• Anonym (surkärringen)

hur många timmar om dagen ska en 10-åring spela dator?

Ja, hur många timmar om dagen är det rimligt att en 10 åring spelar dator? Är det olika på vardagar och helger?

Jag har en bonusson som spelar ca 5-6 timmar om dagen. Jag tycker själv att det är jättemycket, men det är min bonus så jag har inte rätt att bara kliva in och ändra på det. Men vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden hur många timmar om dagen ska en 10-åring spela dator?
  • lövet2

Ja, säg det. Vi hade en gång i tiden en regel om 1 timme under skolveckan och 2 timmar på helgerna, men tiderna förändras. När kompisarna har egen dator och eget TV-spel (egen TV också då förstås) och får spela helt fritt, då är det svårt att begränsa tiden här hemma. Nu har vi ingen uttalad gräns, utan vi går åt andra hållet och uppmuntrar till att göra andra saker i stället. Talar om att "nu är det dags att gå ut!" eller tar fram ett vanligt sällskapsspel.

• Anonym

En timme räcker väl mer än väl? Hur har han tid att sitta så många timmar?
    Har han inga läxor? Inga vänner? Va gör pappan, varför kan du inte säga åt honom?
    Varför kan du inte hitta på andra saker?

SÄLJ datorn annars.

• Waomi

Jag / vi tycker att det är orimligt att spela varje dag.. ( Våra barn är 3, 12, 14, 14 ) så i mitt tycke är det på tok för mycket, men å andra sidan kan jag tycka att det beror på Vad för spel som spelas.. Tex.. är det ett Wii, men spel där man rör sig .. tränar så tycker jag att det är ok.. inte 5-6 timmar om dagen men att spela varje dag..men att sitta och knappa på en kontroll och skjuta ner folk på gator och torg.. Nej.

Där går gränsen för vad jag tycker är rimligt.

Vad har barnet för övrigt för aktiviteter i sin vardag?

• Stårschan

Eftersom både jag och maken är datorberoende tycker jag att det är helt rimligt att en tioåring får spela åtminstone en stund varje dag. Men hur länge kan jag inte säga. Det beror så mycket på hur resten av vardagen ser ut.

Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Anonym
    Stårschan skrev 2010-02-02 08:49:33 följande:
    Eftersom både jag och maken är datorberoende tycker jag att det är helt rimligt att en tioåring får spela åtminstone en stund varje dag. Men hur länge kan jag inte säga. Det beror så mycket på hur resten av vardagen ser ut.
    Är det så bra att föra över ett beroende till barnet då?
  • Bidosas

min fd svägerska hade en bra regel som jag tänker överföra på mina barn när de blir så stora att de behövs...

Man får spela lika mycket som man är ute i friska luften!

Är du ute en timma, får du spela en timma.
    Är du ute 15 min, får du spela 15 min.

Barnen själv väljer således hur mycket tid den ska ha framför datorn!

Mina tjejer är idag 6 & 4 år & får välja om de vill se Boli eller spela spel på datorn. Spelar de spel på datorn är det 15 min var som gäller! Totalt 30 min framför datorn är nog...

(¯`°?.¸ ღ♥ tjejorna.wordpress.com/♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss Lau

Vi har ingen tidsgräns utan det är fritt att spela dator på den tid som finns. Och innan den tiden börjar ska 9-åringen (fyller 10 i år)  vara ute en stund efter fritids, göra läxor, ev. leka med kompisar, gå på sina träningar och äta middag med familjen. Och så måste han lägga sig i rimlig tid. 

På vardagarna blir det alltså inte så mycket spel här hemma men på helgerna är det mer eller mindre fritt fram. Så länge spelandet inte går ut över annat som träning, att träffa kompisar och att vara ute ser jag inget behov av att reglera exakta klockslag för hur länge han får sitta.

• Anonym (surkärringen)

Han har inte så många kompisar och de kompisar han har får spela precis hur mycket de vill.
    Leker han med kompisar så spelar de dessutom bara hela tiden.

En kväll i veckan går han på scouterna, det är allt.
    Läxorna hinner han med i pausen 16.30-19.00.

Jag tycker det här är skrämmande, att han spelar lika länge som han är i skolan varje dag. Men som sagt jag är inte den som bestämmer, jag är bara rådgivande.

Jag har en fråga till, "tvingar" ni barnen att vara utomhus? Jag minns när jag var liten så blev man nästan utkörd en stund varje dag. Gör ni så? Även med lite större barn?
    Tänker på att den här pojken aldrig någonsin är ute om inte hela familjen är ute.

• Stårschan
    Anonym skrev 2010-02-02 08:50:41 följande:
    Är det så bra att föra över ett beroende till barnet då?
    Nja, det beror på hur man ser det. Det är ju inte så att spelandet (eller datoranvändandet) sker utan ramar. Vissa saker ska vara uppfyllda först. Men så länge vi ser att både barnen och vi själva håller koll på oss själva och har ett fungerande socialt liv så tycker jag att det är OK. På semestrar, lov mm så stannar alla datorer hemma. Det är väl lite som med sprit - jag tycker att man ska visa barnen att det går att hantera. Att det som är njutbart inte får ta överhanden, utan att lagom är bäst.
    Livet är en kastrull med kokande vatten. FL är ångan som slipper ut när man lättar på locket...
  • Anonym (surkärringen)

Det låter som att ungefär en timme om dagen är ganska vanligt. Ska prata med pappan igen, det kommer att bli ett jäkla hallå, men som det är nu kan vi inte ha det.

Svar på tråden hur många timmar om dagen ska en 10-åring spela dator?