• AnnaMa

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Hej hej!
    Nu är jag hemma på dagspermis med Molly. Micke åkte till affären, och kl 12 ska Molly få mat. Vi amningstränar för fullt, och efter att hon fått flaskan så pumpar jag. Äter hon inte allt ur flaskan så får hon resten genom sonden. Vi får se hur det går med amningen, eller om vi kommer att utesluta det och köra flaska. Eftersom att ds barn är slappare/tröttare än "vanliga" barn, så orkar hon inte riktigt kämpa för maten, flaskan går bättre än bröstet. Men jag ger inte upp ännu. Hon ligger här bredvid mig i babysittern. Kändes dock ruggigt att åka hem med henne då det var -24 grader, men det gick fin fint. Vi har varit hemma i drygt en timma nu. Känns skönt och konstigt på samma gång, att vara hemma. Tror jag börjar slappna av, för jag känner huvudvärken komma krypandes.

Jonna 080514 & Molly 100208
  • AnnaMa

Jag tycker att det är viktigt med rutiner, och nu när vi har fått Molly som kommer att behöva extra mycket hjälp, tid och tålamod, så känns det skönt att vi har så bra rutiner med Jonna. Efter välling och tandborstning ger hon mig en puss och en kram, går till sin pappa, tar honom i handen och går in i sitt rum. Vi började med nya sovrutiner när hon var knappt 4 månader, hon hade somnat kring 23 innan, och vi tänkte att 21 var bättre, hon valde dock 19 till slut, och sedan dess har det varit hennes sovtid. Självklart går de igenom olika stadier och sover periodvis sämre. Men hon har sovit i spjälsäng sen hon var 6 veckor, eget rum från 6 månader, och stor säng sen i julas... 19månader.

Ja, vi är hemma på nattpermis... ska dock vara tillbaka kl 8.30 och väga henne, och sen får vi åka hem igen... antar att det blir att åka tillbaka 1ggn/dag tills hon äter utan sond. Just nu sover hon i mitt knä, riktigt mysigt! Det är helt underbart att vara hemma, man uppskattar det verkligen!

• AnnaMa

Grattis till alla bebisar, man hinner inte riktigt med. Men jag har märkt att det är många som föds, då det är överfullt på barn4. Men vi har ju permis nu, så det är skönt i alla fall.

Igår kväll bestämde jag mig i alla fall för att sluta pumpa, jag orkar inte. Vissa sköterskor på barn4 tycker att jag i princip ska trycka mitt bröst i Mollys ansikte, för hon SKA ammas. Men barn med ds är slöa, jag har försökt amma henne, men det är för ansträngande. Då orkar hon bara lite ur flaskan och sedan måste resten sondas. Sedan bestämde jag att vi skulle prova flaskan, och jag pumpade var 3e timma, då åt hon jättebra och har gort det sedan dess. Jag har pumpat, men det tar så lång tid vid varje måltid. Det tar lång tid för henne att äta flaskan då hon är slö, hon kan hinna somna 5ggr innan hon ätit sina 65ml. Sen har jag knappt nån mjölk i vänster bröst sedan min kraftiga infektion. Att sitta och pumpa som en tok orkar jag inte längre. Det viktigaste för mig är att Molly får mat, och slipper sondas. Att hon växer och mår bra, och det gör hon. Det är sån hysteri kring amning och lite prestige med. Jag ammade Jonna utan problem, hon fick ersättning en gång och jag hade hur mycket mjölk som helst. Visst suger Molly bra, det rä verkligen som ett vakum, men orken finns inte. Då underar man om det är värt det, och jag tycker inte det. Det blir ju människor av "flaskbarn" med. Det är annorlunda med ett barn med ds. Hon sover nästan hela tiden, inte mycket rörelse och ja, hon är slö. Så här trappas det ner på pumpandet så att även jag kan må bra. Känns bara jobbigt att säga det idag då vi ska till sjukhuset för vägning. vissa sköterskor förstår medan andra dömmer. Ja, jag var bara tvungen att skriva av mig, kanske för att rättfärdiga det jag gör, att höra att det är okej.  Har faktiskt lite dåligt samvete, känner mig lite självisk, men det är så mycket runtomkring, så jag orkar faktiskt inte.

• AnnaMa

Tack för ert stöd. De ringde faktiskt från barn4, läkaren tyckte inte vi behövde komma in i dag, så vi slipper släpa oss iväg hela familjen för att väga Molly. Imorrn ska vi dock upp till nus för att de ska ta en massa prover på Molly. Jag sa i alla fall till sköterskan hur jag tänkt göra, och hon var verkligen förstående. Så nu pumpar jag ur det värsta trycker bara, och sen är det ersättning som gäller för hela slanten. Har inte ens pumpat från vänster bröst då jag knappt har någon mjölk sen infektionen. 

Nä, jag ska nog passa på att dricka lite kaffe och läsa bok medan båda barnen (och sambon) sover.

• AnnaMa
    anirahtak skrev 2010-03-01 20:06:44 följande:
    Alltså jag blir toookig.. Har så ont så ont igen.. Har varit lite mer aktiv idag med tvätt och sånt och nu värker hematomet/vänster blygdläpp så jag tror jag ska gå sönder, men samtidigt har jag den här konstiga värken spm nästan är värre som sitter i vänster skinka eller typ inuti. Känns som att det är en nerv i kläm inne i skinkan typ i benet (bäckenet?) och oberoende hur jag står, ligger eller sitter så är det ett sjujäkla tryckt på typ vänstra sidan av sittbenet och det känns nästan som att skinkan är bortdomnad..Bäckelnledssmärta?Urinröret har jag haft ömt i också serdan gynundersökningen i torsdags.. gör inte ont när jag kissar utan det känns som att någon har pillat in en tops där eller något och råkar jag trycka frampå "musen" så ilar det i hela urinröret..Förstoppad har jag blivit också hux flux så varje gång jag måste på toa är jag i princip panikslagen därför att allt där nere gör så hemskt hemskt ont..Har tagit Diklofenak men det hjälper inte och just nu smärtar allt så mycket att jag bara gråter..Vad kan det vara?? Antenatal har ju stängt nu och alternativet är att åka in till förlossningen men SÅ akut kan det ju inte vara, men jag är bara så less på att man aldrig ska få må normalt igen..har ju haft så här i en vecka på onsdag..därför jag sökte hjälp hos antenatal i torsdags och då hittade hon ju bara sprickan i hematomet så det förklarar ju den smärtan men resten?? Jag glömde fråga och sen blev det helg..Försökte nyss gå på toa för jag är nödig men det går inte för det gör så fruktansvärt ont och nu sitter jag och stortjuter för jag vet inte vad jag ska göra..Bäckenledssmärta, förstoppning, sprucket svullet hematom och urinvägsinfektion..jag pallar inte..:(Gör så ont att jag bara storlipar nu..
     Men gumman! Laktolos (vet ej hur det stavas) mjukar upp magen riktigt bra, så det tycker jag att du kan prova mot förstoppning. Åt det efter att Jonna föddes och det gjorde susen. Det är flytande och smakar socker, inte det godaste, men det hjälper. Sedan tycker jag det låter som att du har ischias (stavning?), men jag tycker absolut att du ska ringa förlossningen och prata med dem, de kan nog hjälpa dig, annars får du ringa sjukvårdsupplysningen. Förstår att det känns jobbigt, speciellt då det gör så fruktansvärt ont, fysiskt. Skickar en massa kramar till dig!!!
  • AnnaMa

VeganMaria: Jättefint namn! Har haft en förskolebarn som hade en syster som hette Myra, ovanligt och jättefint!

Ville bara berätta att vi blev utskrivna från barn4 idag. Hon väger 2933g & är 47cm lång.

• AnnaMa
    linaenn skrev 2010-03-09 20:04:33 följande:
    Någon som vet vad det kostar att hyra en bröstpump från BB? Och hur länge får man hyra?
    Tror att det är en öppningsavgift på 100kr och sen är det 12kr/dygn, om jag inte minns helt fel. Såg dock en avent isis (handpump) på blocket för 350kr. Jag hade en sån då Jonna var liten, hade även köpt en nu när jag väntade Molly, men jag sålde den till en kompis då jag aldrig hann använda den.
  • AnnaMa
    Sussieluskan skrev 2010-03-14 11:03:04 följande:
    Hoppas ni har en trevlig helg alla och myser i det fin vädret. Vi har turen att vara bortbjudna på middag både i går och i dag. Med grillning i solen och "go-vänners" sällskap.På onsdag klockan 13.00 tänkte jag höra om ni var sugna på att komma hem till mig på hemma-fika. Syskon är mer än gärna välkomna.Var: Lodjursvägen 39 (På andra sidan vägen av Inter sport. Bakom de fula garagen finns parhus, vi bor i ett rött. )När: Onsdag klockan 13.00Hur: Alla tar sig i  i algom tid, jag bjuder på fika. Har man alleriger eller annan spec-kost så kan ni väl säga till så ska jag se vad jag kan göra  Vill ni ha mitt mobilnummer så att jag kan guida er hit om det skulle bli problem så kan ni skriva på min inbox.-------------------------------------------------- ----------Thelma82 - Var oxå sugen på promenad, vilken dag funkar?
    Bra initiativ.... ska fundera på saken. Skulle faktiskt kunna promenera till dig annars... återkommer.
  • AnnaMa

Tyvärr så kan jag inte komma hem till Sussiluskan på ons. Hade tänkt gå på stan med Jonna och leta skor på torsdag, men idag ringde de från ögonmottagningen, och Molly har tid på tors kl 13... så jag måste åka på stan med Jonna på onsdag istället. Imorrn ska vi på BB-foto och på fredag ska jag till psykologen, så det var lite tajt med tid denna vecka. Förhppningsvis så har jag inte lika mycket inplanerat nästa vecka.

Hoppas ni får det trevligt!

• AnnaMa

Katarina: Jag hade precis likadant, så jag vet vad du går igenom! Det kommer att gå över, även fast det i nuläget kan kännas hopplöst. Duscha riktigt varmt och massera bröstet, värm bröstet innan du pumpar, så blir det inte lika smärtsamt. Pumpa inte för ofta, var tredje timma och låt Astrid äta från det bröstet först vid varje mål, hon tömmer bättre än pumpen!! lycka till gumman!!!

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4