Epilepsitråden 11
Hej!
Får jag komma in här en stund? Jag sitter med magont och är så orolig för min son, snart 8 månader. Han har för några dagar sen ett beteende som gjorde att vi åkte till ALS akut. Där blev vi slussade till Neuropediatriska avdelningen. Han "krampar" eller - jag vet inte vad jag ska kalla det för - armarna åker upp, viftar på händerna/rycker på dem och armarna, blicken åker uppåt och huvudet neråt. Sen skrattar han/skriker efterråt. Jag trodde först att han hade kommit på en ny lek, men sen har det upprepat sig och ibland flera gånger i följd. Men det verkar som att vi kan "bryta" det på nåt sätt - och han verkar skratta efterråt. Men läkarna på ALS (neuropediatriska avdelningen) har tittat på det här och de vill utreda honom. De tror inte att det är infantil spasm. EEG visade inget. Blodproverna såg bra ut. De har ultraljudat hans hjärna (genom fontanellen) och det ser fint ut.
Min sambo har väldigt ont i magen och är orolig och ledsen för det ser otäckt ut när lillpojken gör så här. Jag själv börjar känna ångesten växa fram i magen. För tänk om det ändå är något hemskt. Och vad innebär det?
Pojken gör mest så när han ligger på rygg. Har hänt när han sitter upp också, men mest är det när han ligger på rygg. Ibland verkar det som att han kan styra det själv. Men det är så svårt att säga.
Imorgon ska han fortsätta utredas på avdelningen. De planerar att göra EEG med video. Kanske också magnetröntgen med nersövning.
Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg. Jag är bara så rädd. Jag har en äldre son på 10 år med ADHD och autistiska drag. Och sen har vi en dotter på 2 år som är livlig och som måste passas mycket. Och så lillpojken med detta.