• WildaMathilda

Nytt IVF-försök i feruari!

Nu laddar jag om för ett nytt IVF-försök i februari!
    Någon mer som som gör detsama och vill dela på tankar och känslor?

{#lang_emotions_flower}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-31 17:03
    Nytt IVF-försök i FEBRUARI!... ska det stå såklart...
  • Svar på tråden Nytt IVF-försök i feruari!
  • Jam08

otroligt trist och ledsamt IVFdagar.  Kommer sakna dig! hoppas du tittar in här ibland.. du är alltid så fint stöd! Önskar bara man kunde hjälpa dig på något sätt.. Kommer läsa din blogg iallafall, kram och lycka till

• Eden

IVFDagar: Hoppas att du fick mitt email från igår.

Annars vet jag inte hur det ska vara nu. Jag kom tillbaka från Schweiz i torsdags.
    Under tiden jag var där hade jag smärtor och blödning HELA tiden.
    Det började dag 19 med tjocka gula flyttningar och smärtor. Dag efter fick jag blödning och fortsatt smärtor fram till dag 26 då jag fick mens (lite svårt att säga när är första dagen när man har blödning jämt men dag 26 räckte inte med trosskydd längre).
    Smärtorna som jag hade kändes på äggstockarna, äggledarna och livmodern. Det kändes många gånger som precis efter ÄP.
    Det också verkade som att blödningen följde smärtorna. Ingen ont, paus i blödning och när det kom ont så följde den av blödningar (stora färska röda mängder, inga små rosa flyttningar för det mästa).
    Och inte bara det utan att ibland kom det bitar trots att det var bara någon typ mellan blödning.

Just nu känns det fel att ta en ny varv innan läkaren hittade vad det bror på. Det kan inte bero på hormonerna eftersom jag hade något liknande månaden innan också.
    Det är något helt tokig och jag tror inte att de kan veta vad det är utan att kolla just när det händer. Det är nog att kolla både med VUL och med blodprov för att se varför det blir som det blir.

Pratade med den dumma sjuksköterska i kliniken (de har en äldre kvinna som brukar jobba där som ersättare när det saknar folk och hon kan precis ingenting) och hon bokade en telefon tid på tisdag (hon fattade inte ens vad jag vill så hon visste inte om jag ens behöver tid, men det brukar vara så med henne). Det blir sjunde dagen redan på måndag så det liksom betyder att vi inte kommer att köra någonting nu i månaden (för tis är för sent) men jag vet inte om det är någon idé att ta massa sprutor i dags lägget.

Jag vill så jättegärna prova på nytt men sammtidigt känns det som att det inte finns förutsättningar för det. Kanske skulle hjälpa med vagisar efter gglossningen? Det är kanske progesteron som jag saknar? Vet inte men det känns lite hopplös alltihop och jag vill verkligen inte tappa hoppet.

• Jam08

Usch Eden vad synd om dig! så jobbigt att inte veta vad det kan vara,,, jobbigt att vara iväg o hade så, kunde du njuta av semestern ändå? tråkigt att inte kunna köra igång som planerat, när skulle du börjat med sprutorna? 

• Eden

Först en rätning: Den "dumma sjuksköterska" är inte en sjuksköterska alls. Hon är en receptionsit och kan inget om ämnet så det är det som är problemet med henne.

Jam08: Jo du... det var inte lätt inte. Nu är jag lugn eftersom alla smärtorna är borta för tillfälle. Men just då var jag hur stressad som bara den. Jag var livrädd och hade massa konstiga tankar om vad som kan vara fel. Så länge att det gör ont så är det skrämmande.
    Skulle börja spruta imorgon antar jag. Jo, tisdag går nog bra det också (det är lite svårt att avgöra första mensdagen så det är både ok).

Det som jag tycker är mest sjuk är att månaden efter (naturligt cykel) hade jag dag 14 ett ägg på 23 mm och nu var den bara 15 mm (efter sprutor). Fattar inte varför. Det är liksom att sprutorna fick mina ägg att inte växa.

• GrodanSkrutt
    Eden skrev 2010-02-21 13:55:01 följande:
    Först en rätning: Den "dumma sjuksköterska" är inte en sjuksköterska alls. Hon är en receptionsit och kan inget om ämnet så det är det som är problemet med henne.Jam08: Jo du... det var inte lätt inte. Nu är jag lugn eftersom alla smärtorna är borta för tillfälle. Men just då var jag hur stressad som bara den. Jag var livrädd och hade massa konstiga tankar om vad som kan vara fel. Så länge att det gör ont så är det skrämmande.Skulle börja spruta imorgon antar jag. Jo, tisdag går nog bra det också (det är lite svårt att avgöra första mensdagen så det är både ok).Det som jag tycker är mest sjuk är att månaden efter (naturligt cykel) hade jag dag 14 ett ägg på 23 mm och nu var den bara 15 mm (efter sprutor). Fattar inte varför. Det är liksom att sprutorna fick mina ägg att inte växa.
    Fy vad trist att höra
    Jag har med varit med om ägg som inte alls växer eller blir fler för den delen med hormon-beh. Den här moder-jord är allt bra kraftfull att göra som den vill
    Klart man blir rädd & börja tänka massa när de inte blir som man tänkt sig, men desto viktigare att dom man ska prata med kan sin sak & inte flummar..
    Hur känns de nu?
  • Eden
    GrodanSkrutt skrev 2010-02-21 18:41:03 följande:
    Fy vad trist att höra Jag har med varit med om ägg som inte alls växer eller blir fler för den delen med hormon-beh. Den här moder-jord är allt bra kraftfull att göra som den vill Klart man blir rädd & börja tänka massa när de inte blir som man tänkt sig, men desto viktigare att dom man ska prata med kan sin sak & inte flummar.. Hur känns de nu?
    Jag vet inte. Vet inte ens vad jag sak tänka. Tycker nog att man ska ta en ordentligt utredning. Till exempel kolla dag 14 igen hur mitt ägg ser ut. Är det normal storlek så är det ju hormonerna som gjorde att den inte växte. Sen ska man kolla med både VUL och blodprov vad som händer där efter ägglossningen. Saknar jag någon hormone? Hur ser det ut?

Får se vad läkaren säger när jag pratar med honom. Fram tills dess försöker jag inte tänka så mycket.

Hur går det för dig?
  • GrodanSkrutt

Har du tagit amh?

Jo, de går an, sprayar på & blödningen kom i fredags & med den huvudvärk - bara 3 dagar kvar till sprutor & då försvinner huvudvärken.
    Önskar & hoppas de går vägen.
    Har inte alls haft bra resultat på våra stimuleringar. Fått ruva 2 gånger av 3. Första omgången fick vi ett till frysen men de klarade inte upptining. & ena stimuleringen slutade eft äp.
    När vi satte igång emd ivf förra året sa de att vi hade bra & goda chanser, att de inte skulle vara några problem med att stimulera pga ålder (32 år) eller ngt annat - regelbunden mens & vid kontroll-VUL vid första stimuleringen skulle jag ägglossa från båda sidor! Men vid stimulering har de gett 3 äggblåsor (2 ägg), 1 äggblåsa (1 ägg) & sista 11 äggblåsor men end 4 som befruktades & endast 2 som kunde återföras (båda återfördes pga att de ena inte var bra & ändå inte skulle klara frys).
    AMH var bra men ändå blir de liksom inte mer - känns som kroppen är immun mot hormonerna de ger - oavsett om de är korta eller långa metoden.
    Jag är livrädd!!!!

• Jam08

Var inte orolig GrodanSkutt, tycker ändå det låter hoppfullt! Det går säkert vägen denna gång, är dosen ändrad denna gång? Jag har också misslyckats två ggr, men är helt övertygad om att det kommer gå ngn gång, vi kanske bara behöver lite fler försök! Hur lång tid är det till ÄP?

• Eden
    GrodanSkrutt:
    Har inte gjort AMH testet och är rädd att göra det också. Jag tycker att det låter som en opålitlig prov som kanske stämmer och kanske stämmer inte och vet inte så jag vet inte om jag vill höra svaret (är dessutom rädd att höra att det är kört). Men funderade på att göra det ändå.

Jag får mer och mer en känsla av att läkarna vet alldeles för lite om alltihop. De inte riktigt kan det här. Funkar allt enligt boken - bra. Avviker man så vet de inte riktigt varför och bara sitter och gissar.
    Tycker också att mycket av det som de säger inte stämmer alldeles för ofta.
    De säger till exempel att vanligtviss ger den långa metoden flera ägg men visa tjejer lyckas få 5 ggr mer ägg med den korta och det finns flera andra exempel.
    Det finns i alla fall de som fick höra att det är kört, byt klinik och blev gravida och de som hörde att det är lovande och aldrig lyckades.

En annan sak som stör mig är att läkare sprar på tester. Tycker att man bör följa kropps hormonerna mycket noggranare och kolla vad som händer i kroppen för att kunna veta hur man ska göra saker på ett bättre sätt. Istället väljer de att prova saker. Funkar? - bra. Funkar inte? Då provar vi annat.
    For example: Varför kolla noggrant hur min LH nivå ligger till innan man ens börjar (har LH brist = ska behandlas med Menopur) när man kan istället låta mig ta 14 sprutor Puregon först och DÅ avbryta för att min Östradiol nivå visar att hela försöket är obrukbar? (De testarena som jag tog vissade att jag ligger på gränsen. En enda östradiol prov på min naturliga cykel innan skulle räcka för att vissa att jag behöver Menopur).

När det gäller dig så tycker jag att du behöver inte oroa dig för mycket för jag tycker att det låter lovande ändå. Den gången som jag gjorde ÄP och det blev 3 befruktad ägg och 2 ägg som delade sig av bara 3 mogna ägg som togs ut så sa läkaren att antal ägg som delar sig vidare brukar vara ungefär likadan oavsett om man plockar ut 3 eller 20 ägg. Alltså - oroa dig inte om det inte blir så många ägg. Det betyder inte alls att det är kört. Jag faktiskt blev gravid då jag fick ut bara 3 (slutade med ett mf dock).

Håller tummarna för dig (och för alla andra här). Kram.
Svar på tråden Nytt IVF-försök i feruari!