• Anonym

Hjälp! Min son är pervers!

Finns de inte massa stödlinjer man kan ringa för sånt här. Jag tycker du ska ringa någon kunnig person. Bris har väl telefonlinjer för vuxna om barn. Annars kan du ju alltid ringa en psykolog och höra va de tycker att du ska göra. Låter ju riktigt obehaggligt tycker jag.

• Anonym
    pratbubbla skrev 2010-02-01 19:50:56 följande:
    Din son är inte pervers. Låt mig fråga, ifall du kollar i din sons cache-minne (dvs. där internetsidor sparas), finns det någon hemsida som heter t.ex. Exet.nu eller 4chan.org?Det är sidor där rå,sadistisk porr och liknande används som skämt. Det är svårt som föräldrer att sätta sig in i, men vi yngre människor har en annan sorts humor än ni äldre.  Du behöver inte oroa dig över någonting, och dessutom ska du inte gå igenom hans dator. Det är hans personliga tillhörigheter i den, och inte någonting du har rätt att snoka i, hur fin din anledning än är. Slutkläm: Din son är en helt normal 16 åring. Jag tycker du gör bäst i att inte nämna det här för din son, och litar på att du har lyckats uppfostra en fin pojk.Sen att pojkar masturberar, det är också helt normalt. Du förstår, pojkar och flickor har olika delar.
    Det som visas på sidor som exempelvis exet är knappast humor. Om så jävligt dålig. Och som morsa så har man all rätt i världen att se till att ungen inte sitter och surfar på såna skitsidor. Såvida han inte själv betalar sin dator och uppehälle. Men det gör han ju antagligen inte eftersom morsan hans hade tillgång till datorn.
  • Anonym
    Fennyxx skrev 2010-02-01 20:48:05 följande:
    Prata med lärare om hur det går i skolan etc. Om det nu verkligen är så att det är "normalt" för tonåriga pojkar att surfa sadistisk porr så borde man kanske satsa lite extra krut i skolan på utbildning i normal empati om det nu går.
    Som så väldigt många andra kvinnor så verkar du ha missförstått helt vad empati innebär.
  • Anonym
    Fennyxx skrev 2010-02-01 21:02:46 följande:
    Nu går vi ot, men vad är din geniala definition av vad empati är? Jag menar att det handlar om att kunna identifiera att andra människor är levande och känner. Genom att ha fattat det identifierar man att vissa saker är olämpliga, till exempel att proppa familjens dator full med sadistisk våldsporr.  Dels kan man ana genom sin empatiska kompetens att personerna som deltog i filminspelningen kanske inte mår så bra och tar ett visst avstånd från det hela, dels fattar man att mamma kommer bli ledsen när hon hittar skiten.   
    Du bygger in mycket mer i empati än vad det finns. Du rör ihop det med sympati och en massa annat och lägger sedan in en massa egna värderingar i det. Så i grunden så sätter du att empati = att dela dina värderingar.
  • Anonym
    Fennyxx skrev 2010-02-01 21:02:46 följande:
    Nu går vi ot, men vad är din geniala definition av vad empati är? Jag menar att det handlar om att kunna identifiera att andra människor är levande och känner. Genom att ha fattat det identifierar man att vissa saker är olämpliga, till exempel att proppa familjens dator full med sadistisk våldsporr.  Dels kan man ana genom sin empatiska kompetens att personerna som deltog i filminspelningen kanske inte mår så bra och tar ett visst avstånd från det hela, dels fattar man att mamma kommer bli ledsen när hon hittar skiten.   
    Familjens? Idag har man sin egen dator och vad jag såg så skrev TS att det var sonens dator. Har ni familjens tandborste?
  • Anonym
    Mammamaria03 skrev 2010-02-02 01:23:41 följande: Word!
    Min lillebror är 18 år och han tittar på allt möjligt sjukt på nätet.
    Han och hans kompisar brukar sitta och titta på riktigt hemska sidor med
    folk som är totalt sönder sprängda eller människor som har hoppat in i vedklyvar osv osv. Det är fult "normalt" i deras ålder att söka efter kickar.
    Jag tror inte alls att din pojke är/kommer att bli någon sadistisk våldstäcks man.
    Jag tycker att det är bra att han börjar undersöka sin sexualitet.
    Tycker att du istället ska sätta dig ner och prata med han om det du har sett och fråga han om det. Men vad du än gör bli inte hysterisk eller börja skrika för då kommer han inte säga ett ljud.
    öh, "word"?? Du, jag tycker att både du och pratbubbla försöker hitta på saker för att normalisera detta beteende så att ni inte ska behöva känna oro över beteendet. Det är INTE ok för ett gäng unga killar att sitta och kolla på sånthär och gotta sig i grupp. Söka efter kickar - yes. Ett intresse för sex och till viss del våld - yes. Sitta och mysa och skratta åt söndersprängda människor och stympade kvinnolik - VARNING!
  • Anonym

han måste få träffa en psykolog kämpa med bus eller bup som det heter men tyvärr har dem nog inga tider nu

dra inte in skolkuratorn för det blri för mycket skvaller på skolan lovar från andra saker med dem att göra

men ring runt ta det lugnt

försök att lugna ner dig och börja annars med att ringa psykakuten för att se om dem kan hjälpa dig

det är ju din son och han måste få hjälp

• Anonym

Man kan tycka att precis allt ät "normalt och ok". Jaavisst, runka till stympade kvinnolik, det är helt ok. Han går ju iaf inte ut och våldtar. Eller, jaha, en gruppvåldtäckt, ja. Det är såklart inte bra men det är ju dehär killarnas sätt att uttrycka sin exualitet, det är helt normalt att bete sig så som tonårspojke. De dödar ju iaf inte.

Saker blir skrämmande först när man kan relatera till det! Visst, vi tycker att en våldtäckt eller en kille som skjuter sina klasskompisar är horribelt. Men tänk om det det var er bilder av er lillasyster, vars stympade och mördade kropp som ett gäng tonårskillar satt och garvade åt, drog skämt om hennes bröst och njöt och runkade till. Skulle det kännas helt ok och "normalt" det med? (vet att en våldtäckt känns mer än att någon runkar till ens dödsbild, men jag vill framhäva poängen).

Kom igen.

• Anonym

Obehagligt! Stackars TS. Hoppas han får den hjälp han behöver för det anser jag han behöver! Han kan ju bli en fara för allmänheten om han inte får rätt hjälp SNART! Kontakta BUP nu! Det är mitt råd. Kanske det bara är fantasier som han ej har för avsikt att leva ut men man vet ju aldrig. Bäst att ta det säkra före det osäkra. Berätta gärna hur det går TS!

• Anonym
    Anonym (Orolig!!!) skrev 2010-02-02 14:59:03 följande:
    Jag försökte prata med min son men han ville inte lyssna. Han låste in sig i sitt rum och sparkade på väggarna. Pappan hämtade båda söner igår på kvällen och han ska ha dem minst två veckor nu. Han sa att jag var hysterisk när jag berättade om datorn men han tog den med för att kanske rädda hårddisken och titta igenom den.  Mitt intryck var att han trodde att jag överreagerat. Bup pratade om metal och liknande men de ville träffa min son redan idag men det har pappan satt stopp för. Han tänker prata själv med sonen först säger han.  Jag har inte sovit och är hemma från jobbet. Tänkte städa sonens rum men orkar inte gå in där. Alla bilder och texter sitter på min näthinna. Jag är rädd att jag förstört allt. Önskar verkligen att jag aldrig tittat i hans äckliga dator.  Nu vet jag ingenting har jag gjort fel och kan jag reparera det. Pappan har alltid haft åsikten att han vet bäst när det gäller uppfostran och han kommer att utnyttja mina misstag till max om det visar sig att jag gjort fel. Men han blev tyst en stund när jag visade bilden. Sedan kastade han den utan att säga något alls.  Nu vet jag inte vad som händer men det är skönt på ett sätt att ha fått lämna över ansvaret till pappan. Samtidigt känner jag mig helt misslyckad och som jag gjort något hemskt. Men värst av allt är oron för min son. Varför ? Tittade på exet som någon föreslog och jag kan inte förstå. Tack ändå ni som försöker hjälpa.  Jag ska sitta här ensam idag och samla krafter. Min sons blick mot mig var full med hat. Det har jag aldrig sett innan. Inte så kall och likgiltigt hat. Besvikelse. Jag vill bara dö.

Det är väl inte så konstigt att han hatar dig nu. Du har ju generat honom något extremt och dessutom i princip kastat ut honom från ditt hem. Han kanske på fullaste allvar tror nu att hans mamma aldrig mer vill ha kontakt med honom.
  • Anonym
    Kultist skrev 2010-02-02 16:20:56 följande:
    Nu kan jag inte hålla tand för tunga längre. Jag blir så irriterad när folk hela tiden skriver om att "barn inte skall ha fri tillgång till internet" osv. Det här handlar inte om ett barn, utan om en tonåring, därtill en byxmyndig sådan. Att han ändrat sitt beteende är knappast en anledning till att rota omkring i hans dator med tanke på att alla tonåringar ändrar beteende och det är en del av utvecklingen. Jag förstår om han är arg och ledsen och besviken och förbannad och känner sig hatisk. De flesta tonåringar känner sig någon gång så gentemot sina föräldrar och han har ju mer än en god anledning eftersom hans privatliv har blivit kränkt. "Gud. Han skriver om att stympa kvinnor och ha sex med liken. Är han nekrofil ?" Som sagt, inte särskilt upprörande tema om han skriver låttexter eller underground-noveller med skräck och gore-inriktning. "Han hade en utskriven bild av en död kvinna som var full av fläckar som om han masturberat på den." Eller så hade han spillt någonting på den, inte sant? TS har inte heller svarat på exakt hur hon kunde veta att det var en död kvinna. Det kan lika gärna ha varit en blundande gothare med excentrisk sminkning. Och alltså har inte TS bara rotat i killens dator, utan även rotat omkring bland hans personliga saker. Lågt. Väldigt lågt. Och angående att han skrivit om klasskamraterna så kan det mycket väl hända att det är hans privata andningshål. Ett sätt att ge igen på folk som varit taskiga utan att egentligen skada dem. Visst, han kan säkert ha nytta av att prata med BUP, men bara om han går med på att gå dit själv... vilket han troligtvis inte kommer att göra. Att tvinga honom kommer dels göra att han inte kommer öppna sig för terapeften och dels försämra er relation ytterligare.
    jag tror inte hon hade blivit så upprörd över en blundande gothare.
    sen är det ju en förälders skyldighet att hålla sina "barn" på mattan tills dem blir 18.
  • Anonym
    Kultist skrev 2010-02-02 18:04:47 följande:
    Så du vet bättre om vad som är normalt eller inte än de som faktiskt är utbildade i ämnet och möter ungdomar med psykiska bekymmer varje dag? Intressant hur mycket folk här hela tiden höjer sig själva till skyarna.
    Nja väldigt många inom vården är rätt gamla och har en mycket dålig utbildning, även utbildningen idag är väldigt dålig och behandlar heller inte specialfall som detta.
    Det är inte så att folk här höjer sig till skyarna utan snarare att vårdpersonal i Sverige är väldigt dåligt pålästa. För utbildade är tyvärr inte samma sak som pålästa. Utbildning är tyvärr för många att man tog sig igenom en utbildning där man klarade en serie uppgifter, inte att man faktiskt kan saker.
  • Anonym
    Anonym (musik) skrev 2010-02-02 21:51:53 följande:
    Jag jobbar inom psyk, lite kan man faktiskt gå på musikstilen. Musik kan påverka en människa så otroligt mycket. I vissa fall har jag varit med om personer som blir helt styrda av musik. Heavy Metal är inte att rekomendera. Musik är heelande, stressande, avslappnande, triggande, glädjespridare, glädjedödare m.m. Man man jobbar ju inte utefter musiken, utan personen i fråga. Dem kanske ansåg att den hade ett stort negativt inflytande på honom. Då kan det vara en god idé att introducera en ny stil lite fint. Dra i dem små trådarna som finns och ge lite riktlinjer för pojken.
    Du borde ju verkligen byta jobb, vad du anser är fin och dålig musik är inte fakta.
  • Anonym
    Anonym (Orolig!!!) skrev 2010-02-03 12:47:13 följande:
    Det är så många intryck i tråden så jag vacklar. Har ringt pappan men han vill inte prata med mig. Sonen svarar inte i sin mobil. Jag orkar inte skriva mer nu men har läst alla kloka svar och är tacksam både för det stöd och det ris som jag fått ta del av. Många frågar om bilden på kvinnan. Om hon verkligen var död. Jag är inte säker nu när det skrivs om att vissa sminkar sig för att se döda ut. Men hon var blekblå och blodig. åh..  Tack Apekatt för ditt erbjudande om telefonstöd men vet inte hur vi ska komma i kontakt när vi båda vill vara anonyma. Jag ska prata med min syster snart för det blir jobbigt att gå ensam här hemma. kram till alla snälla ååå så jag önskar att jag hade tänkt efter med innan allt eskalerade.
    Väldigt omoget av pappan att inte vilja prata med dig, jag menar det kanske var en extrem reaktion av dig men ibland kan man inte hjälpa sina känslor.

Ni har ju ändå barn ihop och måste kunna samarbeta, klart du vill veta och slippa gå omkring och oroa dig över om din son på allvar funderar på att göra det som han skrev.

Hoppas att ni kan komma överens och prata så ni kan reda ut detta.
  • Anonym
    multivitaminjuice skrev 2010-02-03 13:28:56 följande:
    Hon har ju redan försökt att prata med honom vilket inte gick så bra. Dessutom kan man inte låsa in en 16 åring sådär.  När jag var i den åldern tyckte jag att det var rätt så pinsamt när föräldrarna försökte prata om sex med en och en situation som jag undvek att hamna i, och då var det ändå bara "normalt" sex det handlade om. Jag tror att en tonåring som nyss blivit påkommen med någon udda sexuell böjelse som han antagligen aldrig i livet skulle yttra ett endaste ord för någon om om han inte blev påkommen och antagligen ser som sin mörkaste hemlighet inte tycket att det är speciellt enkelt och naturligt för honom att helt avslappnat sitta vid köksbordet och prata med föräldrarna om vad det egentligen är som det handlar om, SPECIELLT inte om mamma reagerar med panik och börjar svamla om vad som är normalt att onanera till och inte. Jag tror att den här killen är helt medveten om vad som anses vara en normal sexualitet och att hans reaktion inte bara handlade om att han blev arg på TS utan minst lika mycket om skam över sina fantasier och ånger över att han lät sina innersta tankar vara så lättillgängligt att hitta. Han skäms antagligen som en hund men är för stolt för att visa det genom något annat än ilska.
    Det värsta är att självmord kan tyvärr vara en vanlig utväg i sådan situation.
  • Anonym
    Anonym (Apekatt) skrev 2010-02-04 15:05:37 följande:
    T.S. Om du är snäll och talar om i vilken stad du bor så kan jag prata med BUP där så de har mitt telefonnummer. Jag tror att du skulle ha nytta av att tala med en erfaren person om dina problem.
    Haha du har väl inget med saken att göra.
  • Anonym
    Wagram skrev 2010-02-04 19:10:35 följande:
    Jag tror att det forhallandet redan ar valdigt skadat, och att bara det ar anledning nog att soka hjalp.
    Det är ju dock inte alls säkert att han kommer vilja ha hjälp dock, jag tvivlar lite på det faktiskt.
  • Anonym

Fråga honom vad han pysslar med och se vad han svarar. Säg som det är att du blev jätteorolig när du ser och läser vad han skrivit. Kan ju vara någon sjuk trend i skolan men kanske inte.
    De flesta ungsomar som insjuknar i psykossjukdomar brukar oftast ske i 20 års åldern, typ ålder mellan vuxen och barndomen. Så han är nog inte psykopatisk om det inte hänt något allvarligt trauma i hans liv som inträffat.

Men som sagt, fråga för allas skull!

• Anonym

Barnets rätt till privatliv kränktes. Har du inte ts några saker du inte vill att andra ska veta?
    Jag har massor. Jag tänder på våldssex dvs. när kvinnor blir våldtagna och tvingade (i olika nivåer, allt från lite tvekande "nejnej" till ren våldtäkt). Det innebär inte att jag tror att jag skulle gilla att bli överfallen på stan. Däremot så tycker jag om frivilligt tvångsex dvs där jag pratat med partnern innan (som jag litar på) och vi tillsamans avgjort vad som gäller.
    Om mina föräldrar hade hittat sådant när jag var liten, vad tror du att de hade trott då?

Gällande tortyr av klasskamrater och liknande, frågna är kanske vad som var grunden?
    Jag  vart mobbad och att de skulle dö en plågsam död var nog inte så långt borta för mig, men det innebär inte att jag hade gjort något. Det innbär att det fanns ett problem klart längre bort, mobbingen, att lösa.

Att snoka igneom någons intimaste tankar förstör extremt mycket. Vad händer nu? Kan han någonsin skriva ner vad han känner igen? Kolla på det han vill? Troligen så kommer han radera allt extremt fort och behöva oroa sig ständigt. Att inte kunna få ha sina prvata saker i fred kan orsaka mycket skada just för att hans fantasier inte tillåts vara hans fantasier. Han blir fel.

Jag förstår att du blir orolig av det som du såg, men du borde aldrig ha sett det. Nu när du gjort det tror jag du hade behövt agera annorlunda. Nu när du inte gjor det... ja då tror jag faktiskt pappan är den som kanske kan fixa till det.
    Låt pappan och sonen vara, låt de få prata. Prata sedan med papapn, inte sonen.

Svar på tråden Hjälp! Min son är pervers!