• Mandarina

    Är det bra/positivt att ha åsikter?

    Är det bra/positivt att ha åsikter? Och på vilket sätt är det bra? Innebär det att man vet vem man är och vart man står?

    Berätta och utveckla gärna själv!

  • Svar på tråden Är det bra/positivt att ha åsikter?
  • Leo1977

    Det är positivt att ha åsikter och att kunna stå för dem! Det borde alla göra och om man inte kan går det att träna upp.


  • Maryestelle01

    Det är klart att man måste ha åsiker..Det värsta jag vet är när människor står och tycker i ett hörn för sig själv och inte vill prata ur skägget.
    Jag har alltid haft många åsikter, men har med åren lärt mig att välja mina strider. När jag var yngre vek jag aldrig ner mig jag kunde starta en diskussion om ingenting. Vilket jag inte gör längre. Men det ser jag bara som ett tecken på att jag vuxit som människa. Men om jag ger mig i diskussioner och har en åsikt om den har jag ofta tänkt igenom den ordentligt först.

    Sedan kan det var svårt att bemöta folks åsikter som exempel här på FL då en del kanske inte har alla hästar i hagen..
    Hur bemöter man en människa som har bestämt sig för att jorden är platt.. då väljer jag mig att dra mig ur, finns ingen anledning att slösa tid på en sådan person.

    Enligt mig är det inte alltid helt lätt att framföra sin åsikt via forum.. man blir ofta missförsådd och andra kan inte höra i vilket tonläge inlägget lägg fram.
    Men jag tycker det är bättre att ha en åsikt som är fel än att inte tycka alls...{#lang_emotions_smile}

  • saltabanditen

    Jag svarar med en motfråga, är det negativt att ha åsikter?

    Människor består av så mycket mer än åsikter, det säger en del om dig som människa men långt ifrån allt.

    Ju mer genomtänkta åsikterna är, ju mer kunskap man har desto osäkrare blir ställningstagandet.

    De som benhårt hävdar att deras åsikt är den rätta, de som är mest ovilliga att reflektera över andra infallsvinklar är i allmänhet de som vet och kan minst.

  • LyckligtSlut

    Tycker att det vore skönt att bara vara nöjd, låta alla vara som de är utan att bry sig, bara käka kakor och ligga och titta på komediserier hela dagen. MEN det är ju då en åsikt i sig det också. Kakor är gott, jag tycker att du ska ge mig kakor, det är skönt att slappa, The Office är kul mm.

    Svårt att som individ vara helt utan åsikter. Negativt är väl att man blir arg på saker som man t ex kunnat strunta i och bara vara nöjd om man inte brytt sig alls.

  • ViceGuy

    Känslobaserade åsikter är farliga.

    Faktabaserade åsikter är nyttiga.

    Hade vi människor levt efter denna modell lite oftare, kanske vi inte hade dödat varandra pga våra olikheter.


    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Maryestelle01
    saltabanditen skrev 2010-03-18 02:46:50 följande:
    JDe som benhårt hävdar att deras åsikt är den rätta, de som är mest ovilliga att reflektera över andra infallsvinklar är i allmänhet de som vet och kan minst.
    Här håller jag med till 100% bra sagt.
    ViceGuy skrev 2010-03-18 13:09:31 följande:
    Känslobaserade åsikter är farliga.
    Dom kanske är farliga..men jag tror att de flesta åsikter och beslut tas efter just den modellen. Och det beror på inom vilket område man talar. Mat som exempel spelar det inte så stor roll. Jag känner för pannnkaka idag fast enligt index om bäst näring och kalorier bör jag äta stekt fisk och potatis.
    Så ämnesområdet påverkar farlighetsgraden, och tycka kan man för det mesta göra..det är när det övergår i handling som problemen uppstår.....enligt mig.
  • Seraph

    Faktumet att TS ställer den frågan och är direkt ute efter folks åsikter då? :)

    Nej men en åsikt är en åsikt tills den blir subjektivt uppfattad och tolkad av någon annan. Detta i sig är varken bra eller dåligt tills man sätter ett perspektiv på det hela och gör en tolkning av vad som är bra och/eller dåligt.

    Jag tycker att åsikter är bra - det är så människorna har utvecklats hittills och vi kan lika gärna fortsätta med det.

    Ska man göra det lite mer icke-filosofiskt så håller jag med om att det är viktigt att veta att din åsikt är just DIN åsikt och inte mer än så. Det gäller ironiskt nog allt man säger, även det jag skriver här :)

    Skön fråga ;)

  • kutiom

    Nej, oftast är det inte bra att ha åsikter. Det är något "andra" ska ha och som vanlig simpel människa ska du bara hålla med vad "ledaren" säger. Vi är flockdjur och förväntas följa en ledare och denne ska naturligtvis ha åsikter men många männsikor med ledaregenskaper betyder i regel bråk/tråkigheter. Tror jag.

  • Zaria

    Ja det är bra med åsikter och stå för dem, däremot behöver man inte basunera ut alla åsikter i tid och otid.

Svar på tråden Är det bra/positivt att ha åsikter?