Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur länge får barn välling??

Lolitajoho skrev 2014-03-20 09:35:41 följande:
    Vill bara påpeka några saker. Välling är inte alls nyttigt och innehåller en hel det socker om ni inte visste det. Välling är något man bör ge tills barnet är ca 1-1,5 år och helst inte länge när mjölktänderna då börjar ta skada. Detta kommer ni märka i framtiden. Barnet kommer också till stor sannolikhet att bli överviktigt redan som barn men kanske även som vuxen. Ge absolut inte era barn välling för att ni tycker att det är bekvämt och enkelt utan tänk efter lite gran och ta reda på vad ett barn verkligen behöver,?!!?? För inte är det då välling! Blev bara tvungen när jag hörde att någon pratade om att ni ger era 8 åriga barn välling och då höll jag på att svimma. Herregud alltså! Har jobbar på dagis i 6 år där alla det barn som var överviktiga drack välling med för lite mortition. Barnen upplevdes även mycket mer ängsliga och mammiga. Alltså dem sökte uppmärksamhet hela tiden. Tänk på det med övervik och tänder. Är ju inte barnens fel att ni håller på att truga i dem välling när dem inte alls behöver det.

Oj, vet du, jag tror inte det är vällingen som är orsaken, jag är väldigt förvånad att du har sådan kunskap om de enskilda familjernas matvanor.

/Mor till en smal (alltid varit) tonåring som drack välling tills han var 6 och alltid varit en självständig krabat och inte det minsta ängslig, precis som mina vänners vällingbarn. Det enda barnet i vår bekantskapskrets som har en tendens till övervikt är ett långtidsammat barn
  • sextiotalist
    MrsMikas skrev 2014-03-20 12:38:15 följande:
    Storasyrran här hemma slutade precis dricka välling på eget bevåg, 4,5 år gammal. Hon är pinnsmal o har utmärka tänder (förutom den som fick lite stryk när hon stod på näsan i en stentrappa, men det är ju inte vällingens fel). På slutet använde hon iofs mugg istället för flaska om det nu gör nån skillnad.

Lillebrorsan på strax över året dricker välling på kvällen. Han är allt annat än mammig och ängslig, riktigt framåt och kaxig liten kille som trots massa sjukdagar fixar inskolning på förskola utan större problem. Och nä, han har inte anknytningsproblem eller nåt sånt, han är bara framåt, nyfiken och väldigt trygg. Trots vällingen...

Så lolitajohos inlägg ger jag inte mycket för. Låt ungarna dricka välling så länge de vill. Men är man rädd om tänderna kanske man kan se till att vällingen dricks innan tandborstningen...

Åh, det glömde jag. förutom att min son alltid varit på gränsen till underviktig så har han dessutom aldrig haft ett enda hål i sina tänder (16 år numera)
  • sextiotalist

Jag frågade tonåringen igår om vad han minns av vällingen, att den var god och kan faktiskt tänka sig dricka välling igen, men ur mugg istället Flört
    Jag själv är lite ledsen på mig själv att jag inte gillar välling, så skönt det hade varit att kunna ta en kopp välling på morgonen istället för min kopp oboy.

• sextiotalist
    jenniferjenifer skrev 2014-05-05 19:40:49 följande:
    Mina flickor slutade med välling vid 1 års åldern, inte för att jag ville utan för att dom vägrade. Så då slutade jag helt med nappflaska och vällingen. Min son är bara 8 månader och jag vet att han kommer att dricka vällingen betydligt längre än sina syskon, för just nu släpper han inte flaskan. Men jag skulle endå sluta innan 2 års åldern då välling innehåller tomma kolhydrater.
    Vällingen innehåller inte mer tomma kolhydrater än gröt, mackor eller något annat i den stilen
    När mitt barn var i den värsta matvägringsperioden så fick veta av barnläkaren att vällingen ger det viktigaste barnet behöver, däremot så behövde man tillsätta fett för att göra den mer energität.
  • sextiotalist
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-19 09:06:20 följande:
    Vidga dina vyer! Välling är som gröt. Det kan man dricka hela livet och har gjorts av generationer innan oss. När barnen är äldre kan man gå över till Godmorgon Välling som finns bland flingor och gröt produkterna.
    Däremot kanske man inte ska dricka det i nappflaska när man är äldre.

Jag har också svårt att förstå vällinghatet, när samma person som dissar vällingen som onyttig inte har några problem med att ge sina barn gröt eller smörgås, ingen större skillnad.

Själv avkyr jag gröt (förutom risgrynsgröt och mammagryngröt) och kan inte dricka välling. Men hade jag gillat det, så hade jag garanterat tagit det på morgonen, speciellt välling, eftersom jag har svårt att äta de första timmarna på morgonen
Svar på tråden Hur länge får barn välling??