• EEJ

ur betonar ni dessa ord?

Hej!

Läser en kurs i Svenska som andraspråk och jag har verkligen fastnat på det här med betoning, kanske för att det är så självklart!

Vart lägger ni betoningen på följande ord:

* fånga
    * byxa

Alltså, huvudbetoningen? finns det kanske någon bibetoning gömd där?

Help!

• Svar på tråden ur betonar ni dessa ord?
  • Karamellan

Jag lägger betoningen lika hårt på båda stavelserna i båda orden. För mig låter det konstigt om man betonar någon av stavelserna mer än den andra, även om man bara gör det litegrann. Om man måste betona stavelserna olika, så skulle jag lägga mer betoning på första stavelsen i båda orden, men alltså helst lika mycket på båda stavelserna.

I gotta have more cowbell, baby!
  • Karamellan

Eller... hmm... nu blev jag osäker... det är ju ändå lite mer schvung på slutet av orden, så betoningen ska kanske ligga där... {#lang_emotions_undecided}

• Cremo

På första stavelsen. Om jag lägger på andra så låter det franskt och fel.

Båda stavelserna har ganska mycket tryck i sig, men absolut mer på första.

Har jag fel?

• mindless

De flesta flerstaviga ord i svenskan, så även fånga och byxa, har betoningen på första stavelsen. Bibetoning återfinns vanligen i sammansatta ord.

• Karamellan

Men ne.se skriver "byx`a", och betoningen skall väll ligga på stavelsen efter `-tecknet om jag inte missminner mig?

• EEJ

härligt att höra att ni tycker som jag! Det måste ju betyda att det är rätt.., eller hur?{#lang_emotions_tongue_out}

Jag kör på betoningen första stavelsen så får jag se vad läraren tycker!

• Karamellan
    Karamellan skrev 2010-02-02 12:53:06 följande:
    Men ne.se skriver "byx`a", och betoningen skall väll ligga på stavelsen efter `-tecknet om jag inte missminner mig?
    Jag verkar missminna mig, ser jag nu när jag slår upp lite andra ord
  • Åsa

De har s k grav accent. Det påstås ibland att huvudbetoningen ligger på den sista staelsen. I praktiken låter det som en "dubbel" betoning med först tryck på första vokalen och sedan en ganska jämnstark betoning lite "öppnare" vokalbetoning på slutet.  Svårt för främmandespråkstalare som bara kan ha en stark betoning. Finnar till exempel betonar ofta bara på den första och just det draget verkar ha smittat av sig på de svenska dialekterna i Finland, men det är förmodligen inte dem du ska lära dig

Litet urval ord som betonas på liknande sätt:
    leka
    hoppas
    tycka
    skriva
    läsa
    tänka
    äta
    m fl, m fl

• Åsa

Jag blir osäker när jag ser flera tala om starkare betoning på första stavelsen. Tycker skillnaden ligger i situationsberoende vokallängd snarare än i betoning. Men kanske blir det begreppsförvirring då jag tänker på akut accent (som i "anden"=fågel) när jag hör beskrivningen av betoning på första stavelsen.

Svar på tråden ur betonar ni dessa ord?