sedan hon började medicinerea har hon varit krampfri.
Hon utvecklas bra, är som jämnåriga, pigg och glad liten tjej. Sist vi var på kontroll sa läkare att hon inte behövde lämna fler prover och om hon håller sig krampfri kommer vi träffa läkare igen först om ett år.
Både jag och hennes pappa är glada för Trileptal för den hjälpte och hjälper vår lilla tjej. Hoppas det hjälper dig att minska din ångest, ingen vill utsätta sina barn för mediciner men tack och lov finns de och är nödvändiga för många.