• Anonym (giftas sugen :))

ångra sig om man har litet bröllop?

Vi har varit tillsammans 9år och har 2 barn. Vi är sugna på att gifta oss. Dock så har vi inte pengar i överflöd så att vi kan få vårat drömbröllop. Och det kommer vi inte ha på ett par år pga husköp och sånt. Men jag har börjat fundera på om man ska ordna ett litet och billigt bröllop med dom närmaste, lite intimare på en strand eller liknande på sommaren. Då blir det inte så dyrt om man har enklare kläder och buffe tex. 

Vi båda skulle verkligen gilla det. MEN jag är rädd för att jag/vi/någon utav oss ångrar sig om ett par år när det finns mer pengar. Alltså ångrar sig att man inte väntade så att man fick exakt sitt drömbröllop. 
    Någon som har erfarenheter eller bara något tänkvärt att säga?
  • Svar på tråden ångra sig om man har litet bröllop?
  • Birgitta2

Det där drömbröllopet gör att ni bränner en fruktansvärd massa pengar för en enda dags fest. Personligen föredrar jag mindre bröllop (som jag själv hade), med en mysig mottagning för närmaste familjen och ett par bästa vänner. Sen har ni ju inte satt er i skuld, eller bränt en jäkla massa sparpengar, men haft en jättemysig fest ändå. Jag undrar om inte ett litet bröllop är bra mycket mysigare än det där "drömbröllopet".

• Allimac 2004

Vi hade ett litet enkelt bröllop och har aldrig ångrat det. Vi hade de mäniskor som betyder mest med oss och fick en underbar kväll där vi han prata och umgås med alla.

• LuMa

Ni kan ju ha ert lilla mysiga bröllop nu och om ni har mer pengar om nåt år så kan ni ju ställa till med värsta kalaset då istället.

• Anonym (Tess)

Har inga bra tips men vi är i precis samma sitution.

Hur gör man?

Anledningen till att man gifter sig är ju just att man vill vara med varandra, inte pga festen.

Sen är ju det mesta enklare när man är gift, som att slippa skriva på faderskapsbekräftelsen, arv mm

Har hört många som ångrat sitt stora,dyra bröllop. det har inte blivit som de tänkt sig, gästerna började försvinna en efter en direkt när man ätit, sååå mycket pengar för en så kort stund, pengarna kunde ha lagts på en finare bröllopsresa eller annat.

Har aldrig hört om någon som ångrat sitt "lilla" bröllop.

Men jag vet inte, är livrädd att vi ska ångra oss, men samtidigt lutar det åt att vi kommer att ha ett litet. Får lägga lite extra pengar på det som verkligen känns viktigast under vigseln vilket är ringen och kläderna och sen snåla med resten =)

• lövet2

Vårt bröllop var litet och enkelt. Vi funderade över vilka saker som kändes riktigt viktiga, och vilka som inte gjorde det. För min del var brudklänningen en av de viktigaste sakerna, eftersom jag en enda gång i mitt liv ville vara vackrast i sällskapet och känna mig som en Disneyprinsessa ungefär. Fånigt, javisst, men jag hyrde i alla fall en vacker brudklänning med krinolin och allt.
    I övrigt var det mesta av budgetmodell, och det har vi aldrig ångrat. Faktum är att nästan alla vi känner, som haft ett stort bröllop, har hunnit skilja sig. Vi med små bröllop har hållit i hop!

• Stårschan

Jag tror inte att ni behöver ångra er. Ett litet bröllop med få gäster ger ju dessutom frihet att göra saker man inte skulle kunna göra om man vore flera. Våga vara lite annorlunda. Hyr en badtunna, låt alla gäster övernatta på samma ställe och ha fest i dagarna tre, eller gör något annat lite udda.

Vill ni sedan ha en stor fest för släkt och vänner så kan ni ju passa på att göra det när ni fyller 40, 50 eller något annat. Inflyttningsfest (knytkalas) i nya huset, kanske.

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Kjell2

Gör ett ltet bröllop och blir ni sugna på en stor fest senare när ni har pengar ordna en riktigt rejäl 30, 40 eller 50-årsfest!

• JoNi7677

Vi hade ett litet, men fantastiskt bröllop. Vigseln hade vi vid havet o middagen hos min mamma, billigt, bra o mycket trevligt.. ångrar inte en sekund vårt lilla böllop men vi funderar på att ha en fest när vi firar ett eller två år med vänner o bekanta men då avslappnat, utan presenter (krav) där alla tar med sig egen dricka o vi står för mat... bara som en härlig fest.

Vi valde att lägga extra på ringarna så att vi verkligen fick de vi ville ha.. om vi skulle väntat o haft en stor fest hade vi inte haft råd med de ringar vi valde..

Lycka till!!

Tack för alla svar. Det låter faktiskt väldigt vettigt. Jag får nog prata med sambon ikväll :)

• RiNan

Vi hade också ett litet bröllop. Med de släkt och vänner som vi har "aktiv" kontakt med. Vi hade ca 40 gäster och bröllopet kostade ca 7000kr med sviten inräknad. Mannen hade linnekostym och jag hade vit linneklänning. Bjöd gjorde vi på smörgåstårta då catering firman som är bekanta med mamma drog sig ur bara några dagar innan och tårtorna var bakade av svärmor. Ibland känner jag att jag hade velat ha en bröllopsklänning och lite bättre alternativ att bjuda på och definitivt en bröllopstårta. Hade inte behövt vara något avancerat. Svärmor hade kunnat baka egen... hade räkt med 3 likadana tårtor på en ställning. Nu hade vi 4 helt olika. Det är det enda jag känner att jag hade velat ha annorlunda. Att bjuda en massa bekanta och bara göra sig av med pengar känns onödigt och skulle jag göra om det skulle jag göra precis likadant, förutom det med tårtorna och kläderna. Hade en vän som fotograferade och de foton hon tog räcker gott och väl. Sen hade en av mina vänner med sig en videokamera eftersom de missat fixa present så de filmade allt (inkl deras resa till bröllopet) och bad folk ge hälsningar så tom en bröllopsvideo har vi utan att ha behövt betala för det.
    Ett bra tips för att spara pengar på något onödigt är att gå till en blomaffär, kolla ut lite fina blommor och be dem knyta ihop det till en fin bukett. Känner många som gjort så. Beställer man en bröllopsbukett så kostar det flera tusen kronor men nu betalade vi ca 450kr för min bukett, brudtärnans, mannens och bestmans bröstblomgrejs. Sa att vi skulle gifta oss enkelt så hon gjorde en jätte fin bukett.

Vill ni gifta er så är det klart att ni ska göra det! Litet är intimare och har man bara de närmaste så slipper man pressen över alla eventuella förväntningar som finns bland gästerna. De närmaste känner er helt perfekt och då är deras förväntningar också sådana som ni kan bemöta genom att bara vara er själva. Tänk bara igenom tårta, klänning etc. Vissa saker är det värt att lägga pengar på

• Anonym (Terese)

Äsch, man kan alltid ångra sig, oavsett hur man gör Min man och jag hade ett jättelitet bröllop för ca 5 år sedan. Det berodde dock inte på ekonomiska orsaker, utan att det fanns osämja i släkten... Ingen av oss har ångrat oss, inte än i alla fall

• Mar1lyn

jag hade ett litet bröllop o i efterhand kände jag nästan att det var onödigt! Jag hade varit lika lycklig om jag hade gift mig i jeans o lågklackat, det viktigaste för oss var inte gästerna utan den andre bara

Alla de dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet...
  • Herne

Vi hade också ett litet bröllop med bara närmaste vänner och familjer med. Allting blev lyckad och vi har inte ångrat oss.   

• Anonym (jag)

Jag går i precis samma tankar. Man får väl helt enkelt tänka på vad som är viktigast för en själv. För mig är det helt klart att samla alla jag älskar, och få till en härlig fest (förhoppningsvis!) att minnas för resten av livet. Klänning kan jag köpa på Blocket eller nån vanlig affär, det bryr jag mig inte så mycket om.
    Som några här har sagt - ångrar man sig så är det inte försent att kalla alla till en större fest längre fram! Det blir aldrig riktigt samma sak, men ändå.

• andraadvent

Hmm ja det beror på, om det verkligen var en dröm så varför inte då vänta. Vet inte ålder på era barn men de kanske får ut mer av dagen om de är lite äldre - åh andra sidan mår väl de bra med gifta föräldrar också. för att inte tala om rent juridiskt.

Beror väl lite på hur länge ni varit förlovade med, hur länge ni fått suga på den karamellen. Men allt behöver ju inte vara enkelt bara för att det är "enkelt". Man kan trolla även med en mindre budget.

• M Y L F

Vi gifte oss borgerligt och det valde vi för att det var inte fest vi ville ha, utan vi ville gifta oss. Vi planerar att ha en större fest ev till sommaren. Det år ju lika bra tycker jag.

Vi har definitivt inte ångrat oss för det fanns bättre ställen att lägga våra pengar på.
  • småbarns mamma

Vi ska också ha ett litet bröllop i kyrkan,vi blir 17 personer med oss inräknade och våran underbara son på 18 månader.

Då är det bestämt att det blir bröllop. Vi har kommit fram till att vi tar det nästa sommar och snålar lite extra. Då har vi tid att spara för att få det exakt  som vi vill Spännande

Svar på tråden ångra sig om man har litet bröllop?