• sofieo3

blir så trött/förbannad på bonusföräldrar.

hej!!

hur fan kan man gå till en man/kvinna som har barn om man inte kan acceptera att hon eller han ha barn?
    Barnen är en bonus man får i förhållandet, det ska man ha glädje av inte  att det är en jävla börda??
    jag själv är bonusbarn samt mina två bröder, min bonus mamma älskar oss lika mycket som vi älskar henne ÄVEN om vi har våran mamma, och även om våran bonusmamma har barn sen innan.. men hon och min pappa har ju fan valt oss bonusbarnen, annars hade det aldrig funkat. pappa hade aldrig hålt henne kvar om det inte funka mellan oss. 

förlåt men jag blev så arg idag har jag läst 2 inlägg där det e så synd om bonusmamman att hon kommer i andra hand av barnen. och jag hatar sånt, såklart barna kommer som nr ett.. Jag hoppas att om jag skilljer mig så hoppas jag att dom jag träffar att dom accepterar att minna barn går som nr ett, så som våra ev gemensama barn kommer göra, annars e det bara ett väg som vårat förhållande kan gå. 

• Svar på tråden blir så trött/förbannad på bonusföräldrar.
  • sextiotalist
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-02 12:58:18 följande:
    Nej precis. BARNEN kommer i FÖRSTA hand, dvs ALLA barn men som familj måste man kunna kompromissa vuxna emellan.
    Åh stackars barn när de blir vuxna, när de plötsligt upptäcker att världen inte cirkulerar kring dom. Vilken chock.
    I min värld kretsar alla kring alla, alla har rätt att komma i första hand, även de vuxna. Allas känslor är lika mycket värda, alla har behov, ibland får man backa, det gäller både barn och vuxna i min värld.
  • AnnanAnna
    sextiotalist skrev 2010-03-02 22:59:56 följande:
    Åh stackars barn när de blir vuxna, när de plötsligt upptäcker att världen inte cirkulerar kring dom. Vilken chock.I min värld kretsar alla kring alla, alla har rätt att komma i första hand, även de vuxna. Allas känslor är lika mycket värda, alla har behov, ibland får man backa, det gäller både barn och vuxna i min värld.
  • pyretochbönan0809
    Esther M skrev 2010-03-02 17:13:43 följande:
    varför ska just barnen komma i första hand?
    Barnen kommer alltid i första hand. Det betyder inte att allt blir som DE vill utan att deras omgivningar utformas så att vi som vuxna vet att det är det bästa för dem.
    sextiotalist skrev 2010-03-02 22:59:56 följande:
    Åh stackars barn när de blir vuxna, när de plötsligt upptäcker att världen inte cirkulerar kring dom. Vilken chock.I min värld kretsar alla kring alla, alla har rätt att komma i första hand, även de vuxna. Allas känslor är lika mycket värda, alla har behov, ibland får man backa, det gäller både barn och vuxna i min värld.
    Det betyder inte att allt kretsar kring dem. Det betyder att vi som vuxna ordnar en tillvaro så att barnen kan utvecklas och må bra vilket också innebär en bra tillvaro för oss vuxna.
    Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Esther M
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-03 09:24:56 följande:
    Det betyder inte att allt kretsar kring dem. Det betyder att vi som vuxna ordnar en tillvaro så att barnen kan utvecklas och må bra vilket också innebär en bra tillvaro för oss vuxna.
    "Barnen kommer alltid i första hand. Det betyder inte att allt blir som DE vill utan att deras omgivningar utformas så att vi som vuxna vet att det är det bästa för dem."

Det är tydligt att det fungerar så för dig, men alla är inte likadana. Alla tycker inte att barnen allltid ska komma i första hand.
  • sextiotalist
    Barnen kommer alltid i första hand. Det betyder inte att allt blir som DE vill utan att deras omgivningar utformas så att vi som vuxna vet att det är det bästa för dem. Det betyder inte att allt kretsar kring dem. Det betyder att vi som vuxna ordnar en tillvaro så att barnen kan utvecklas och må bra vilket också innebär en bra tillvaro för oss vuxna.
    Nej, i vår familj kommer inte vårt gemensamma barn och inte heller sambons, numera vuxna, barn med automatik först, vi vuxna har ordnat en tillvaro som passat alla, inte bara en del. Det betyder att ett eller flera barn har fått backa ibland, och vi vuxna ibland.
    Hemma hos oss skall alla må bra som möjligt och även mor och far har fått prioriteras även de.
  • bluebird

Jag har aktivt valt att inte låta mina barn få en bonusförälder, jag är hellre singel eller tillsammans med någon men utan krav och att denne får ansvar öht om barnen. FL har lärt mig att bonusföräldrar knappast är en bonus, en bonus ska ju vara positiv, och jag anser inte att svartsjuka och hat, irritation och elakhet är en bonus mina barn behöver.

• pyretochbönan0809
    Esther M skrev 2010-03-03 17:34:38 följande:
    "Barnen kommer alltid i första hand. Det betyder inte att allt blir som DE vill utan att deras omgivningar utformas så att vi som vuxna vet att det är det bästa för dem."Det är tydligt att det fungerar så för dig, men alla är inte likadana. Alla tycker inte att barnen allltid ska komma i första hand.
    Det verkar som att mitt ordval har missuppfattats. När jag skriver "alltid" så menar jag ju naturligtvis i speciella situationer då barnets välbefinnande är otroligt viktigt. Gäller det i allmänhet håller jag med om att vi som vuxna har ordnat en tillvaro som vi trivs bäst i och när vi mår bra så mår våra barn bra. I dessa vanliga fall får barnen anpassa sig men får jag frågan om vem som kommer först i den här familjen så svarar jag barnen. Sen på vilket sätt det är så kan diskuteras i all oändlighet för det är olika från situation till situation.
  • rightbackatyou
    Barnen kommer alltid i första hand. Det betyder inte att allt blir som DE vill utan att deras omgivningar utformas så att vi som vuxna vet att det är det bästa för dem. Det betyder inte att allt kretsar kring dem. Det betyder att vi som vuxna ordnar en tillvaro så att barnen kan utvecklas och må bra vilket också innebär en bra tillvaro för oss vuxna.
    Barnen kommer alltid i första hand men allt kretsar inte runt dem?

Förklara det lite närmare hur du får ihop det.

Antingen kommer de alltid första hand eller inte.

Om de är en del av resten av världen så kommer de på samma plats som alla andra, det handlar om ett samspel och inte "barnen kommer först" vilket för mig är ett idiotiskt påstående.

Men om du kan förklara bättre så vill jag gärna se det, eller så kan du helt enkelt hålla med om att det självklart är ett samspel mellan individer oavsett ålder.
  • pyretochbönan0809
    rightbackatyou skrev 2010-03-04 12:20:52 följande:

Självklart är det ett samspel MEN även om inte världen kretsar kring barnen så är de dem som kommer i första hand ifall det kommer till den punkten. Eller tycker du, t.ex att ett beteende/person/situation, vuxna emellan, som barnen ser och inte mår bra av går före barnen?

Ex: Det kommer in en person i familjen som barnen inte trivs med. Barnen går först och den extra personen får backa.

• Livelovelearn
    pyretochbönan0809 skrev 2010-03-04 12:36:42 följande:
    Självklart är det ett samspel MEN även om inte världen kretsar kring barnen så är de dem som kommer i första hand ifall det kommer till den punkten. Eller tycker du, t.ex att ett beteende/person/situation, vuxna emellan, som barnen ser och inte mår bra av går före barnen? Ex: Det kommer in en person i familjen som barnen inte trivs med. Barnen går först och den extra personen får backa.
    Håller inte helt med dig i det du skriver.

Det är inte upp till barnen att bestämma ifall en ny kärlek till deras föräldrar skall få bo med dem eller inte. Att få barnen att trivas och känna sig trygga, älskade och välkomna är de vuxnas skyldighet, men alla inblandade i den nya liksom den gamla familjen, vuxna liksom barn, måste försöka anpassa sig och "gilla läget" med den nya situationen. Man kan inte kräva av barnen att de ska vara glada eller inte få känna sig ledsna eller obekväma och förvirrade (det kan hända vilka barn, och vuxna, som helst som hamnar i en situation de inte känner sig ha kontroll över), men deras föräldrar, och styvföräldrar, bör hjälpa dem att finna sig tillrätta. Barnen har som regel lättare att anpassa sig än de vuxna vid den nya situationen.

I följande länk finns en läsvärd artikel:
    http://web4health.info/sv/answers/child-divorce-gen.htm
Svar på tråden blir så trött/förbannad på bonusföräldrar.